Hej,
Jag fick en uppsats skickad till mig som heter "Kort om skillnader mellan Ortodox och Romersk-katolsk tro", författad av Nikodemus Ungh. Då jag inte är extremt insatt i katolsk tro undrar jag om det går att få en replik på följande passager (av en insatt katolik eller någon annan som är insatt):
I uppsatsen så nämns det att den ortodxa kyrkan inte ändrar i tidigare fattade beslut, och som redan citerats ovan står det från konciliet: "Men låt ej heller han som är den främste göra någonting utan de andras samtycke." Hur kan då den katolska kyrkan motivera påvens ofelbarhet?
Här finns uppsatsen i sin helhet: http://data.fuskbugg.se/skalman01/ort-kat.doc
Jag fick en uppsats skickad till mig som heter "Kort om skillnader mellan Ortodox och Romersk-katolsk tro", författad av Nikodemus Ungh. Då jag inte är extremt insatt i katolsk tro undrar jag om det går att få en replik på följande passager (av en insatt katolik eller någon annan som är insatt):
Bland de katolska teologerna hade dock även en annan form av motreaktion växt fram, starkt påverkad av politiska kontrarevolutionärer som Joseph de Maistre (en omvänd frimurare) och av de allmänna romantiska vindarna vid denna tid, nämligen viljan att stärka påvens ställning genom dogmen om den romerske påvens ofelbarhet. I den romerska kurian fanns t.ex. den ultra-montanistiska Zelanti fraktionen som, bl.a. på grund av josephismen, ville få bort Österikes närvaro på den Italienska halvön. Denna fraktion bidrog givetvis till utvecklingen mot dogmens proklamation under det första Vatikankonciliet (1869-70).Även:
Det var alltså samme Påve, Pius IX, som både vädjade till de ortodoxa om återförening och presiderade över det koncilium som kom att förklara hans ämbete ofelbart då påven, ex cathedra (från sin biskopstron), uttalar sig i tros och sedesfrågor. Det gemensamma kännetecknet för både Pius IX:s och Leo XIII:s enhetssträvanden var också, helt konsekvent mot bl.a. denna bakgrund, idén om att enheten endast kunde uppnås genom ett erkännande från de ortodoxa biskoparnas sida av denna ofelbarhetsdogm, liksom av doktrinen om den romerke påvens ordinarie jurisdiktion över hela universalkyrkan. Den romersk-katolska uppfattningen som de försvarade i deras respektive encyklikor uttrycks mycket klart i det första Vatikankonciliets dogmatiska konstitution om Kristi Kyrka som några decennier senare, i 1917 års kanoniska lag, fick följande uttryck i kanon 218 §§ 1-2 :
Den romerske påven, efterföljare till den salige Petrus i primatet, innehar inte endast ett hedersprimat, utan den högsta och fullständiga juridiska fullmakten för universalkyrkan. Denna fullmakt omfattar allt som beträffar tro och moral och allt som har att göra med den världsvida kyrkans styre och regering. Denna fullmakt är verkligt biskoplig, ordinarie och omedelbar. Den omfattar alla enskilda lokalkyrkor, herdar och troende och är oberoende av all mänsklig auktoritet.
Kanon 34 från det första Ekumeniska konciliet i Nicea lyder:Mina frågor är:
Biskoparna från alla länder måste erkänna honom som är den främste bland dem själva och uppfatta honom som deras huvud och ej göra någonting av betydelse utan hans samtycke; men var och en kan göra det som berör hans egen församling och de platser i länderna som tillhör denna. Men låt ej heller han som är den främste göra någonting utan de andras samtycke. För på så sätt blir sinnet enhetligt och Gud förhärligad genom Herren i den Helige Ande.
Det framgår tydligt av detta kanon att den främste biskopen (biskopen av Rom) är den med vilken varje biskop har att söka samtycke, men att denna position ej innebär att Roms biskop ensam står ovanför de andra biskoparna, utan endast att han är den främste, eller mest hedervärde ibland dem. Detta eftersom biskopen av Rom ej ensam får handla utan de andra biskoparnas samtycke, utan tvärtom är beroende av deras samtycke för sin egen ämbetsutövning. Mot bakgrund av detta kanon kan därefter följande rättesnöre, kanon 28 från det fjärde Ekumeniska konciliet, utöka förståelsen för vad de Heliga Fäderna menade med uttrycket: ”den främste biskopen”:
I uppsatsen så nämns det att den ortodxa kyrkan inte ändrar i tidigare fattade beslut, och som redan citerats ovan står det från konciliet: "Men låt ej heller han som är den främste göra någonting utan de andras samtycke." Hur kan då den katolska kyrkan motivera påvens ofelbarhet?
Här finns uppsatsen i sin helhet: http://data.fuskbugg.se/skalman01/ort-kat.doc