• 1
  • 2
2008-05-30, 20:12
Medlem
Tjenare , blev sugen att formatera om datorn , jag leta runt lite efter min windows skiva men hittade den inte. Hörde att på dom flesta nyare datorerna så fanns windos på hårddisken typ. Så om jag formatera om datorn så när jag så har jag windows på hårddisken ändå. Asså jag behöver inga skivor osv. Nu till frågan. Hur ser jag om jag har så? Behöver jag nått sen när det startar asså cd-key eller nått?
tack för snabbt svar
Citera
2008-05-30, 20:31
Medlem
Nickelmans avatar
Formaterar du hårddisken försvinner allt, inkl. Windows. Då behöver du en skiva för att kunna installera Windows igen. Hittar du inte den, tanka en skiva från TPB.

PS.

Du borde lära dig att skriva mer lättförståeligt.
Citera
2008-05-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelman
Formaterar du hårddisken försvinner allt, inkl. Windows. Då behöver du en skiva för att kunna installera Windows igen. Hittar du inte den, tanka en skiva från TPB.

PS.

Du borde lära dig att skriva mer lättförståeligt.

hehe , såg att de va Ganska dålig grammatik där
sry. Jo men de där visste jag , men asså de ska va nån fil på hårdisken som inte går att radera vad jag hört. där windows var så de var alltid på datorn liksom. Kanske jag som är helt ute och cycklar nu men:S
Citera
2008-05-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoke123
sry. Jo men de där visste jag , men asså de ska va nån fil på hårdisken som inte går att radera vad jag hört. där windows var så de var alltid på datorn liksom. Kanske jag som är helt ute och cycklar nu men:S

Du kan ha en sk. återställnings partition men har du formaterat disken har du formaterat den partitionen ändå.
Citera
2008-05-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phlaxurqx
Du kan ha en sk. återställnings partition men har du formaterat disken har du formaterat den partitionen ändå.

hm, okej hur vet jag om jag en en sk. återställnings partition då?
Citera
2008-05-30, 20:46
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Vad har du för dator?
Citera
2008-05-30, 20:46
Medlem
Qmezs avatar
Citat:
Några datortillverkare placerar precis som du säger en windowsinstallation med diverse drivrutiner på en separat partition. Kolla om du har någon extra "hårddisksikon" i den här datorn, om inte kan det vara så att ingen enhetsbeteckning tilldelats partitionen. Kolla då istället i diskhantering. (högerklick den här datorn->hantera->diskhantering)
kolla om det finns någon annan partition. Skulle tippa på att den kan vara mellan 1-5 GB beroende på typ av operativsystem osv.
Citera
2008-05-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qmez
Några datortillverkare placerar precis som du säger en windowsinstallation med diverse drivrutiner på en separat partition. Kolla om du har någon extra "hårddisksikon" i den här datorn, om inte kan det vara så att ingen enhetsbeteckning tilldelats partitionen. Kolla då istället i diskhantering. (högerklick den här datorn->hantera->diskhantering)
kolla om det finns någon annan partition. Skulle tippa på att den kan vara mellan 1-5 GB beroende på typ av operativsystem osv.

ja , där fanns det en partition som heter backup som ligger på 7.7gig.
Jag har window media center btw
Citera
2008-05-30, 21:02
Medlem
rallysallys avatar
Vad sägs om att läsa igenom användarhandboken för din dator, typ.
Citera
2008-05-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallysally
Vad sägs om att läsa igenom användarhandboken för din dator, typ.

tänkte fråga här iställe om någon visste om du inte fattade de.
Citera
2008-05-30, 21:13
Medlem
Qmezs avatar
Citat:
tänkte fråga här iställe om någon visste om du inte fattade de.

Beror på vad du har för datormärke... Vanligtvis finns det ett program på windows-partitionen (vanliga partitionen) som man kör för att återställa datorn till fabriksinställningar med hjälp utav den andra partitionen, men detta sker per automatik.
Vad har du för dator?
Citera
2008-05-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qmez
Beror på vad du har för datormärke... Vanligtvis finns det ett program på windows-partitionen (vanliga partitionen) som man kör för att återställa datorn till fabriksinställningar med hjälp utav den andra partitionen, men detta sker per automatik.
Vad har du för dator?

en packard bell
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här