2008-06-01, 20:56
Medlem
likeithards avatar
Det är dags!

Vill köpa mig en elgura för att plinka lite på, och förhoppningsvis lära mig spela på.

Försökte som vilset, glasögonbärande småbarn lära mig konsten att spela gitarr, eftersom mor&far tyckte det var häftigt.

Gick ganska exakt som förväntat av en självförtroendelös, utfryst, miniproffessor med tankarna bland molnen...

Med åren utvecklade jag dock karraktär och karisma, och nu borde det vara fullt möjligt att ta sig an ett projekt likt detta.

Lekte lite smått med en kamrats elgura under en period av skoj och massa knark.
Jag började fatta grejen lite smått tror jag, och det föreföll enklare att spela med elgura än med motsvarande oelektrifierad stringplanka.

Min kamrat blev hyffsat duktig på något år, och han har knappt sett en akustisk gitarr.
Så jag hoppar över den biten jag med, och går direkt på huvudrätten dvs elgitarren!

Eftersom min budget i skrivande stund är begränsad, så undrar jag vad ni säger om detta paketerbjudande:

http://hobbex.se/p/productmenu,261/p...t/product.html

Duger det för mitt syfte, vilket är att försöka lära mig lite basic och utröna mina odds som framtida guitar hero?

Wish me luck!
Citera
2008-06-01, 21:08
Medlem
Kanske duger de ja, men bara för ett tag, du kommer högst troligtvis tröttna på det ganska snabbt.

JAg hjälpte just en kompis att köpa ett nybörjarpaket, vi åkte in till musikbörsen i syfte för att köpa ett Fender Sqauier-paket vi hade kollat på in www.musikborsen.se . när vi kommer in till musikbörsen i Göteborg så finns de inge på lager, så vi börja kolla runt på något liknande.

Vi hittade denna förstärkaren:
http://www.thomann.de/se/line6_spider_iii_15.htm

och denna gitarren:
http://www.thomann.de/se/fender_squi...issent_hss.htm

samt: Gitarrställ, stämmapparat, axelband, Gitarrkabel

Allting för 3389 svenska kronor, han blev mycket nöjd med detta, och jag som har spelat i 5-6 år tyckte även det lät bra. det var iallafall värt vad det kosta.

Hoppas jag va till hjälp

Lycka till!
Citera
2008-06-01, 21:09
Medlem
__carls avatar
Att köpa ett instrument från hobbex, låter det verkligen som en god idé i dina öron?

Skulle jag köpa ett nybörjarset så skulle jag nog köpa en billig elgitarr från ett kvalitetsmärke och en begagnad line 6 PodXT.

Blir väl lite dyrare än hobbexpaketet, men oändligt mycket mer prisvärt.
Citera
2008-06-01, 21:50
Medlem
Kingen_kings avatar
Musikbörsen har grymt bra nybörjatpaket till bra priser. Instrument har sjunkit otroligt mycket i pris pga dollarkurs, låglöneländer osv... Så du får en mycket bättre gitarr med tillbehör än hobbex-varianten för några hundringar till...
Citera
2008-06-02, 00:14
Medlem
likeithards avatar
Tack för era snabba och utförliga svar.

Då latmasken är i maskopi med spargrisen, blir det nog på så vis att jag köper hobbexpaketet iallafall.

Jag resonerar så att, den enligt FB-expertisen (er själva) faktiskt går att spela på.

1400:- är överkomligt, och om det senare uppstår ett behov av en mer högkvalitativ anläggning, så kanske det sker först om en tid, då budgeten förhoppningsvis är lite gladare.

Det är trots allt semestertider snart..

Uppdraget är således slutfört med perfektion, utmärkt kamrater!
Citera
2008-06-02, 07:35
Medlem
smörfmörvels avatar
håll dig borta från hobexskiten och se till att gitarren du köper har en humbuckermick i stallposition, för hade du tänkt att spela mycket med dist (vilken 9 av 10 nybörjare gör) så kan single coil mickar brusa, leva rövare och låta almänt skit medans humbuckers ger ett fett komprimerat ljud som passar sig ypperligt till dist.
Citera
2008-06-02, 16:44
Medlem
SharkBombs avatar
Ser ut som skiten som Jysk sålde för ett tag sen... (HALLÅ? Vad har Jysk med musik att göra? precis..inte ett skit) Köp ett nybörjar paket åtminstone på en musik affär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in