2003-07-26, 18:40
Bannlyst
Jag har köpt en PC i delar på Komplett.se och jag har fått i alla kort och grejer. Nu skulle jag behöva lite hjälp med att sätta fast alla kablar och elsladdar. Någon som har några bra länkar om detta?

Tidigare har jag lagt i mer minne i min gamla burk, samt installerat en CD-brännare men det är också allt. Med andra ord tänkte jag trots avsaknad av större erfarenhet peta ihop burken själv. Någon gång ska ju vara den första och så jäkla svårt kan det ju inte vara?

Tack på förhand...

// Roger P.
Citera
2003-07-26, 18:45
äldre konto (old)
Ej medlem
Titta här

http//www.daft.t.se/guider/

Det mesta är väl lite daterat (har inte kollat på ett tag), men det finns en del goda råd.
Citera
2003-07-26, 23:21
äldre konto (old)
Ej medlem
mm det är svårt i början, ett tips är att ta lite hjälp av en kunnigare kompis...
Citera
2003-07-26, 23:26
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Jag ska bygga en egen dator... Lite hjälp önskas...

How-To med bilder
http://www.daileyint.com/build/buildtoc.htm
Bra om något strular.
http://www.fonerbooks.com/coder.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag har köpt en PC i delar på Komplett.se och jag har fått i alla kort och grejer. Nu skulle jag behöva lite hjälp med att sätta fast alla kablar och elsladdar. Någon som har några bra länkar om detta?

Tidigare har jag lagt i mer minne i min gamla burk, samt installerat en CD-brännare men det är också allt. Med andra ord tänkte jag trots avsaknad av större erfarenhet peta ihop burken själv. Någon gång ska ju vara den första och så jäkla svårt kan det ju inte vara?

Tack på förhand...

// Roger P.
Citera
2003-07-26, 23:49
Bannlyst
Jag lyckades få ihop skiten nu ikväll... Det verkar som om jag lyckats få alla sladdar att sitta på någorlunda korrekt sätt eftersom den svarar när jag startar den.

Dock måste jag klaga på att de instuktionsböcker som följer med är sämre än värdelösa eftersom man inte får något vettigt ur dom. En massa meningslös text och bilder på innehållet i lådorna översatt på engelska, franska, tyska, spanska och polska(?). För min del skippade jag helt sonika manualerna och höftade lite... Det verkar ha gått hem...

Nåja, ska se om jag kan hitta den förbaskade bootskivan som datorn frågar efter.

Tack för tipsen i varje fall, ska sätta mig och läsa lite i länkarna nu.

// Roger P.
Citera
2003-07-27, 02:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Hehe, vad händer med dagens ungdom?!?!

Själv fick/kunde jag inte använda min dator förrens jag byggt ihop den =).

Det mesta går ju bara att sätta på ett sätt om man inte tar i för mycket, så det löser sig oftast snabbt...
Citera
2003-07-27, 02:36
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snidde
Hehe, vad händer med dagens ungdom?!?!

Själv fick/kunde jag inte använda min dator förrens jag byggt ihop den =).

Det mesta går ju bara att sätta på ett sätt om man inte tar i för mycket, så det löser sig oftast snabbt...

Jasså, det säger du? Det sa folk till mig också, innan jag upptäckte hur det verkligen var.

Jag skulle byta ett minne. Då var det hur trögt som helst att få dit det så jag tog en grej och hammrade med. Men när jag skulle starta så lyste det röda lampor och inget fungerade. Sen när morfar kom hem visade det sig att massa ben under minnet blivit böjda och vi var tvungen köpa ett nytt som kostade över 4000 spänn.

Nu är jag visserligen inget tekniskt geni, men när saker går sönder så lätt vågar då jag aldrig peta inuti en dator mera.
Citera
2003-07-27, 15:32
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Jag skulle byta ett minne. Då var det hur trögt som helst att få dit det så jag tog en grej och hammrade med. Men när jag skulle starta så lyste det röda lampor och inget fungerade. Sen när morfar kom hem visade det sig att massa ben under minnet blivit böjda och vi var tvungen köpa ett nytt som kostade över 4000 spänn.

Nu är jag visserligen inget tekniskt geni, men när saker går sönder så lätt vågar då jag aldrig peta inuti en dator mera.

Hehe, tar man en grej och hamrar med är det väl ganska uppenbart vad som kommer hända? :D
Citera
2003-07-29, 20:33
Bannlyst
Jag tackar för tipsen jag fått. Jag fick ihop burken och it works like a charm... Det är den jag använder när jag skriver det här inlägget...

Till Er som står i valet och kvalet så kan jag ge Er rådet att nästa gång Ni ska byta burk så prova med att bygga själv. Det var inte så jäkla knepigt som man kanske tror... Jag var helt novis på området (mer eller mindre, hade petat i lite minne, ett nätverkskort och en CD-ROM en gång) och för mig tog det totalt en dryg arbetsdag att packa upp grejorna, stoppa i det, dra åt skruvarna och installera alla program som jag vill ha. Det svåraste var nog att få fast kylflänsen på processorn eftersom man är livrädd för att trycka för hårt. Den skulle sitta som berget så jag klyddade med den i 1 1/2 timme innan jag fick den på plats.

För ett proffs tar det nog bara ett par timmar, men jag är som sagt inget proffs...

Totalt sparade jag lite över 3 000 kr på att köpa delar och bygga själv. Helt OK eftersom en sparad krona är en tjänad krona...

// Roger P.
Citera
2003-07-29, 21:57
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padme

Jasså, det säger du? Det sa folk till mig också, innan jag upptäckte hur det verkligen var.

Ha ha! Du är för härlig Padme!
Dator plus våld brukar inte vara bra. Det funkar bara när man ska få på det där för *¤%#"% skalet....

Mvh Q
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in