Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2008-06-01, 13:45
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Instämmer. Jag menade klassiska frågor som meningen med allt, högre sanningar, vår plats i universum, vad det "egentligen" innebär att vara människa, etc.

De frågorna har smulats sönder av fysiken, både bildligt och bokstavligt (av partikelacceleratorerna).

OK. Ja det håller jag som skriver ovan med om. Många filosofer verkar dock ha lite svårt att rätta in sig i denna nya världsordning. Många vill fortfarande se filosofin som en slags master science som ska syssla med dom "stora frågorna". Jag ser filosofin mer som en slags städgumma som rensar ut det förvirrade och dumma. Det är syssla som många filosofer inte finner tillräckligt glamorös - därav att man fortfarande alltför ofta dabbar sig i dom "stora frågorna".
Citera
2008-06-02, 23:25
  #26
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Instämmer. Jag menade klassiska frågor som meningen med allt, högre sanningar, vår plats i universum, vad det "egentligen" innebär att vara människa, etc.

De frågorna har smulats sönder av fysiken, både bildligt och bokstavligt (av partikelacceleratorerna).

Ingen vetenskap (idag) har motbevisat en gud, är själv ateist. Det man kan motbevisa med naturvetenskapen är den bibliska guden och att bibeln i sig är falsk, att det inte är guds ord... etc. Men man kan inte ta bort gud ur bilden då gud inte är falsifierbar och att man alltid kan fråga sig varför efter det att vetenskapen beskriver hur fenomenet skedde. Så det blir lite som:

Russell's Tekanna- En liten tekanna som orbiterar mellan jorden och mars som man inte kan se med ett teleskop. (Ej falsifierbar)

Den osynliga rosa enhörningen - Som är en satir på paradoxerna i bibeln (Ej falsifierbar)

Flygande Spaghettimonstret - Detta är hur den egentliga bibliska guden ser ut och han förfalskar alla forskningsresultat som strider mot bibeln, givetvis är han omnipotent. "Hail his noodly godlyness" (Ej falsifierbar)

En gud (ej falsifierbar)

Så här kan man hålla på i all evighet... vetenskapen har inte uteslutit en gud, bara den bibliska guden och skapelsen.
Citera
2008-06-02, 23:29
  #27
Medlem
filosoferar vi om det vi inte kan göra/skapa?
Citera
2008-06-06, 15:25
  #28
Medlem
kvadrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malaipet
filosoferar vi om det vi inte kan göra/skapa?

det är nog ganska individuellt, vad vi filosoferar kring, själv har jag fullt upp med att förstå vad som är istället för vad som kan vara.
Citera
2008-06-08, 13:29
  #29
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Filosofi är en idiotisk sk, vetenskap som ska samla metafysiska och poetiska fantasier i en institution där de ska värderas som något av värde.

Filosofi är snarare en del av historian och en mytologisk förklaringsmodell av det okända.

Hur menar ni att filosofin har en plats i det moderna samhället?

Vilken filosofi kan innefatta hela mänsklighetens subjektiva sanning?


Du har väl aldrig gett prov på att tillhöra Flashbacks begåvningselit, men det här är ju rent pinsamt. Filosofi fyller en viktigt uppgift som hjälpvetenskap åt andra vetenskaper, men jag tvivlar på att du skulle förstå om jag förklarade. Sedan har inte filosofin till uppgift att ge subjektiva sanningar
Citera
2008-06-09, 10:49
  #30
Medlem
Bajskorvs avatar
Ingenting du kan hitta information på genom att skita i allt "runt om kring" fortare.

Så länge ingen tar skada så passa på att skita i en massa saker nu... neglegta som en god vän sa, ta inga onödiga omvägar utan försök bara ta den enklaste vägen, rinn som vatten runt hinder i din väg istället så kommer du få förklaringarna utan minsta ansträngning mer än att möjligtvis fylla en pipa med örten Cannabis och fyra av eller vad fan du går igång mentalt på.

Gör det bara istället för att tänka på det
Citera
2008-06-09, 14:48
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Att ifrågasätta filosofin är i sig självt filosofiskt. Så det hela utmynnar bara i en paradox

Haha, true

http://sv.wikipedia.org/wiki/Filosofie_doktor
En bra lista över några av de många vetenskaper som har en väldigt stark grund i filosofin, matematisk-naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga och humanistiska.
Citera
2008-10-18, 01:30
  #32
Medlem
gucci_manes avatar
Filosofin är den första vetenskapen som all annan vetenskap vilar på. Om du ska försöka fast ställa att jorden är rund är det fliosofin som ställer frågorna hur kan vi veta att den är rund. vad behöver vi för att fastsälla att jorden är rund. Nu vet inte jag om TS tror på naturvetenskap och annan vetenskap men om han gör det så behöver han filosofin. jag såg att nån skrivit att filosofin var en hjälpvetenskap men jag anser att filosofi är grunden till all vetenskap.
Citera
2008-10-18, 02:56
  #33
Medlem
Hotdangs avatar
Det som skiljer människan från djuren, mikroberna och annat skit är viljan att förstå vår omgivning, detta tros (vid tillfället) att vara unikt för människor. Filosofin är ett synsätt "en tankebana" att se livet på, att analysera enligt filosofins grunder, att kunna tolka vår omginving eller vad som helst. Filosofi är mer lagt åt det beteendevetenskapliga hållet eftersom det handlar om analysering och tolking inte lika mycket som fakta och utförande.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback