Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-06-01, 09:54
Medlem
MonkeyWizs avatar
Jag skulle starta upp min dator och kolla min mail och spela lite på nätet.
Det omöjliga händer: Bluescreen!!

Den laddar (laddade) fram till 'splash screen' för att sen bara tugga lite på hårddisken (låter "djing"........."djing") när den ska ladda mina personliga inställningar.

Jag testade att starta i felsäkert läge; samma sak där.

Blev arg och letade upp installationsskivan för att 'reparera' windows. Gissa? Inget hjälpte.

Börjar bli rädd att jag ska förlora all min information på hårddidken och tog ett krafttag, nämligen en ominstallation av hela skiten. Den sökte igenom datorn, hittade fel. (Min hårddisk C: var 'okänd') Installationen struntade i detta och ville formatera iaf.
Medan jag formaterade C: lät samma ljud som innan, "djing"........."djing", men den formaterade färdigt och kopierade installationsfilerna till hårddisken.

NU! Nu skiter den sig och säger att jag inte har rätt filer för installation. AAAHRRG!!
Jag har alltså en 320GB SATA-II med en nyformaterad C-rot som bara står och tickar och ingen dator alls.

Jag vågar inte installera på D-roten ifall det blir problem där också. VIll ogärna bli av med alla mina filer. (Jag kan läsa D-roten från ms-dos)

Nu sitter jag på en cd-läst xbuntu för att ens komma ut på nätet. Hjälp uppskattas!
(Nej, jag har inte råd med en ny dator och kan inte installera vista)
Citera
2008-06-01, 10:03
Medlem
King Grubs avatar
Låter som en trasig hårddisk.
Citera
2008-06-01, 10:08
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Låter som en trasig hårddisk.
Den är nästan ny...

Shit, jag hatar sånt här. Jag köpte ju en ny hårddisk för att den gamla strulade och nu har den nya ballat ur helt.
F-ordet!!!

Finns det ngt jag kan göra?

GParted säger:

Citat:
Filesystem: ntfs
Size: 14,88 GiB
Flags: Boot

Path: /dev/sda1
Status: Not mounted

First sector: 63
Last sector: 31214297
Total sectors: 31214232

! WARNING
ntfsresize v2.0.0 (libntfs 10:0:0)
Device name: /dev/sda1
NTFS volume version 3.1
Cluster size: 4096
Current volume size: 15981683200 bytes (15982 MB)
Current device size: 15981686784 bytes (15982 MB)
ERROR: This software has detected taht the disk has at least 1 bad sector.
************************************************** ******************************************
* Warning: The disk has bad sector. THis means physical damage on the disk*
* surface caused by deterioration, manufacturing faults or other reason. *
* The reliability of the disk may stay stable or degrade fast. We suggest *
* making a full backup urgently by running 'ntfsclone --rescue ...' then *
* run 'chdsk /f /r' on Windows and reboot it TWICE! Then you can resize *
* NTFS safely by additionally using the --bad-sectors option of ntfsresize. *
************************************************** ******************************************

Jag fattar inte mycket mer än att hårddisken har ett fysiskt fel.
Byta ut den? Kräva garanti? (Den är mindre än ett år gammal och jag har kvitto)
Senast redigerad av MonkeyWiz 2008-06-01 kl. 11:08.
Citera
2008-06-01, 11:47
Medlem
Dust0rs avatar
De flesta hårddisk-tillverkare har en garanti på 3 år.
Du bör kunna skicka in den via det ställe du köpte den på.
Citera
2008-06-01, 12:00
Medlem
sommarlovs avatar
Du försökte lösa ditt problem bakvänt.

Först rädda dina värdefulla filer.

Sedan kolla vad som är paj.

Sist återinstallera operativet...
Citera
2008-06-01, 12:18
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du försökte lösa ditt problem bakvänt.
Först rädda dina värdefulla filer.
Sedan kolla vad som är paj.
Sist återinstallera operativet...

Jag har bara en hårddisk, kan inte rädda dem till annan ort. Ingenting fungerade ju när jag vaknade.
DustOr: Om jag skickar iväg min hårddisk kan jag ju inte rädda mina filer. Givet att jag tänker kräva att få en ny på garantin men jag måste rädda först.

