• 1
  • 2
2008-05-29, 17:32
Medlem
Gautamas avatar
Nån som har ett tips på nyttig köttfärssås? (Att ha till pasta alltså.)

Jag gör såhär:
Steker nötfärs tillsammans med hackad lök, paprika, champinjoner och eventuellt lite broccoli på slutet.
När köttfärsen fått färg häller jag i vatten och en buljongtärning. Låter det koka upp lite för att sedan tillsätta chilisås. Puttrar några minuter tills konsistensen är som jag vill ha den. Klart.

Nån som har nåt tips på godare/nyttigare köttfärssås?
Citera
2008-05-29, 17:44
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Nån som har ett tips på nyttig köttfärssås? (Att ha till pasta alltså.)

Jag gör såhär:
Steker nötfärs tillsammans med hackad lök, paprika, champinjoner och eventuellt lite broccoli på slutet.
När köttfärsen fått färg häller jag i vatten och en buljongtärning. Låter det koka upp lite för att sedan tillsätta chilisås. Puttrar några minuter tills konsistensen är som jag vill ha den. Klart.

Nån som har nåt tips på godare/nyttigare köttfärssås?

Inte för att jag är någon näringsexpert, eller vet vad du använder för chilisås för den delen. Men skippa vatten, buljong och chilisås och kör på krossade tomater och egna kryddor i stället. Peppar, lite örter och kanske ett par stänk chilipulver eller ännu bättre hacka ner färsk chili.
Det här tycker jag låter nyttigare iaf.
Citera
2008-05-29, 17:56
Medlem
stilltons avatar
riv ner några morötter, förhöjer smaken och blir kanske lite nyttigare. Du kan ju använda älgfärs eller nått annat magert kött också.. annars är det väl mest pastan som är onyttig antar jag.
jag låter såsen koka längre än några minuter, minst 20 minuter men oftast upp mot en timme, inte för att det gör den nyttigare kanske, men helt klart bättre smak. jag brukar använda nån dl öl som får "koka bort".
Citera
2008-05-29, 18:04
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin

Inte för att jag är någon näringsexpert, eller vet vad du använder för chilisås för den delen. Men skippa vatten, buljong och chilisås och kör på krossade tomater och egna kryddor i stället. Peppar, lite örter och kanske ett par stänk chilipulver eller ännu bättre hacka ner färsk chili.
Det här tycker jag låter nyttigare iaf.
Tycker det blir så besk smak av krossade tomater. Tar chilipulver bort den beska smaken kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
riv ner några morötter, förhöjer smaken och blir kanske lite nyttigare. Du kan ju använda älgfärs eller nått annat magert kött också.. annars är det väl mest pastan som är onyttig antar jag.
jag låter såsen koka längre än några minuter, minst 20 minuter men oftast upp mot en timme, inte för att det gör den nyttigare kanske, men helt klart bättre smak. jag brukar använda nån dl öl som får "koka bort".
1 timme!?! Är du galen?
Älgfärs antar jag är dyrare än oxfärs. Ja, försöker att absolut inte ta för mycket pasta...
Citera
2008-05-29, 18:07
Citat:
Tycker det blir så besk smak av krossade tomater. Tar chilipulver bort den beska smaken kanske?

Det vet jag faktiskt inte eftersom jag inte upplever krossade tomater som beska.
Citera
2008-05-29, 18:08
Medlem
stilltons avatar
ja, precis som allt annat segt kött blir det ju bara bättre (mörare) av lång koktid, dessutom hinner fonden tränga in i köttet ordentligt
Citera
2008-05-29, 18:20
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:

Socker lr honung.
Nu är de färska tomaterna helt okej, så nu kan man använda dem istället för konserverade tomater.
Citera
2008-05-29, 18:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:

1 timme!?! Är du galen?
Många typer av färs tjänar på att kokas länge. En sådan kuf som Heston Blumenthal kokar sin färs i ca 8 h.

Med det vill jag inte påstå att det finns en övre eller undre gräns, men man bör nog inte vara för kritisk när det gäller gamla traditioner i samband med långkok .

När det gäller nyttigheten i färs så bör man kanske tänka på att mycket av smaken sitter i fettet och kolhydraterna. Dvs, ju magrare färs och ju vattnigare sås, desto äckligare färsås.

I princip skulle du kunna koka färsen i lättsaltat vatten, ta ur och krama bort vattnet, krossa färska tomater, blanda in dem, slänga på kryddor och droppa över en skvätt olivolja.

Men hur gott är det?

~Paul~
Citera
2008-05-29, 18:34
Medlem
Squalos avatar
Citat:

1 timme!?! Är du galen?
Älgfärs antar jag är dyrare än oxfärs. Ja, försöker att absolut inte ta för mycket pasta...
Minst en timme. Du behöver ju inte stå och stirra på den i en timme! Du kan gott surfa FB medan det puttrar.

Du kan pröva med en färs av något vilt, och så kan du Julienna eller riva morötter och ha i, och kanske någon annan rotfrukt. Ju mer sånt du har i, ju mindre pasta kan du ta.
Citera
2008-05-29, 19:00
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Tycker det blir så besk smak av krossade tomater.

Min erfarenhet säger att den (rätt blygsamma) beska smaken försvinner när tomaterna får koka en stund.
Citera
2008-05-29, 19:02
Medlem
schabo-labos avatar
En dl lättkesella för krämighetens skull.
Citera
2008-05-29, 21:30
Medlem
Dr.Glass avatar
Jag kör i rätt mkt röd vin som sedan tillsammans med buljong och vatten får koka minst 1 timme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in