Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-01, 18:44
  #1
Medlem
tjena, jag har lite drömmar om att bli undervattenssvetsare..
hur är det med utbildning, är den lång??? i sådana fall vart fixar man den??

vad tjänar en sådan?

finns det jobb???



jag har snart ett svets certfikat i gas...(vvs)
och har god hälsa och fysik
Citera
2008-06-01, 20:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
tjena, jag har lite drömmar om att bli undervattenssvetsare..
hur är det med utbildning, är den lång??? i sådana fall vart fixar man den??

vad tjänar en sådan?

finns det jobb???



jag har snart ett svets certfikat i gas...(vvs)
och har god hälsa och fysik
jag kan rekommendera Anläggningsdykning en ky-utbildning på 2 år, där man lär sig byggnadsarbete under vatten. man lär sig bla svetsa, borra, spränga under vatten. arbetsmarknaden för en anläggningsdykare ser väldigt bra ut då de är väldigt eftertraktade både inom bygg och anläggningsbranchen. det är helt enkelt brist på anläggningsdykare. jag tror lönen är väldigt bra pga risktilläg som de får utöver ordinarie lön (rätta mig om jag har fel). om jag vore du skulle jag slå till! här är länken till utbildningen: http://www.kyakademien.se/prod/studi...7!OpenDocument
__________________
Senast redigerad av demetrio 2008-06-01 kl. 20:13.
Citera
2008-06-02, 09:06
  #3
Medlem
fan jag som inte har engelska B eller svenska B

men kan inte VVS linjen som jag har gått på vara en merit i och med det nästan är samma branch??
Citera
2008-06-02, 09:13
  #4
Medlem
Kan inte svara på Anlägningsdykare, men kan svara på din fråga angående Undervattenssvetsare.

Jag själv är svetsare i fast jobbar som plåtslagare nu.

När jag gick min svetsutbildning, så hade vi en undervattenssvetsare som kom och visade filmer från hans jobb och berättade om sitt jobb.

Han utbildade sig till vanlig svetsare via Lernia (samma som jag för övrigt) sedan hade han dykcert själv, eftersom det var/är hans hobby, på det spåret gick det.

Han kom i kontakt med folk som arbetade med sånt, och bums, så fick han chansen. Han berättade även kort om sin lön etc.

Om jag inte minns helt fel så rörde det sig om ca 15.500:-/dag, detta med risktillägg etc.

Har ett svagt minne av att han nämnde något om att han inte jobbade mer än 4-6 timmar /dag heller, men det kanske jag ljuger om
Citera
2008-06-02, 09:18
  #5
Medlem
vaad cash asså, men var det i sverige då? ..
jobbar man varje dag då eller??

för om det är i nordsjön så har jag sett på tv. hur riskfyllt det är + att medellivs åldern är 43...
Citera
2008-06-02, 09:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
vaad cash asså, men var det i sverige då? ..
jobbar man varje dag då eller??

för om det är i nordsjön så har jag sett på tv. hur riskfyllt det är + att medellivs åldern är 43...

Just detta vet jag faktiskt inte om det var i sverige, eller om det var det "bäst" betalda jobbet han någonsin har haft.

Men hans arbeten skilde sig ganska mycket, vissa gånger, svetsade han ihop båtar som hade förlist, så att de kunde bärga upp dem till ytan, han tömde dem på olja, diesel, och annan skit.

Andra gånger så gjorde han bara inspektioner på båtar etc. reparationsarbeten mm.

Vet inte hur mycket han jobbade, för jag minns inte, men kan tänka mig att han jobbade någon vecka i månaden, om ens det.
Citera
2008-06-02, 09:42
  #7
Medlem
okej, fan det kanske vore nått o bli......... men men det är bara drömmar än så länge...
Citera
2008-06-02, 12:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavi
Kan inte svara på Anlägningsdykare, men kan svara på din fråga angående Undervattenssvetsare.

Jag själv är svetsare i fast jobbar som plåtslagare nu.

När jag gick min svetsutbildning, så hade vi en undervattenssvetsare som kom och visade filmer från hans jobb och berättade om sitt jobb.

Han utbildade sig till vanlig svetsare via Lernia (samma som jag för övrigt) sedan hade han dykcert själv, eftersom det var/är hans hobby, på det spåret gick det.

Han kom i kontakt med folk som arbetade med sånt, och bums, så fick han chansen. Han berättade även kort om sin lön etc.

Om jag inte minns helt fel så rörde det sig om ca 15.500:-/dag, detta med risktillägg etc.

Har ett svagt minne av att han nämnde något om att han inte jobbade mer än 4-6 timmar /dag heller, men det kanske jag ljuger om
är du helt säker på att han tjänade på mycket!!?? det blir altså över 200k i månaden! låter för mycket för att vara sant
Citera
2008-06-02, 12:57
  #9
Medlem
edit: såg att du skrev att han jobbade en vecka i månaden, men det blir ju 108500 kr!! vilket är offantligt mycket! väldigt tveksamt att han kan ha tjänat så mkt
Citera
2008-06-02, 13:10
  #10
Medlem
Sen får vi inte glömma skatten!
Citera
2008-06-02, 13:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
Sen får vi inte glömma skatten!
glömde det!
Citera
2008-06-02, 15:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demetrio
är du helt säker på att han tjänade på mycket!!?? det blir altså över 200k i månaden! låter för mycket för att vara sant


Jag är 98% säker på att han tjänade den summan, MEN då jobbade han inte 7-16/5 dagar i veckan!

Sen är det givetvis skatt på det osv.

Jag kan inte säga hur mycket han jobbade, för jag minns helt enkelt inte, och jag vill inte ljuga. Men 15.500:-/dag hade han för något jobb, det minns jag för jag blev chockad över den summan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback