• 1
  • 2
2008-06-01, 14:26
Medlem
Mr Drs avatar
Under förutsättning att en individ varken skadar någon annan individ, eller negativt påverkar någon annan individ eller sin omgivning genom sitt bruk av en drog, är det då försvarbart att en myndighet eller stat förbjuder denna individ att använda denna drog?

I resonemanget ingår även att varken införskaffandet av drogen eller följderna av droganvändningen påverkar omgivning eller andra individer negativt.

Som ett konkret exempel skulle kunna tas att en person låter ett cannabisfrö gro i marken, låter regnvatten bevattna växten och låter solstrålar ge den energi. Denna person använder sedan växten i berusningssyfte. Under tiden ruset varar är personen varken harmfull eller påverkar omgivningen negativt.

Finns det några argument som kan försvara detta förbud?
Citera
2008-06-01, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Dr
Under förutsättning att en individ varken skadar någon annan individ, eller negativt påverkar någon annan individ eller sin omgivning genom sitt bruk av en drog, är det då försvarbart att en myndighet eller stat förbjuder denna individ att använda denna drog?

I resonemanget ingår även att varken införskaffandet av drogen eller följderna av droganvändningen påverkar omgivning eller andra individer negativt.

Som ett konkret exempel skulle kunna tas att en person låter ett cannabisfrö gro i marken, låter regnvatten bevattna växten och låter solstrålar ge den energi. Denna person använder sedan växten i berusningssyfte. Under tiden ruset varar är personen varken harmfull eller påverkar omgivningen negativt.

Finns det några argument som kan försvara detta förbud?

Skadar drogen honom själv?
Citera
2008-06-01, 14:29
Medlem
Mr Drs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Skadar drogen honom själv?
Skadorna på personen som använder drogen är försumbara eller inga.
Citera
2008-06-01, 14:30
Bannlyst
Citat:
Skadorna på personen som använder drogen är försumbara eller inga.

Då bör man inte ingripa. Det skulle kosta pengar och vara helt meningslöst. Individen skulle dessutom sannolikt inte roas av detta.

Utilitarismen ger grönt ljus för individen med drogerna.
Citera
2008-06-01, 14:31
Bannlyst
Med tanke på att lagarna som har stiftats har skapats genom demokrati så kan man ta den rätten ifrån honom.
Citera
2008-06-01, 14:37
Medlem
Mr Drs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av battan--
Med tanke på att lagarna som har stiftats har skapats genom demokrati så kan man ta den rätten ifrån honom.
Jag är inte säker på att jag hänger med i hur du menar. Hade du kunnat utveckla detta resonemang lite?
Citera
2008-06-01, 14:42
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Jag är inte säker på att jag hänger med i hur du menar. Hade du kunnat utveckla detta resonemang lite?
Han menar att mobbning är okej så länge mer än hälften av eleverna tycker att man skall reta den tjocka pojken med glasögon...
Citera
2008-06-01, 14:51
Medlem
Mr Drs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Han menar att mobbning är okej så länge mer än hälften av eleverna tycker att man skall reta den tjocka pojken med glasögon...
Aha. Nu kanske jag har fel, men detta är väl snarare en politisk fråga än filosofisk? Jag har svårt att se var demokrati kommer in i min frågeställning om argumenten bak ett förbud.
Citera
2008-06-01, 15:43
Medlem
Kheperas avatar
Mitt korta svar är "nej".
Citera
2008-06-01, 16:29
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Utilitarismen ger grönt ljus för individen med drogerna.
Men Man kan väl tänka sig att nolltolerans leder till att även den skadliga användningen minskar så att nyttan totalt sett är positiv.. då blir förbud utilitaristiskt försvarbart igen..
Senast redigerad av harrowdownhill 2008-06-01 kl. 16:38.
Citera
2008-06-01, 16:33
Medlem
Subb[a]s avatar
Nej, givetvis inte.

Har man skattefinansierad sjukvård, så blir det så. Samtidigt visar ju vårat socialdemokratiska samhälle upp värsta formen av hyckleri när man får berusa sig med vissa saker som kostar samhället enorma summor.
Citera
2008-06-01, 16:56
Medlem
Citat:
Aha. Nu kanske jag har fel, men detta är väl snarare en politisk fråga än filosofisk? Jag har svårt att se var demokrati kommer in i min frågeställning om argumenten bak ett förbud.

Politisk filosofi är ett eget litet område inom filosofin. Hur konstruera ett samhällsfördrag - den frågan kan väl inte ha undgått någon?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in