2008-11-12, 15:45
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Vet inte om du missade min fråga till dig men kör en reminder

För enkelhetens skull så ska jag ställa den på ett annat sätt.

Baserar du dina fakta om att alla bmc och ha är kriminella på ett tjuvat öra när clark kvittrade om nyrekrytering?
Har du träffat alla inom bmc och fått veta deras yrkes status?

Vad tror du uppnås med att kriminallisera en organisation?
Vilka villkor ska uppfyllas i din mening för att en klubb ska betecknas som kriminell?

Nu kommer du hugga av mig bena, men det får jag ta!

Baserar du dina fakta om att alla bmc och ha är kriminella på ett tjuvat öra när clark kvittrade om nyrekrytering?

Jag har inte träffat alla inom bmc, har träffat några stycken. Mina påståenden baseras inte på det jag hört Clark ta upp.

Jag vågar påstå att 99% inom Bandidos är kriminella, finns säkert de som har jobb vid sidan om klubben, betyder det att de är reko laglydiga medborgare då? Nja tveksamt. Bmc är ingen vanlig mc-klubb för laglydiga motorcykel intresserade.

Egentligen inte mycket, mer än att man skjuter på problematiken. Men det gör livet lite svårare för de som är med i dessa organisationer.
Se även mina inlägg från imorse, har nämnt lite där som kan relateras till den här frågan så slipper jag ta det igen.

Vilka villkor ska uppfyllas i din mening för att en klubb ska betecknas som kriminell?

Måste få fundera lite på det här, återkommer med svar senare.
Citera
2008-11-12, 15:48
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag är absolut inte en person som är fylld med hat och avsky i allmänhet. Bara för att jag är emot det som BMC och HA står för betyder inte att jag är en negativ person med snevriden inställning till allt som existerar.

Kriminella MC-klubbar är ett stort problem i samhället. Ett problem som våra politiker inte gör något åt. Det måste finnas andra lösningar för dagens ungdomar än att gå med i dessa klubbar.

Jag vill poängtera att jag inte anser att det är BMC eller HA´s fel att unga söker sig till dem. Det är pågrund av att våra folkvalda har stängt dörren till samhället. Det är uppenbarligen viktigare för våra folkvalda att vara med i så många styrelser som möjligt för att inkassera så mycket arvode som möjligt. Det kommer ju trots allt en dag då de inte är aktiva politiker och då är bäst i att mjölka kassakon staten så mycket som möjligt medans det går.

Ptoma!
Citera
2008-11-12, 15:53
Bannlyst
Citat:
Men det gör livet lite svårare för de som är med i dessa organisationer

Vad skulle bli svårare ?
Citera
2008-11-12, 16:10
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Glöm inte att de även har polishelikopter hängande över festerna ibland.

Och den lär kostar ca. 22.000:-/timme.
Måste vara väl investerade skattepengar
Citera
2008-11-12, 16:13
Bannlyst
Det finns ju hur många exempel som helst på att det går att vara kriminella i grupp utan att vara ett MC-gäng. Så därför frågar jag igen – vad tror du är bäst för Staten i detta fallet – att låta det vara som det är, eller ett förbud som gör att det skapas en ny grupp, som det av förklarliga skäl inte är lika lätt att hålla koll på ?

Om det är lättare att hålla koll på personer som är öppna med sitt medlemskap, än på grupper utan färger och lokal, så fattar du väl att förbudet försvårar för dem som utfärdar det.

Precis samma logik som när blåljuset jagade bort tjejerna från gatan (där de kunde ha koll på dem) när sexköpslagen trädde i kraft. Vad blev resultatet ?

Tjejerna fick det inte svårare, deras verksamhet flyttades bara till dolda lägenheter och Internet.
Facit blev en betydligt mer ljusskygg verksamhet som blev svårare att övervaka.

Precis samma sak skulle detta förbudet åstadkomma.
Citera
2008-11-12, 17:47
Medlem
WHITEWEREWOLFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilianaren
Det han beskriver är ju typ ett nytt USA, vilket får mig att undra om han tycker det är lite kriminalitet där.

I vissa stater har de 3 brottet=slut. I de/den staterna sitter det folk på 20 år för att ha snott ett par jeans. Det spelar alltså ingen roll vad det 3:e brottet är, det ska buras in som bara fan ändå.

Stenhårt system, men likförbannat begår dem mängder av brott.
Om vi ser på saken såhär istället.

Hur mycket mer brottslighet skulle de ha haft i USA ifall de hade inte haft så hårda straff som de har? 4,5,6 ggr så mycket? Jävligt mycket mer skulle de ha varit iaf.

Man ska angripa brottsligheten på tre stadium.

1. Innan det händer i form av enorm spaning och avlyssning av polisen, men man ska också ta hand om barn och ungdomar och se till att de inte hamnar i kriminalitet. Ett sätt är att man redan i tidig ålder på dagis börjar "hjärntvätta" barnen genom att ständigt på olika sätt få fram budskapet av hur dåligt det är med brottslighet och vilka lågliv de människor är som valt den kriminella banan. Det kan ske genom t.ex skolböcker, tv program, vuxna människor i deras närhet o.s.v. När dessa barn växer upp under sådana förhållanden så blir det naturligt för dom att ta avstånd från kriminalitet. Som det är idag så är kriminella patrask som försörjer sig genom brott något tufft och häftigt i många barns och ungdomars ögon. Det är en statusgrej att vara kriminell idag. Det måste ändras.

2. När det händer. Man rekryterar fler poliser och utbildar polisen ännu bättre. Man förnyar deras utrustning så att de får toppmoderna saker till sin användning. På så sätt om det händer ett brott så är polisen mycket mer effektiva och löser det mycket snabbare och den skyldige åker fast.

3. Efter att det har hänt. Är inte brottet allt för grovt så ska de flesta medborgare få en ordenlig andra chans. Den som blir dömd för ett brott ska få en ordentlig genomgång med vad som kommer att hända ifall personen ifråga fortsätter med sin brottslighet. Sedan ska personen få en utbildning till något yrke(ifall det saknas), hjälp med att ta körkort, det skall ordnas fram en bostad och andra förutsättningar för ett hederligt liv ska ordnas. Personen skall också under sin tid på rehabiliteringsanstalten arbeta gratis åt staten så att kostnaden för ovannämda reduceras så mycket som möjligt.

Återfaller personen efter sin rehabilitering åter igen i brottslighet så skall personen avlägsnas från samhället och antingen avrättas(speciella fall), fängslas eller allra helst sättas i straffarbete. Längden på fängelse och straffarbete kan variera. Är det ett grövre brott som personen blir dömd för andra gången så är det livstid som gäller. Vid mindre allvarliga brott så döms det ett lämpligt straff beroende på brottet.

Utländska medborgare utvisas på livstid om de begår ett grövre brott eller återfaller i brottslighet efter att blivit dömda en gång.
Citera
2008-11-12, 17:52
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Nu kommer du hugga av mig bena, men det får jag ta!

Jag har inte träffat alla inom bmc, har träffat några stycken. Mina påståenden baseras inte på det jag hört Clark ta upp.

Jag vågar påstå att 99% inom Bandidos är kriminella, finns säkert de som har jobb vid sidan om klubben, betyder det att de är reko laglydiga medborgare då? Nja tveksamt. Bmc är ingen vanlig mc-klubb för laglydiga motorcykel intresserade.

Egentligen inte mycket, mer än att man skjuter på problematiken. Men det gör livet lite svårare för de som är med i dessa organisationer.
Se även mina inlägg från imorse, har nämnt lite där som kan relateras till den här frågan så slipper jag ta det igen.

Måste få fundera lite på det här, återkommer med svar senare.

Bäste Herr Jennkvist,

Jag är inte ute efter att hugga ben. Jag tycker dock att ämnet är ruggit intressant, snårigt och ett av de bättre debatterna i denna tråd. Även om du står ensam i ringhörnan.

Visst blir det svårare för bmc, ha mfl att agera om de inte kan göra det öppet men det ingår i snutens/politikernas led i punktmarkering för att försvåra. Dock kan det som någon tidigare sagt bli nomads hela bunten och då lär blå irra omkring mer i blindo. Vad jag dock tycker är det horribla är just tanken i att förbjuda en klubb och märken under förespeglingar att alla är kriminella och vilket faktiskt inte stämmer. Så där är vi nästan överens

Jag tycker det är ett farligt steg att ta, fler förluster än vinster. Helt plötsligt kan vi stå inför ett scenario där man drar alla mcklubbar över en kant och där lagen utnyttjas för andra typer av föreningar och klubbar. Se bara vad terroristlagen trampat snett emellanåt. Och FRA ska vi inte ens börja prata om. Hatar den innerligt.

