2008-05-29, 15:58
Medlem
jellesis avatar
Hej!

Hade precis en diskussion över msn med en tjejkompis till mig om hur man på bästa sätt kan marknadsföra ett exlusivt champagnemärke som hade oturen att inte komma in på systembolagets ordinariesortiment.
Den första tanken som slog mig var att vara med ute i svängen och bjuda "innefolket" på champagne, men redan där faller det ju med tanke på att gratis sällan är särskilt exlusivt.
Hon tyckte man kunde vara med och sponsra olika events samt på något sätt få upp banners på bloggar som man tror rätt målgrupp läser. Dvs folk som är ute mkt i svängen och som har lite pengar. Oftast killar också skulle jag tro.
Är det någon som har några fler tips så får ni jättegärna dela med er!!
Tack på förhand.
MVH

J
Citera
2008-05-29, 18:11
Medlem
xallos avatar
Vad är det för märke?
Citera
2008-05-29, 19:43
Medlem
Tjohildas avatar
Man kan börja med att stava rätt till "exklusiv"...bara ett litet tips...
Citera
2008-05-29, 21:16
Medlem
Panpots avatar
Du måste tänka på hur märket positionerar sig, talar vi om ngt i André Clouet (IMO på samma nivå som Krug och Dom Perignon) klass så vill de inte heller synas i vilka sammanhang som helst. (tänk banner på aftonbladet)

Sedan så har t.ex. Stureplansgruppen ett avtal om att i princip endast sälja champagne från Pommery (även deras Louise) på sina krogar, med undantag för Hell's Kitchen och V. Tvivlar på att det är så enkelt att dra ihop ett "event" hur som helst, om ni inte satsar på att ha en heldag/helkväll typ i skärgården med lite musik, mat och - champagne. Ni behöver nog en del pengar från Champagnehuset för att ha råd att göra verklighet av idéerna, liksom en fet kontaktlista - varför det kan bli tal om att konsultera en PRbyrå. Sålunda vill jag inte rekommendera ngt såsom Pure PR då de endast bjuder gratisätare som glömmer bort champagnen så fort buffén är slut - utan gör en djupsölning på området och bjud in direktörer och folk som kan tänkas konsumera champagnen aktivt.

Lycka till! kul projekt

Mvh
Citera
2008-05-30, 21:05
Medlem
Man marknadsför sig i t ex tidningar som skickas ut till människor som tjänar X antal miljoner på samma sätt som t ex Ferrari, Maserati och Pommery. Man ser ju inte dem i reklam i DN eller tv3. Sen kan man ju få Sex and the City tjejerna att dricka den nya "exklusiva" champangne i filmen eller få Bond att beställa den. Att låta brasten på stureplan få den gratis eller att marknadsföre den genom dem tror jag är fel, då de är "mainstrem" brats... Om man skulle få den serverad på ett kungligt bröllop eller dyl. vore det riktigt bra marknadsföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in