Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Hur juryn skulle utses och vara sammansatt överlåter jag åt andra men kanske skulle man kunna ha en representant fö varje land eller att man har en jury i varje land och väger dom olika juryarnas poäng ihop eller något annat system, men det är ju sådant som i så fall kan diskuteras i ett senare skede.
Anledningen till att jag gärna skulle se en sådan lösning är att jag tror det skulle kunna minska gnället om att folk bara ringer och röstar på sina grannländer och så vidare, där kan en objektiv jury spela en roll som en mtovikt till "kompisröstandet".
Visst finns det en risk för "kompisröstande" även med en jury men jag tycker det är värt ett försök. Om inte annat visar väl årets upplägg där en jury hade viss makt i semifinalerna att det skulle kunna minska effekterna av den så kallade "kompisröstningen".
Ja, det är definitivt ett problem med att många tittare troget lägger sina röster på sina hemländer eller grannländer. Vissa länder har mycket starka band till varandra, betydligt mer än vi har i Skandinavien. Där finns ofta släktband över gränserna, främst i f.d. Jugoslavien och Sovjetunionen.
Dessutom finns problemet med s k emmigrantröstning. Typexemplet är Tyskland vars tittare alltid ger Turkiet (oavsett bidragets kvalitet) 10 eller 12 poäng. Anledningen är enkel. Två miljoner turkiska emmigranter röstar troget på sitt hemland, troligen inte bara en gång utan många gånger. Vad jag förstår är det tillåtet att rösta flera gånger.
Att skandinaviska länder ofta röstar på varandra har inte samma tydliga samband, utan tyder snarare på likartad musiksmak. Om ett specifikt bidrag för Danmark eller Norge är dåligt så röstar vi inte på dem helt enkelt. Vi är med andra ord inte lika trogna varandra utan har en mer sund kritisk hållning till varandra. Ett totalt motsatt exempel finner vi i Cypern där de alltid utan några som helst betänkligheter lägger sin röst på Grekland. Grekerna kan lika gärna sätta en åsna på scen och de får ändå garanterat sina 12 poäng.
Att låta en jury bedöma är delvis en lösning på dessa problem, i synnerhet emmigrantröstning, då det är mindre troligt att det finns turkar i en tysk jurygrupp som ska representera tyskarna. Däremot är risken fortfarande stor att exempelvis en cypriotisk jurygrupp fortsätter att lägga sin tolva på grekerna.
Nackdelen med jury kontra folket är att den inte speglar just folkets åsikter. Vi ser nu via Idol och liknande program hur givet det är att tv-tittarna får vara med och bestämma. Är jurymedlemmar mer kompetenta än tittarna i allmänhet? Det beror förstås på hur jurygrupperna sätts samman. Hur ska en "objektiv" jury väljas? Att i Melodifestivalen använda jury har vi sett har varit till vår nackdel i ESC. Min egen gissning är att Sanna Nielsen hade lyckats bättre i ESC än Charlotte Perelli. Samma gäller Nanne Grönvall kontra Martin Stenmarck. Så länge som man inte tillämpar jury i ESC så kanske det inte är så bra idé att göra det i Sverige heller. ESC-finalen avgörs ju helt och hållet av tittarna.
Oavsett hur man vrider och vänder på det så finns det alltid orättvisor i ESC. Lillputteländer som Andorra (71.000 invånare) har samma röstvikt som Ryssland (142 miljoner invånare). Vi har sett hur Jugoslavien ökade från 1 röst till 6 genom splittringen, där 5 kan användas för att så att säga rösta på sig själva. Antag att Andorra splittras... tanken är absurd givetvis.
Det var någon som föreslog en gång att man bara skulle ha en enda ihopsatt internationell jurygrupp på cirka 500 personer som representerade hela Europa istället för att låta varje land rösta. Idén är inte dum tycker jag men själva omröstningen kanske blir tråkig. Men där finns också en chans att styra hur juryn ska väljas. Till exempel kan ställas krav på musikalisk begåvning för att säkerställa den musikaliska kvaliteten i bidragen. Man kan också begära att juryn röstar delvis enbart genom att lyssna på bidragen (innan semifinaler äger rum, samt att bidragen är anonyma, inga artistnamn eller länder avslöjas) samt att kunna justera dessa röster något efter att ha sett dem uppträda i semifinalerna och finalen.
Liknande tillvägagångssätt skulle kunna införas vad gäller tv-tittarnas röster. Man lägger helt enkelt ihop alla röster och fördelar dessa proportionsmässigt efter folkmängd i respektive land. Då kan man göra som vi idag gör i Melodifestivalen - fördela rösterna 50/50, eller 30/70 (med övervikt på juryn), bara så att tv-tittarna kan vara med och påverka resultatet en aning, det blir säkert roligare då och de behöver inte känna sig överkörda.
Samtidigt bör man kanske stoppa möjligheten att kunna rösta flera gånger på samma land. Inget hindrar förstås turkarna i Tyskland att ta fram sina mobiltelefoner men det bör ha en viss effekt i alla fall.