Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...
OM religiös upplevelse skulle jämställas med att vara psykisk sjuk, så måste jag säga att det låter som ett väldigt desperat drag från icke troende för att verka vara bättre än oss andra. Varför den högridning behövs förstår jag inte, men det verkar i så fall finnas ett behov av det. Jag menar kan man ens komma på tanken att komma med påståendet att alla religiösa är psykiskt sjuka, då tycker jag inte man verkar ha riktigt koll på vad som är vad själv.
Programmet jämställde inte religiösa upplevelser med att vara psykiskt sjuk. Men visst kan säkert tvångsmässigt beteende som man tror är dikterade av inbillade gudar/andar säkert liknas vid psykiska besvär.
Menar du att någon som är sjuk på något sätt är sämre än andra människor? Om så gäller det bara sjukdomar som gäller hur hjärnan fungerar eller även övriga delar av människan som tex brutit benet, har diabetes etc?
Vad Ingvars sa var att det behövs inga yttre fenomen för att förklara vad som kallas för religiösa uppenbarelser. Det ligger väl inom vad man idag förstår om hur hjärnan fungerar, skulle tro att det vore främmande för Ingvars att mena att de som upplever sådant är sämre människor.
Redan de gamla indierna var medvetna om att man med meditation kunde förändra sitt medvetandetillstånd och att detta var skapat av människan själv även om det också fanns de som menade sig ha gudomlig upplevelse. Även gamla naturfolk har kunnat försätta sig i trans med självsuggestion och uppleva sinnes/medvetande- förändring och i varierande grad menat att detta var ett sätt att komma närmare gudar/andar. Folk har olika förmåga att åstadkomma sånt här. Den populäre militante ateisten Sam Harris är intresserad av sådant här och tror det har en framtid för människan, om han nu slutar skriva omåttligt populär ateist propaganda kanske han rent av kan bli färdig med sin doktorsavhandling i neurovetenskap.
Det är naturligtvis ett intressant forskningsområde hur det fungerar och om man lär sig mer torde det kunna vara en nyttig kunskap om vi förstår hur vi kanske själva kan vara medvetna om den värld vi befinner oss i.
Man kan kanske också lära sig mer om varför människor är så villiga att underordna sig auktoriteter. Man undrar också lite varför människor har så svårt att ge upp illusioner och kan gå mycket långt i självbedrägeri för att försvara dessa.