• 2
  • 3
2008-06-02, 09:55
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Den här är überjävlig, notera hur själva påfarten nyper runt ett berg vilket gör att första gången du kör där så har du inte en aning om hur det ser ut och du kommer då ut i låg fart på motortrafikled 158 vilken precis här, 2:a påfarten efter shell särö i riktning mot göteborg brukar vara befolkad av dyra stormercedesar, porschar, bmws och andra snabba landsvägslok, för att inte tala om alla långtradare. Jag undrar hur fan de tänkte här? Göteborg har under alla år haft total inkompetens vad gäller trafik, det är helt säkert.
http://img203.imagevenue.com/img.php..._122_349lo.jpg
Ser ju ut som att de som kommer på påfarten har högerfilen för sig själva? Inser nog inte riktigt problemet...
Citera
2008-06-02, 10:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke
Ser ju ut som att de som kommer på påfarten har högerfilen för sig själva? Inser nog inte riktigt problemet...

Högerfilen är dock bara runt 100 meter lång. Vägen blir enfilig fram till nästa mot några hundra meter längre norr, sen är det en ny påfart som dock får en egen körbana en bra bit då vägen är 2+1 till askim.

Har dock aldrig haft problem med dessa påfarter, men har ganska motorstark fyrhjulsdriven bil så det är inga problem att accelerera där.
Citera
2008-06-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke

Du märker när du kör där. Om inte annat så kolla övriga inlägg och vittnesmål om just den påfarten i tråden.
Citera
2008-06-02, 13:26
Medlem
Något som jag tycker är jävligare är avfarter som är extremt korta eller svänger kraftigt. Inte kul när man kommer i 110 knyck och, gör som man ska, inte bromsar innan man hamnar i avfarten.

Lägg till lastbil, 60 ton, och is på vägen, minns en gång då jag låg i 30 knyck på en 110 2/1 väg eftersom jag visste att avfarten är extremt kort (ca 40 meter innan en tvär feldoserad 90 graders sväng). Kan tillägga att 30 nästan var för snabbt då jag ändå hade problem att få stopp på ekipaget innan kurvan...
Citera
2014-05-22, 08:33
Medlem
BluntAshess avatar
Hej, på er. Ska precis ta körkort här. Tänkte liva upp denna tråd igen.

Jag tycker påfarter är lite knepiga och vill gärna ha bra tips och skräckexempel så man kan förbereda sig för det värsta..

Nå, vilken motorvägspåfart är värst i Sverige?
Citera
2014-05-22, 09:56
Moderator
Rassas avatar
Påfarten på R40, Brodalsmotet i Borås, påfart österut. Inte att den är kort eller svänger kraftigt, utan för att påfarten även är avfart till Annelundsmotet, många bilar ska samtidigt på en 250 m lång sträcka byta fil, hastighetsskillnaden kan vara stor (det är skyltat 70 Km/h men många kör mycket fortare än så).

De som kör på motorvägen från Brodalsmotet kan komma i 50-60 km/h och de som redan ligger på R40 och ska svänga av vid Annelundsmotet kommer i 70-110 km/h. Det har varit många olyckor där, lite färre sen dom sänkte från 90 till 70, men det händer då och då i alla fall.

Filen till höger är alltså påfart och samtidigt avfart mot R27/R41:

http://korta.nu/2t74h

EDIT: Värst är den nog inte, men den ställer till problem ofta.
Senast redigerad av Rassa 2014-05-22 kl. 10:10.
Citera
2014-05-22, 11:39
Medlem
BluntAshess avatar
Låter inte kul.. Speciellt om dom andra kommer för snabbt och vissa samtidigt ska in.

Men jag är mest orolig för de korta påfarterna.. Jag känner mig inte säker på hur man ska kunna ha koll på bilarna samtidigt som man accelererar, kommunicera med farten till dom på motorvägen, välja rätt lucka för att byta in till motorvägskörfältet.. Allt innan accelerationsfältet övergår till maskrosor.

