2010-04-18, 23:32
Medlem
bajenvraks avatar
Hampus, själv skulle jag kanske formulera det hela annorlunda men i grunden har du helt rätt.

Svårt för vissa att fatta kanske, dessutom tjänar media mer på myten än vad klubbarna gör. Dock spelar myten en viktig roll. Finns ingen poäng att sitta o försvara klubbarna, dock förklara dem vilket jag tycker att du Hampus gör bra i detta fall. Sen att inte vissa kan/vill förstå är en annan femma.

Allt som klubbarnas medlemar gör är inte av godo, men då detta sker är det inte i egenskap av medlem utan som individ, där har alla ett fritt val. Kriminella aktiviteter diskutteras väldigt sällan i kyrkan. Klubbens egen agenda är oftast väldigt liten och den ger därför ibland svängrum för vissa individers egen entrepenöranda. Dock är det aldrig ngt som uppmuntras o går det snet lägger inte klubben några fingrar emellan. Klubbens sak är det enbart om de handlar om själva klubben, kriminellt el inte spelar då ingen roll för alla förväntas backa upp, stommen i brödraskapet jämte hojintresset.

/Bajs
Citera
2010-04-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Hampus, själv skulle jag kanske formulera det hela annorlunda men i grunden har du helt rätt.

Svårt för vissa att fatta kanske, dessutom tjänar media mer på myten än vad klubbarna gör. Dock spelar myten en viktig roll. Finns ingen poäng att sitta o försvara klubbarna, dock förklara dem vilket jag tycker att du Hampus gör bra i detta fall. Sen att inte vissa kan/vill förstå är en annan femma.

Allt som klubbarnas medlemar gör är inte av godo, men då detta sker är det inte i egenskap av medlem utan som individ, där har alla ett fritt val. Kriminella aktiviteter diskutteras väldigt sällan i kyrkan. Klubbens egen agenda är oftast väldigt liten och den ger därför ibland svängrum för vissa individers egen entrepenöranda. Dock är det aldrig ngt som uppmuntras o går det snet lägger inte klubben några fingrar emellan. Klubbens sak är det enbart om de handlar om själva klubben, kriminellt el inte spelar då ingen roll för alla förväntas backa upp, stommen i brödraskapet jämte hojintresset.

/Bajs

Mycket bra skrivet.
Du har bra koll på verkligheten.
Sant att många medlemmar har en egen agenda, och använder sin egen "entrepenöranda" (roligt beskrivning ) till allt mellan himmel och jord. Många medlemmar ställer till det, titt som tätt, men mycket blir enormt uppstorat i tidningarna. För tidningarna säljer mycket på detta. Hur ofta ser man inte i tidningarna "mc-krog" eller mc-relaterat.. Ofta hel fel dessutom.
Många BMC medlemmar e inte de smartaste ur en objektiv synvinkel, hade klubben bestått av hög-utbildade, ja då hade klubben sett annorlunda ut. De "högutbildade" har ofta en annan hobby, golf, och därav deras medlemmsskap i golfklubbar och dylikt. Och jag är tämligen övertygad om att mer pengar har tjänats ohederligt av dessa "högutbildade". Men dom syns ju inte. Och dom ser ju inte farliga ut..BMC och andra klubbar har ett taskigt rykte. Visst, vissa medlemmar har ställt till med mycket skit men inte alla och inte klubbens fel. Handen på hjärtat, ni som läser/skriver här, hur många namn på medlemmar känner ni till (frågan går inte till Leif, han kan namn..) som har ställt till det duktigt Förrutom Medhi?
BMC har många avdelningar och det är en bråkdel som ställer till det.
Som jag skrev innan, BMC består av en salig blandning av folk, allt från fest-pundare, losers, kriminella, vanligt hårt arbetande med mc-intresse som vill tillhöra en internationell mc-klubb, f.d mobbade, riktigt tuffa killar, en (liten) andel väldigt smarta osv. Klubben tar heldre in "normala" skötsamma personer. Jag vet vissa som blivit medlemmar, som har fått strikta order om att ta det lugnt på stan. Vissa har fått sprit-förbud pga misskött sig vid fylla. Det finns många exempel på medlemmar som fungerar bättre i samhället efter medlemskap än innan.
Fler exemplel på det än det finns exempel på medlemmar som tjänar mycket pengar pga medlemsskap.
Hur som haver, kontentan e den samme; BMC är en del av en sub-kultur som lockar likasinnade. Lika mycket som tex fotbolls-supporters hänger med varandra osv. Individen skall ta ansvar för sina handlingar, vi bör ej döma en klubb för vad de enskilda gör.
Citera
2010-04-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softail
”I lagens mening är Hells Angels/Bandidos ingen kriminell organisation – något sådant begrepp finns helt enkelt inte i den svenska lagstiftningen.

Någon rent juridisk definition finns alltså inte vad gäller de sammanslutningar som brukar kallas ”kriminella mc-gäng”.

— För polisen är det inte heller relevant med någon sådan definition. Det finns ju inget i svensk lag som säger att det är ett brott att tillhöra någon som helst organisation, till exempel ett mc-gäng”
Börje Sjöholm, operativ chef för länskriminalpolisen i Skåne

Klockrent. Bra inlägg.
Kriminella mc-gäng, snacka om negativ klang. Mest i tidningar vi ser det. Kommer från en dålig översättning av "outlaw biker gang".
Som Polisen pekar ut, ej relevant med en sådan defination. Och varför, Jo för att det e INDIVIDERNA som Polisen jagar. Och varför? Jo, för att det e individerna som, självständigt, ställer till det på alla de sätt.
Sant är ochså att BMC borde ha rensat ut lite i leden tidigare, tex Medhi samt vissa i örebro har ju inget i denna klubb att göra. Men det är ju min personliga åsikt baserad på hans utnyttjande av vissa x-team medlemmar och BMC prospetcs, han är ju en översittare. Inget annat.
Citera
2010-04-19, 09:23
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
En fråga till Hampus.

Handen på hjärtat, anser du att X-Team varit en seriös supportergrupp till Bandidos? För och nackdelar? Majoriteten av X-Teams medlemmar är riktiga dumhuvven, riktiga lowlifes för att vara extra tydlig. Hur kan det komma sig att Bandidos över huvud taget väljer att befatta sig med sådana?
Citera
2010-04-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
En fråga till Hampus.

Handen på hjärtat, anser du att X-Team varit en seriös supportergrupp till Bandidos? För och nackdelar? Majoriteten av X-Teams medlemmar är riktiga dumhuvven, riktiga lowlifes för att vara extra tydlig. Hur kan det komma sig att Bandidos över huvud taget väljer att befatta sig med sådana?

Nej. Jag anser INTE att x-team varit en seriös support-grupp till BMC.
Det finns många exempel på personer som sprungit runt i tröjan och spelat Allan och dummat sig.
Har man ett seriöst mc-intresse och vill kliva in i klubben, ja då skaffar man sig en H-D och söker in som hang-around.
X-team startade med ett bra syfte, att låta personer som varit sugna på miljön att bekanta sig med klubben och dess omgivning utan att ha kravet på sig att skaffa hoj och helt "gå" upp i klubben. Tar mycket tid i anspråk för en aspirant att visa sig "värdig" samt att visa att personen har intresset samt de egenskaper (bra person med mc-intresse) som eftersträvas från klubbens synvinkel.
Men å andra sidan kan man supporta en mc-klubb, hänga på klubben, festa med dom, lära känna klubben och dess medlemmar (finns ju vanliga support-tshirts ochså..) och sedan ta steget fullt ut (söka in som hangaround). Ingen kommer ju "helt okänd" och knackar på dörren..

X-team spårade ur i GBG kan man säga. Där bestod X-team (till 90% enligt min åsikt) av gangsters från förorterna. Gangsters som styrdes mer eller mindre av Medhi. Flertalet var ju barndomskamrater (samt ny-svenskar) eller på annat sätt relaterade till Medhi.
Man kan se det på ett annat sätt ochså; de som klev in i X-team med ett "gediget" mc-intresse, de personerna gick vidare (relativt fort) in klubben som Hangarounds osv. De skaffade hoj fort och (i många fall) blev till slut medlemmar. De som inte passade in/upptäckte att BMC inte var vad om trodde eller att BMC's aktiviteter inte var vad dom trodde eller helt enkelt inte passande, de killarna klev av X-team. Sen fanns det ett visst antal personer som blev kvar i X-teamet i många år, dessa e de personer som fuckat upp mycket. De har, i min mening, inget i miljön att göra.
Jag vet personligen om personer som kommit med, vissa tom med som hangarounds i klubben, men som klivit av då dom upptäckte att BMC Inte alls var en kriminell organisation eller maffia, något som vissa trodde och som vissa fortfarande tror.

