Tjenare, jag drog ner Ubuntu Server Edition idag för att testa om jag lyckades få igång en fungerande ventriloserver och lite annat.
Det gick smärtfritt att få igång ventriloservern men efter att jag har fått igång den är jag liksom fast i ventriloservern, hur "minimerar" jag ner den och går tillbaka till shell eller vad det heter?
Efter två sekunder så hittade jag att ctrl alt f1 och de är lösningen på mina problem. Tjenare!
Senast redigerad av goopy 2008-05-30 kl. 00:30.
för att återkomma till den öppnar du bara en terminal och skriver
Edit. Skriver Ctrl commandona gör du självklart inte utan du trycker dom.
Lite OT, men jag kände inte att jag behöver en hel tråd för det här. Jag kör själv rTorrent genom screen, och ansluter till datorn via Putty. Nu är det så olyckligt att rTorrents skapare tyckte t ex att ctrl s var en bra kombination för att starta en torrent. Kruxet är bara att det fryser terminalen. Jag kan komma runt detta genom att skriva stty start undef och stty stop undef innan jag kör screen -x, men detta måste jag göra varje gång jag ansluter. Finns det något sätt att enkelt slippa göra det varje gång?
Lite OT, men jag kände inte att jag behöver en hel tråd för det här. Jag kör själv rTorrent genom screen, och ansluter till datorn via Putty. Nu är det så olyckligt att rTorrents skapare tyckte t ex att ctrl s var en bra kombination för att starta en torrent. Kruxet är bara att det fryser terminalen. Jag kan komma runt detta genom att skriva stty start undef och stty stop undef innan jag kör screen -x, men detta måste jag göra varje gång jag ansluter. Finns det något sätt att enkelt slippa göra det varje gång?
Ctrl+S har alltid fungerat för mig med rTorrent + Screen, för att screen skall reagera så krävs ju ett Ctrl+A framför?
Har du någon lustig konfiguration alt. någon gammal version?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!