Citat:
Ursprungligen postat av Kattkorv
Sluta skriva som en jävla proffessor.
Man ska inte ha jurry då de bara består av olika versioner av Christer Björkman, som sedan ser till att ett annat bidrag än det folket vill kommer till den internationella finalen, sen hypas detta bidrag till höjderna och floppar totalt. Sen blir alla besvikna, det händer hela tiden. Jurryn ska bort, skitjurry.
Och anledningen till att jag vill att väst och öst ska ha en egen tävling är för att alla kompisröstar i melodifestivalen, och eftersom östidioterna hela tiden skapar massa fjolliga småländer så har de fler "kompisar" och därför är det massa skitdåliga östeuropeiska låtar i topp tio hela tiden.
Ursäkta att jag inte håller mig till samma förträffliga språknivå som du gör.
Jag kan hålla med dig om dina åsikter. Jury har både fördelar och nackdelar anser jag. Nackdelen är just som du försöker påpeka, att den inte alltid speglar folkets röst. Fördelen är dock att juryn kan ha bättre musikalisk begåvning och ha lyssnat på samtliga bidrag fler gånger än vad genomsnittssvensson har gjort, och därmed kan ge en mer rättvis bedömning. Men att splittra Europa i två delar är knappast en lösning på problemet, snarare ett sätt att ta död på hela evenemanget.
För visst är det ändå kul att alla europeiska länder kan vara med och tävla, jag har absolut inget emot att se ryssar och serber i tävlingen bara man kan hitta ett system som minimerar "kompisröstning". Exempel:
- begränsa antalet gånger man kan ringa och rösta på samma land
(när en bosnier ringer och röstar på Bosnien 10 ggr räknas det som 1 röst)
- alla som ringer måste rösta både på sitt första och andra val
(bosniern röstar på Bosnien som 1:a och t ex UK som 2:a då låten är bäst)
- fler delfinaler, uppdelat så att röstning blir mer uppriktig och rättvis
(t ex Balkan delas i fyra delfinaler, man går efter röstfördelning tidigare år)
Det finns förstås säkert andra fiffiga förslag. Dela gärna med er.