Det finns många exempel på personer som klivit med men som klivit av efter en inte allt för lång tid, självsanering som vi kallar det. Vissa säger att innan du varit med i 5år är du ingen.
Många känner sig kallade, få har vad som krävs.
Jag anser att om man har ett gediget intresse och börjar som supporter, då ska man ha hoj.
Tröj-supporters e inget för mig.
Och det e ju faktiskt dom som fuckat BMC's rykte mer än dess medlemmar...
Och alla dessa "gangster-konflikter", mer i GBG än i övriga Sverige, kom igen liksom.. Vad har OG (som exempel) med mc-miljön att göra.. Inget att göra med MC alls.
Citera
2010-04-19, 11:32
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampus183
Nej. Jag anser INTE att x-team varit en seriös support-grupp till BMC.

X-team spårade ur i GBG kan man säga. Där bestod X-team (till 90% enligt min åsikt) av gangsters från förorterna. Gangsters som styrdes mer eller mindre av Medhi. Flertalet var ju barndomskamrater (samt ny-svenskar) eller på annat sätt relaterade till Medhi. De som inte passade in/upptäckte att BMC inte var vad om trodde eller att BMC's aktiviteter inte var vad dom trodde eller helt enkelt inte passande, de killarna klev av X-team. Sen fanns det ett visst antal personer som blev kvar i X-teamet i många år, dessa e de personer som fuckat upp mycket. De har, i min mening, inget i miljön att göra.
Jag vet personligen om personer som kommit med, vissa tom med som hangarounds i klubben, men som klivit av då dom upptäckte att BMC Inte alls var en kriminell organisation eller maffia, något som vissa trodde och som vissa fortfarande tror.

Det finns många exempel på personer som klivit med men som klivit av efter en inte allt för lång tid, självsanering som vi kallar det. Vissa säger att innan du varit med i 5år är du ingen.
Många känner sig kallade, få har vad som krävs.
Jag anser att om man har ett gediget intresse och börjar som supporter, då ska man ha hoj.
Tröj-supporters e inget för mig.
Och det e ju faktiskt dom som fuckat BMC's rykte mer än dess medlemmar...
Och alla dessa "gangster-konflikter", mer i GBG än i övriga Sverige, kom igen liksom.. Vad har OG (som exempel) med mc-miljön att göra.. Inget att göra med MC alls.

Läs det markerade, vad menar du med det, vad för sorts aktiviteter? Vi talar knappast om aktiviteter med mc:n och sedan stanna till på ett fik ute på landet.

Du skriver att många klivit av när de insett att BMC inte är en kriminell organisation, nu trillar du dit igen, du romantiserar bilden av BMC, medans verkligheten säger något helt annat. Bandidos som mc-gäng anses vara en kriminell organisation, inte bara i Sverige, den stämpeln har Bandidos världen över. Det finns inget land i världen där Bandidos klassas som ett gäng missförstådda gossar.

Du förstår nog min poäng..
Citera
2010-04-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Läs det markerade, vad menar du med det, vad för sorts aktiviteter? Vi talar knappast om aktiviteter med mc:n och sedan stanna till på ett fik ute på landet.

Du skriver att många klivit av när de insett att BMC inte är en kriminell organisation, nu trillar du dit igen, du romantiserar bilden av BMC, medans verkligheten säger något helt annat. Bandidos som mc-gäng anses vara en kriminell organisation, inte bara i Sverige, den stämpeln har Bandidos världen över. Det finns inget land i världen där Bandidos klassas som ett gäng missförstådda gossar.

Du förstår nog min poäng..