Så, hur ska jag rädda mina filer? Ponera att jag kan skaffa tillgång till en annan dator.
Citera
2008-06-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyWiz
Så, hur ska jag rädda mina filer? Ponera att jag kan skaffa tillgång till en annan dator.

GetDataBack NTFS fungerar mycket bra, testat programmet själv ett par gånger.
http://www.runtime.org/
Programmet finns på powerbits.org och ladda ner, hämta inte demo från tillverkaren för det går bara och scanna disken men inte kopiera disken.

Jag sitter här själv nu med en SAMSUNG disk som är påväg och göra sitt med skadade sektorer. Återstår och se om tillverkaren tar tillbaka den, snart gått 3 år sen den köptes.
Citera
2008-06-01, 15:18
Medlem
MonkeyWizs avatar
Mother Bi*ch

Ny hårrddisk (beg) och ett tappert försök att installera windows på den.

Resultat:
Citat:
System Setup Log (C:\WINDOWS\setuperr.log)

Error:
SXS.DLL: Syntax error in manifest or policy file "l386\asms\6000\MSFT\VCRTL.MAN" on line 11.

Error:
Installation Failed: F:\i386\asms. Error Message : A component's file does not match the verification information present in the component manifest.

Fatal Error:
One of the components that Windows needs to continue setup could not be installed.

A component's file does not match the verification information present in the component manifest.

Error:

The signature for Windows XP Home Edition Setup is invalid. The error code is 800b0100.

No signature was presentin the subject.

Fatal Error:

Setup failed to install the product catalogs. This is a fatal error. The setup log files should contain more information.

Fatal Error:
One of the component that windows needs to continue setup could not be installed.

The operation canceled by user.

Error:

The signature for Windows XP Home Edition Setup is invalid. The error code is 800b0100.

No signature was present in the subject.

Fatal Error:

Setup failed to install the product catalogs. This is a fatal error. The setup log files should contain more information.

Så vad fasen gör jag nu? Jag kan ju inte installera om, jag kan inte sätta in hårddisken i en annan dator. (Det vågar jag inte längre)
Skitrolig söndag!

Jag har både XP home edition och 2000 i originalskiva. Ingen av dem verkar fungera. Det är nytt.... (2000 blev precis en svart skärm mitt i installationen)
Senast redigerad av MonkeyWiz 2008-06-01 kl. 15:23.
Citera
2008-06-01, 16:33
Medlem
Googlas avatar
Ush ja, när man köpt något nytt så är det fel på det. Det värsta som finns!
Citera
2008-06-01, 16:52
Medlem
soers avatar
Varför kan du inte bara sätta in hårddisken i en annan dator alternativt sätta i en liten hårddisk i din dator och installera windows där?

Nå, du kan gå till en datorservicefirma och be dem göra en backup. Kostar inte mer än en femhundring. Eller så kanske affären som du köpte hårddisken på kan tänka sig att stå för backupen.
Citera
2008-06-01, 16:59
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Varför kan du inte bara sätta in hårddisken i en annan dator alternativt sätta i en liten hårddisk i din dator och installera windows där?

Nå, du kan gå till en datorservicefirma och be dem göra en backup. Kostar inte mer än en femhundring. Eller så kanske affären som du köpte hårddisken på kan tänka sig att stå för backupen.
Jag önskar att det var så enkelt. Jag har försökt att installera på 3 andra, mindre hådrddiskar nu. Ingen av dem kommer förbi det där felet.
Jag har inget nytt i datorn som inte fanns där igår. Jag kommer inte vidare nu.
Har en gamal bärbar som jag sitter på nu men den är slö som inlandsisen och dess 20GiB kommer jag inte långt med.
Eftersom jag inte verkar kunna installera XP, 2000, Xubuntu eller ubuntu börjar jag ge upp. Så trött nu...

Jag kan starta xubuntu på CD men då kan jag ju inte spara ngt.
Citera
2008-06-01, 17:40
Medlem
soers avatar
Lyfter du ur den trasiga hårddisken när du installerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in