Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Läs det markerade, vad menar du med det, vad för sorts aktiviteter? Vi talar knappast om aktiviteter med mc:n och sedan stanna till på ett fik ute på landet.
Du skriver att många klivit av när de insett att BMC inte är en kriminell organisation, nu trillar du dit igen, du romantiserar bilden av BMC, medans verkligheten säger något helt annat. Bandidos som mc-gäng anses vara en kriminell organisation, inte bara i Sverige, den stämpeln har Bandidos världen över. Det finns inget land i världen där Bandidos klassas som ett gäng missförstådda gossar.
Du förstår nog min poäng..
Jag menar just det jag skriver. Att vissa som söker till BMC gör det i tron att det e en kriminell organisation, dom tror att dom söker in i en internationell "maffia". Vilket det inte är.
BMC "aktiviteter" är mc-klubb, hoj, festa, resa osv. Det är klubb-aktiviteterna. Sen att individer, vissa medlemmar, har egna agendor, och därigenom (som vi vet) begår brott och annat. Men det dom gör e enbart för egen vinning. Inget som klubbas igenom på möten och det finns ingen regel att klubben får en del av kakan av någon enskild medlems inkomst, laglig eller olaglig inkomst. Alla bidrar till klubbens utgifter via en medlems-avgift. Som jag varit inne på tidigare, hade BMC varit en organiserad kriminell organisation hade toppen, presidenterna, varit super-täta och skyddade från att åka fast- då hade man haft personer med mindre status till att göra "street-work". Vilket inte bevisligen är fallet.
Sant det du skriver, att BMC är klassade i de flesta länder som en "outlaw biker-gang", ingen rök utan eld. Men det, anser jag, beror på att många medlemmar är kriminellt belastade/dömda samt pga historien med flera våldsamma uppgörelser med andra mc-klubbar i samma miljö.
Fenomenet med 1% klubbar, som kör sitt eget race, där hedern och klubbens färger är viktigare för medlemmarna än allt annat i världen, är jag inte rätt person att utveckla. Krävs nog en sub-kultur forskare till det.
För övrigt anser jag att BMC (och andra 1%-klubbar) skulle tjäna mycket på att vara mer öppna, vad är det med klubb-reglerna (bylaws) som är så speciellt och hemligt? Svaret: Inget.
Spär på myten och missförstånden.
Jag har själv hört medlemmar som fått rätt så oskyldiga frågor från utomstående om vissa saker-myter, men i stället för att säga som det är, "nej nej, så där går det definitivt inte till hos BMC" så säger dom bara "no comments". Och i och med det spär dom, medlemmarna, på myten.. Och lever på myten..
Givetvis gillar dom att folk "ser upp" till dom, visar respekt och anses vara allmänt super-coola och tuffa (i vart fall i deras egna ögon..).
Sen att verkligheten, utanför kretsen av klubb-bröder och idoliserande supporters, kanske är en annan, ja det är ju just en helt annan femma...
De riktigt kriminella skrattar åt påståenderna att BMC e en kriminell organisation,
Polisen tycker att det e super-nice att få extra pengar till roliga/häftiga fordon osv,
Högre utbildade personer ser ner på personer som väljer att kliva in i en klubb, de ser det som att individen försvinner till förmån för en grupps identitet,
Samt, jag undrar om alla som klivit med i BMC verkligen är beredda att betala "priset", dels i betraktelsen av omgivningen och dels av vad som skulle hända om en ny stor konflikt skulle inträffa.
BMC anser att dom är världens bästa Mc-klubb, att dom e i toppen och att dom "betalt" med blod för den positionen. Ingen kommer att tillåtas att trampa på deras heder.
Kan ju vara en del av "problematiken", hedern. (som var anledningen till det stora kriget på 90-talet).
Men, klubben i sig har igen kriminell organisations uppbyggnad. Individer är i vissa fall kriminella.