Jag menar just det jag skriver. Att vissa som söker till BMC gör det i tron att det e en kriminell organisation, dom tror att dom söker in i en internationell "maffia". Vilket det inte är.
BMC "aktiviteter" är mc-klubb, hoj, festa, resa osv. Det är klubb-aktiviteterna. Sen att individer, vissa medlemmar, har egna agendor, och därigenom (som vi vet) begår brott och annat. Men det dom gör e enbart för egen vinning. Inget som klubbas igenom på möten och det finns ingen regel att klubben får en del av kakan av någon enskild medlems inkomst, laglig eller olaglig inkomst. Alla bidrar till klubbens utgifter via en medlems-avgift. Som jag varit inne på tidigare, hade BMC varit en organiserad kriminell organisation hade toppen, presidenterna, varit super-täta och skyddade från att åka fast- då hade man haft personer med mindre status till att göra "street-work". Vilket inte bevisligen är fallet.
Sant det du skriver, att BMC är klassade i de flesta länder som en "outlaw biker-gang", ingen rök utan eld. Men det, anser jag, beror på att många medlemmar är kriminellt belastade/dömda samt pga historien med flera våldsamma uppgörelser med andra mc-klubbar i samma miljö.
Fenomenet med 1% klubbar, som kör sitt eget race, där hedern och klubbens färger är viktigare för medlemmarna än allt annat i världen, är jag inte rätt person att utveckla. Krävs nog en sub-kultur forskare till det.

För övrigt anser jag att BMC (och andra 1%-klubbar) skulle tjäna mycket på att vara mer öppna, vad är det med klubb-reglerna (bylaws) som är så speciellt och hemligt? Svaret: Inget.
Spär på myten och missförstånden.
Jag har själv hört medlemmar som fått rätt så oskyldiga frågor från utomstående om vissa saker-myter, men i stället för att säga som det är, "nej nej, så där går det definitivt inte till hos BMC" så säger dom bara "no comments". Och i och med det spär dom, medlemmarna, på myten.. Och lever på myten..
Givetvis gillar dom att folk "ser upp" till dom, visar respekt och anses vara allmänt super-coola och tuffa (i vart fall i deras egna ögon..).
Sen att verkligheten, utanför kretsen av klubb-bröder och idoliserande supporters, kanske är en annan, ja det är ju just en helt annan femma...
De riktigt kriminella skrattar åt påståenderna att BMC e en kriminell organisation,
Polisen tycker att det e super-nice att få extra pengar till roliga/häftiga fordon osv,
Högre utbildade personer ser ner på personer som väljer att kliva in i en klubb, de ser det som att individen försvinner till förmån för en grupps identitet,
Samt, jag undrar om alla som klivit med i BMC verkligen är beredda att betala "priset", dels i betraktelsen av omgivningen och dels av vad som skulle hända om en ny stor konflikt skulle inträffa.
BMC anser att dom är världens bästa Mc-klubb, att dom e i toppen och att dom "betalt" med blod för den positionen. Ingen kommer att tillåtas att trampa på deras heder.
Kan ju vara en del av "problematiken", hedern. (som var anledningen till det stora kriget på 90-talet).
Men, klubben i sig har igen kriminell organisations uppbyggnad. Individer är i vissa fall kriminella.
Citera
2010-04-20, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_S
Av dessa medlemmar är det väl bara Johan.J som är kvar eller?

Det tror jag stämmer han är en riktig veteran.
Citera
2010-04-20, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskjorta
Tack för länken!

Det var väl Håkan Dahlskog som drog med de 70.000 kr som offret betalade ut?
Det där namnet har man enbart hört massa skit om. Lever den killen idag efter allt skit han ställt till med?
Citera
2010-04-20, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskjorta
Så Andrè är inte kvar menar du?

Eller du kanske menade de medlammar som inte sitter?

Kan jag inte svara på men han är ju kvar på chaingang sidan så jag tror och hoppas han är kvar.
Citera
2010-04-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedos
Det tror jag stämmer han är en riktig veteran.

Korrekt. J.J e grundaren (ende som e kvar i klubben) av BMC Sweden och ende svensk med 15-års märket.
Citera
2010-04-21, 08:57
Medlem
[quote=Leif.Jennekvist]En fråga till Hampus.

Vad tyst det blev på tråden... Alla som skrivit flitigt på sistone, vad har hänt?
Inga kommentarer från någon över huvudtaget till allt det jag skrev de sista dagarna..?
Hur skall man tolka det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in