2008-06-01, 23:32
Medlem
Matchens avatar
Att jag konfirmerade mej berodde inte på att jag var troende, utan att det helt enkelt är en tradition som jag ville hålla vid liv.

Nu så här i efterhand så ångrar jag mig nog lite, eftersom jag inte tror på gud och att då bekräfta sin tro känns fel! Det är av samma anledning jag inte längre sjunger med i psalmer, säger trosbekännelsen etc. när jag är i kyrkan.

Men samtidigt är jag kvar i Svenska kyrkan och det är ett medvetet val. Anledningen är helt enkelt att jag vill hålla traditionerna vid liv.

Edit: Oj vad det blev konstigt skrivit. Är nog lite för trött för att kunna göra mig förstådd.
Citera
2008-06-01, 23:46
Medlem
The Creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchen
Att jag konfirmerade mej berodde inte på att jag var troende, utan att det helt enkelt är en tradition som jag ville hålla vid liv.

Nu så här i efterhand så ångrar jag mig nog lite, eftersom jag inte tror på gud och att då bekräfta sin tro känns fel! Det är av samma anledning jag inte längre sjunger med i psalmer, säger trosbekännelsen etc. när jag är i kyrkan.

Men samtidigt är jag kvar i Svenska kyrkan och det är ett medvetet val. Anledningen är helt enkelt att jag vill hålla traditionerna vid liv.

Edit: Oj vad det blev konstigt skrivit. Är nog lite för trött för att kunna göra mig förstådd.

Känner igen det där med att jag inte sjunger med till psalmer, ber och så vidare.

Det går helt enkelt inte, skulle känna mig som en hycklare. Det tar till och med emot att ställa sig upp i kyrkan när alla ska göra det..
Citera
2008-06-01, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The Creator
Det tar till och med emot att ställa sig upp i kyrkan när alla ska göra det..

Menar du att du går i kyrkan?
Citera
2008-06-01, 23:49
Medlem
The Creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Menar du att du går i kyrkan?

Nej, men under konfirmationen.

Föresten, varför väntar du på att få bli döpt och konfirmerad? (om jag läste ditt tidigare inlägg rätt)
Citera
2008-06-02, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The Creator

Föresten, varför väntar du på att få bli döpt och konfirmerad? (om jag läste ditt tidigare inlägg rätt)

Det är för att jag valt att tillhöra Kristus.. och hans gemenskap..
Citera
2008-06-02, 00:06
Medlem
The Creators avatar
Citat:
Det är för att jag valt att tillhöra Kristus.. och hans gemenskap..

Men varför väntar du då? Det är väl bara att få det överstökat isf.
Citera
2008-06-02, 00:18
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Du ska vara glad! Att tillhöra denna kyrka är vad de flesta bara kan drömma om..

Edit:

Om du är ärlig har du heller inte blivit konfirmerad innan du ens kunde gå..

Jag frågade min mamma om jag skulle konfirmera mig när jag var 15, hon sa att ortodoxa även blir konfirmerade vid dopet. Det är ju en konfirmation av ens tro.. mycket man kan konfirmera vid den åldern...
Citera
2008-06-02, 00:23
Medlem
The Creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Jag frågade min mamma om jag skulle konfirmera mig när jag var 15, hon sa att ortodoxa även blir konfirmerade vid dopet. Det är ju en konfirmation av ens tro.. mycket man kan konfirmera vid den åldern...

Där kan man verkligen snacka om att bli påtvingad sin tro..
Citera
2008-06-02, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi

Låter skumt som fan..

Har aldrig hört talas om detta..
Citera
2008-06-02, 00:28
Medlem
flowss avatar
Citat:
Låter skumt som fan..

Har aldrig hört talas om detta..
Eh? Får man svära?

Jag måste vara gammalmodig...
Citera
2008-06-02, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Eh? Får man svära?

Jag måste vara gammalmodig...

Nej.. man får inte svära..
Citera
2008-06-02, 00:34
Medlem
Som uppvuxen katolik hade jag inte mycket till val...mormor bestämde helt enkelt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in