Var nyligen på en släktings konfirmation och har funderat på om jag ångrar att jag konfirmerade mig eller inte.
Kan börja med att säga att jag är ateist... Även fast jag både är döpt, konfirmerad och fortfarande medlem i Svenska Kyrkan. Har väl tänkt att gå ur den någon gång..
Men iaf, när jag konfirmerade mig för ganska många år sen nu, så visste jag väl inte direkt vad jag trodde på. Det stora sökandet efter mening och en förståelse av tillvaron (även kallat livet) hade inte riktigt börjat för min del.
Har iaf kommit fram till att jag inte ångrar det, dels för att det var en hel del schysst folk, dels för att jag fått en djupare kunskap om kristendomen och bibeln.. Men framförallt pga alla presenter som man fick!
Det jag däremot ångrar (i brist på bättre ord) är att jag inte var klyftig nog att ifrågasätta kristendomen mer. Hade gärna velat prata med prästen och konfirmandledarna om hur dom ser på bristerna med tron, bibeln och annat skoj. Om dom förkastar evolutionsteorin och så vidare..
Nåja. Några som ångrar att dom konfirmera sig? Konfirmationens betydelse är ju trots allt att man tar sin tro ett steg längre och bekräftar den ännu mer.. Jag känner lite som att jag har ljugit för mig själv.