Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Nu är det sant att mycket av det som kallar sig "filosofi" inte är av den här nyktra karaktären. Folk som kallar sig filosofer sysslar med allt från futila verksamheter som att "motbevisa skeptikern" till obegriplig smörja som t ex Derridas filosofi. Det finns väldigt mycket dålig filosofi, dessvärre. Men det finns också bra filosofi som utan tvekan har ett värde.
Din "kritik" av onykter filosofi är inte själv särskilt nykter och rymmer enbart kraftuttryck och värderingar men inga argument. Det låter vidare som om du, precis som Derrida, begränsar tänkandet till språket...
Ifall du nu promt måste förkasta en mängd filosofiska traditioner så kan du väl åtminstone sätta dig in i vad ändamålet, syftet och premisserna är i de olika inriktningar du förkastar och så att säga försöka argumentera mot dem inifrån. Annars blir du precis lika ytlig som trådskaparen som försöker definiera filosofi som idioti utan att kunna visa på någon kunskap för området.
På frågan om vad filosofi förklarar har flera redan sagt det bättre än mig, men jag lägger mig i ändå.
Filosofi handlar inte i sig om att förklara något det vill säga att ge svaret på en redan given fråga, utan filosofi ligger närmare en formulering och undersökning av själva frågan och vad den förutsätter.
Själv är jag dock nöjd med att det finns olika svar på vad filosofi kan vara, det enda som irriterar mig är när folk försöker förkasta filosofin eller delar av filosofin med icke-filosofiskt tyckande, retorik, affekter, baktalande und so weiter. Jag har mycket svårt att se hur man filosofiskt skulle kunna motivera ett sådant förkastande över huvud taget...