Nä, bmc och ha är en klubb för mc intresserade. Det är ett villkor där smitande bmw åkare får sneda blickar. Enda skillnaden är att det figurerar under ett % märke. Kan dessutom hävda att 99% i dessa klubbar aldrig kommer att få sy fast ett 666/FFF märke. Många skulle aldrig gå så långt och många är inte kriminella. De vill däremot ha livsstilen och "respekten".

Du har fortfarande inte svarat på vad du baserar dina fakta på förutom att du vågar påstå och det håller väl inte riktigt. Eller hur? Så jag väntar på ditt svar på dina baserade fakta och funderingen om villkoren som en yster pissnödig hundvalp
Citera
2008-11-12, 17:56
Medlem
"Nä, bmc och ha är en klubb för mc intresserade."

Bullshit. HA ptja, BMC är dock en kriminell organisation där större delen av medlemmarna har ett gemensamt MC-intresse.
Citera
2008-11-12, 18:34
Medlem
ettexs avatar
är det

inte bättre att polisen o domstolar får tillgång till den kaliforniska lagstiftningen med 3e gången gillt...
o det ska gälla för alla....
Citera
2008-11-12, 18:43
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
"Nä, bmc och ha är en klubb för mc intresserade."

Bullshit. HA ptja, BMC är dock en kriminell organisation där större delen av medlemmarna har ett gemensamt MC-intresse.

Du säger emot dig själv.

Jaja vi vet att BMC rekryterat som galningar och kanske inte helt hållt principerna högt. Mycket skit ramlar in och mc intresset är inte på topp. Dock är de en klubb för mc-intresse kanske mer utanför svea än inom. Men, det handlar inte om de är många kriminella inom klubben utan om hela klubben ska räknas som kriminell i första hand och medlemmarna i andra.
Citera
2008-11-12, 19:37
Medlem
JJDecays avatar
Hur man än vrider och vänder på resonemanget om att kriminalisera en klubb så är det ju nästintill omöjligt! Inte ens BMC eller liknande är ju dummar än att om en sådan sak kriminaliseras så byter dom bara namn, tar bort MC ur namnet, klär sig i Armani kostym etc. Det blir mer som frimurare och liknande.

För vem och vad ska avgöra vilken klubb som är kriminell?

Om dom dag 1 heter Bandidos och förklaras kriminella och "förbjuds" existera, vad händer om dom dag 2 byter namn till Fat Mexicans...Är det samma klubb då? Är Fat Mexicans per automatik isåfall kriminella?

Om så är fallet, är det ju inte klubben som är kriminell, utan ett antal personer som "håller ihop". Med andra ord, det är kriminellt för vissa personer att umgås med andra som också anses vara kriminella..

Alla här förstår ju att om dom ena dagen heter Bandidos, förklaras kriminella och förbjuds, byter dom namn dag 2 till Fat Mexicans så är det samma klubb, diffrent namn, men vore dom enligt lag då kriminella och förbjudna att existera?

En sådan lag är i mina ögon helt omöjlig att efterleva.
Antag att BMC tar bort MC ur namn, märken mm. Då vore dom ju i "lagens" ögon inte längre en MC klubb, då spelade det ju ingen roll att det var förbjudet att vara med i en kriminell mc klubb...Då dom inte längre var mc klubb...

För att komma åt kriminalitet som har med mc världen att göra krävs nog helt andra insater. Inte att förbjuda medlemsskap nånstans. Det fungerar inte att upprätthålla en sådan lag. Alldeles för många kryphål som skulle leda till oändliga åtal, rättsfall som bara vi skattebetalare skulle behöva betala, som inte ledde någonstans.
Citera
2008-11-12, 21:00
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Du säger emot dig själv.

Jaja vi vet att BMC rekryterat som galningar och kanske inte helt hållt principerna högt. Mycket skit ramlar in och mc intresset är inte på topp. Dock är de en klubb för mc-intresse kanske mer utanför svea än inom. Men, det handlar inte om de är många kriminella inom klubben utan om hela klubben ska räknas som kriminell i första hand och medlemmarna i andra.

1. Alla i bandidos är kriminella.
2. Hr. Jennekvist står med större delen av befolkningen bakom sig. Tro inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in