2008-05-31, 02:26
Medlem
Många ekonomer verkar se sig själva som så glamörösa, det börjar redan på universiteten med back-slick killar med aktie-portfölj och yppiga välsminkade tjejer, vidare till bankväsendets kostym-nissar och tjejer i dräkt.

Jag satt och åt lunch på en kineskrog nyligen och det satt en grupp ekonomer som satt och diskuterade sitt företagsresultat som om det var någonting exklusivt. Jag har själv läst företagsekonomi, dataredovisning och tyckte det var intressant i vissa delar men också dödande tråkigt.
Citera
2008-05-31, 02:31
Medlem
Squalos avatar
Intresseklubben har antecknat.

Ska vi låsa tråden nu?
Citera
2008-05-31, 02:42
Bannlyst
Ekonomers kultur av glamour och tråkighet

Varför det? Att såga räkne-nissar jämns med knäskålarna är ju bara kul.
Citera
2008-05-31, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
Varför det? Att såga räkne-nissar jämns med knäskålarna är ju bara kul.

Det tycker jag också. Dessutom om lågkonjunkturen verkligen kommer nästa år får de lossa på finansvalp-slipsen och se alla sina kära aktie-kurser lysa rött.
Citera
2008-05-31, 03:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Många ekonomer verkar se sig själva som så glamörösa, det börjar redan på universiteten med back-slick killar med aktie-portfölj och yppiga välsminkade tjejer, vidare till bankväsendets kostym-nissar och tjejer i dräkt.

Jag satt och åt lunch på en kineskrog nyligen och det satt en grupp ekonomer som satt och diskuterade sitt företagsresultat som om det var någonting exklusivt. Jag har själv läst företagsekonomi, dataredovisning och tyckte det var intressant i vissa delar men också dödande tråkigt.

Håller med dig! Men det är bara skådespel. Riktiga rika jobbar inte i bank. Folk som lyckats med aktier bor i båtar och jobbar via internet.

Allt är skådespel. De har en dyr kostym men fryser om nätterna o sv. De lägger ner alla pengar på en bostadsrätt i innerstaden. De åker sällan utomlands för att de mår dåligt av att se brittiska grovarbetare ha mer pengar än de.

Snart kommer de att få sparken. Hälften av ekonomerna har fått sparken i USA.
Citera
2008-05-31, 11:32
Medlem
Citat:

Jag hörde talas om en tjej som hoppade av ekonomutbildningen efter ett år.
Hon hade inte råd,
att köpa nya kläder varje vecka!
Helt absurdt...
Den världen dom lever i är verkligen lika främmande som en stam på Borneo.
Om det är någonstans man kan göra fältarbete och bli förvånad varje dag är det bland ekonomerna.
Citera
2008-06-04, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag hörde talas om en tjej som hoppade av ekonomutbildningen efter ett år.
Hon hade inte råd,
att köpa nya kläder varje vecka!
Helt absurdt...
Den världen dom lever i är verkligen lika främmande som en stam på Borneo.
Om det är någonstans man kan göra fältarbete och bli förvånad varje dag är det bland ekonomerna.

De snyggaste studenttjejerna i Uppsala läser antingen ekonomi eller juridik, slår aldrig fel om man gissar ämne...
Citera
2008-06-05, 16:29
Medlem
Citat:
De snyggaste studenttjejerna i Uppsala läser antingen ekonomi eller juridik, slår aldrig fel om man gissar ämne...

Så sant! ^^ Halva nöjet med utbildningen!
Citera
2008-06-06, 09:14
Bannlyst
Citat:

Har själv ödslat en termin på ekonomistudier. En större samling genomtrista krämarnaturer och mammonluder har jag då aldrig skådat...
Citera
2008-06-06, 11:47
Medlem
Jag tycker de roligaste är de som inte riktigt passar in men försöker ändå.
I Lunds bratthierarkier utmärker de sig genom att.

a) Var lite tjockare än finbrattsen
b) Prata med lätt dialekt (Småländska i regel)
c) Inte kunna klä sig enkelt men elegant (Överklätt är överlätt )
d) deras branschkunskap kommer från personliga erfarenheter från skogsindustri, småindustri eller småhandel (grossisthandel)
Oftast är det farsan (inte pappsen) som driver ett företag i Vimmerby eller Växjö med 5-10 anställda.

Man ser dessa wannabebrats lite här och där i universitetsstaden, alltid lite enkla att skillja från the real deal och umgås ofta tillsammans.

Ekonomivärlden är så jäkla homogen att man helt enkelt måste passa in. Men så är det ju å.a.s. i valfri fordonsklass på en gymnasieskola också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in