2008-06-02, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The Creator
Men varför väntar du då? Det är väl bara att få det överstökat isf.

Alltså.. jag är katekumen..

Man brukar gå i ett par års lära.. typ..

Sedan döps man på påsknatten.. enligt tradition..
Citera
2008-06-02, 00:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Som uppvuxen katolik hade jag inte mycket till val...mormor bestämde helt enkelt!

Hon visste vad hon snackade om!

Eller snackar du skit om din egen mormor??
Citera
2008-06-02, 00:39
Moderator
tobess avatar
Ångrar och ångrar. Jag sällar nog mig till ateismen, vilket gör att jag inte trodde på gud då jag konfirmerade mig heller.

Konfirmerade mig av två orsaker: Att göra den äldre släkten nöjd, och att få presenter

Så ångrar, ptja, vete fan men onödigt var det ju. Har nog tänkt skriva ut mig ur kyrkan i vilket fall som.
Citera
2008-06-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Hon visste vad hon snackade om!

Eller snackar du skit om din egen mormor??

Jag svarade bara på frågeställningen. Min konfirmering är inget val jag kan ångra då jag inte fick göra det valet.

och nej jag snackar inte skit om min mormor, hon tror fortfarande att jag är troende och det ska hon få göra tills hon dör. inte ska hon behöva leva med vetskapen om att hennes första barnbarn gått över till den onda ateistiska sidan ! Allt jag behöver göra för att hon ska vara glad är att åka till kyrkan ett par gånger per år och säga fader vår vid julmiddagen.
Citera
2008-06-02, 00:41
Medlem
dark horses avatar
Morsan bestämde, det var inte fråga om man trodde eller inte, det var något man skulle göra för så var det och här skall inte avvikas från normen.

Lika lite verkade kyrkan bry sig, ungjävlarna konfirmeras varken de tror eller inte.
Citera
2008-06-02, 01:01
Medlem
Nate Blacks avatar
Skippade min konfirmering (katolsk släkt) och har aldrig ångrat det. Familjen/släkten är inte vidare troende, dock konfirmerade sig min äldre broder. Hade jag dock konfirmerat mig som ung hade jag nog ångrat det idag.
Citera
2008-06-02, 02:27
Medlem
Varför ångra? Konfimerade mig för ca 18 år sedan, känns som en mindre viktig del i mitt liv och tillhör det förflutna, men det var väl lite roligt när det begav sig.
Citera
2008-06-02, 02:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Varför ångra? Konfimerade mig för ca 18 år sedan, känns som en mindre viktig del i mitt liv och tillhör det förflutna, men det var väl lite roligt när det begav sig.

Oj.. är du konfirmerad?

.. katolik?
Citera
2008-06-02, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Creator
Var nyligen på en släktings konfirmation och har funderat på om jag ångrar att jag konfirmerade mig eller inte.

Kan börja med att säga att jag är ateist... Även fast jag både är döpt, konfirmerad och fortfarande medlem i Svenska Kyrkan. Har väl tänkt att gå ur den någon gång..

Men iaf, när jag konfirmerade mig för ganska många år sen nu, så visste jag väl inte direkt vad jag trodde på. Det stora sökandet efter mening och en förståelse av tillvaron (även kallat livet) hade inte riktigt börjat för min del.

Har iaf kommit fram till att jag inte ångrar det, dels för att det var en hel del schysst folk, dels för att jag fått en djupare kunskap om kristendomen och bibeln.. Men framförallt pga alla presenter som man fick!

Det jag däremot ångrar (i brist på bättre ord) är att jag inte var klyftig nog att ifrågasätta kristendomen mer. Hade gärna velat prata med prästen och konfirmandledarna om hur dom ser på bristerna med tron, bibeln och annat skoj. Om dom förkastar evolutionsteorin och så vidare..

Nåja. Några som ångrar att dom konfirmera sig? Konfirmationens betydelse är ju trots allt att man tar sin tro ett steg längre och bekräftar den ännu mer.. Jag känner lite som att jag har ljugit för mig själv.

Konfirmerad? Sällan.

Jag var en alltför intelligent och balanserad person när jag var 14 för att falla tillföga för sådant bjäfs.

Och alltför cool. (var är smilyn med solbrillorna?)
Citera
2008-06-02, 02:35
Medlem
Citat:
Oj.. är du konfirmerad?
Yes
Citat:

.. katolik?

Nope... Men jag levde hos en liberal katolsk familj i Staterna en längre tid, vilket jag tackar min lyckliga stjärna för. Alternativet i amerikanska bibelbältet är inte så tilltalande med alla dessa märkliga kyrkor.
Citera
2008-06-02, 02:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Yes

Nope... Men jag levde hos en liberal katolsk familj i Staterna en längre tid, vilket jag tackar min lyckliga stjärna för.

Alltid nåt.. god natt..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in