Vad fan gör man om man inte fick en bra lucka i tid? Stannar man i slutet på accelerationsfältet? Nån som råkat ut för det?
Citera
2014-05-23, 07:29
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Påfarten på R40, Brodalsmotet i Borås, påfart österut. Inte att den är kort eller svänger kraftigt, utan för att påfarten även är avfart till Annelundsmotet, många bilar ska samtidigt på en 250 m lång sträcka byta fil, hastighetsskillnaden kan vara stor (det är skyltat 70 Km/h men många kör mycket fortare än så).

De som kör på motorvägen från Brodalsmotet kan komma i 50-60 km/h och de som redan ligger på R40 och ska svänga av vid Annelundsmotet kommer i 70-110 km/h. Det har varit många olyckor där, lite färre sen dom sänkte från 90 till 70, men det händer då och då i alla fall.

Filen till höger är alltså påfart och samtidigt avfart mot R27/R41:

http://korta.nu/2t74h

EDIT: Värst är den nog inte, men den ställer till problem ofta.
Jag tycker iofs att det flesta faktiskt har lärt sig hur man hanterar den på/avfarten. De som kommer på R40 går ofta ut i vänsterfilen och de som ska in på avfarten tittar noga på hur trafiken ser ut. Det som gör den lite svår är att folk i Borås har svårt för att använda blinkers och då vet man inte riktigt när man kommer på R40 om någon ska ut på R40 från påfarten eller fortsätta ner mot stan på avfarten. Det är väl i stort sett bara vid rusningstrafik som det sker någon olycka där. Efter att snuten körde en hastighetskontroll på R40 för ett par år sedan ser iaf jag till att hålla mina 70.
Citera
2014-05-23, 13:32
Medlem
CygneRouges avatar
E4:an Nyköping, avfarten vid sjukhuset.

58°45'49.7"N 16°59'28.1"E

http://kartor.eniro.se/m/V1bXG

Skarp kurva och korta för fält både infart och utfart.
Citera
2025-08-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Den här är überjävlig, notera hur själva påfarten nyper runt ett berg vilket gör att första gången du kör där så har du inte en aning om hur det ser ut och du kommer då ut i låg fart på motortrafikled 158 vilken precis här, 2:a påfarten efter shell särö i riktning mot göteborg brukar vara befolkad av dyra stormercedesar, porschar, bmws och andra snabba landsvägslok, för att inte tala om alla långtradare. Jag undrar hur fan de tänkte här? Göteborg har under alla år haft total inkompetens vad gäller trafik, det är helt säkert.
http://img203.imagevenue.com/img.php..._122_349lo.jpg

Gammal tråd och länk, var längs väg 158?

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Högerfilen är dock bara runt 100 meter lång. Vägen blir enfilig fram till nästa mot några hundra meter längre norr, sen är det en ny påfart som dock får en egen körbana en bra bit då vägen är 2+1 till askim.

Har dock aldrig haft problem med dessa påfarter, men har ganska motorstark fyrhjulsdriven bil så det är inga problem att accelerera där.
Citera
2025-08-14, 13:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Gammal tråd och länk, var längs väg 158?

Jag tror det är kullaviksmotet som avses. Det är en tvär sväng innan påfarten och man ser inte riktigt hur lång eller snarare kort påfartsfältet är. Men för mig är problemet minimalt där då jag numera har en bil med 400 hästar under huven..
Citera
2025-08-14, 14:26
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
E4:an Nyköping, avfarten vid sjukhuset.

58°45'49.7"N 16°59'28.1"E

http://kartor.eniro.se/m/V1bXG

Skarp kurva och korta för fält både infart och utfart.
Vagnhäradsavfarten är brutal. Vet inte riktigt vilken som är värst av dessa två, känns som det är hugget som stucket. Båda kan vara trixiga beroende på väglag.

Har gått omkull på mc en regnig måndagmorgon vid v-häradsavfarten för en massa år sen. Tack och lov är farten i den mycket låg men jag lyckades ändå paja högerfoten. Ambulansstationen ligger ju dock bara några hundra meter bort, precis som i Nyköping.
Senast redigerad av Clownfysik 2025-08-14 kl. 14:29.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in