2008-05-29, 00:29
Medlem
Tjo gott folk!

Var med och hjlpte pronen kpa ny dator idag. Det blev en Acer Aspire.
Den kom frinstallerad med en OEM-version utav Windows Vista Home Premium. O s alla vet s slnger ju fretagen bakom "mrkesdatorerna" in en massa skrpprogram och annat som bara drar ondigt med resurser och minne.

S jag undrar om det r mjligt att gra en ren ominstallation utav Vista med hjlp utav en "piratutgva" som tex Microsoft.Windows.Vista.OEM.32Bit.SWEDiSH.READ.NFO -ETH0 och sedan ange den cd-nyckel som medfljde datorn (str p sidan av burken)

Fungerar detta tro eller kan man gra ngot annat fr att f en ren installation utav Windows Vista Home Premium och gra den "kta" med hjlp utav den cd-nyckeln dom ger frn den befintliga OEM-installationen?
Citera
2008-05-29, 01:58
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saifer
Tjo gott folk!

Var med och hjlpte pronen kpa ny dator idag. Det blev en Acer Aspire.
Den kom frinstallerad med en OEM-version utav Windows Vista Home Premium. O s alla vet s slnger ju fretagen bakom "mrkesdatorerna" in en massa skrpprogram och annat som bara drar ondigt med resurser och minne.

S jag undrar om det r mjligt att gra en ren ominstallation utav Vista med hjlp utav en "piratutgva" som tex Microsoft.Windows.Vista.OEM.32Bit.SWEDiSH.READ.NFO -ETH0 och sedan ange den cd-nyckel som medfljde datorn (str p sidan av burken)

Fungerar detta tro eller kan man gra ngot annat fr att f en ren installation utav Windows Vista Home Premium och gra den "kta" med hjlp utav den cd-nyckeln dom ger frn den befintliga OEM-installationen?

Skulle tipsa att du tar tex Microsoft.Windows.Vista.ULTIMATE.x86.SP1.Integrate d.April.2008.OE
M.DVD-BIE som jag har fr mig r en bra release av 32-bit. I nfo str det:
"... have fun! No Serial and no Activation needed!"

Min frga r dock vad fan dom ska med Vista o gra? Laptopen har ju skert 1gb eller 2gb minne vilket r i lgsta laget fr Vista samt att de knappast kommer utnyttja DirectX 10 och d ser jag personlgien, ven d jag gillar Vista och kr det sjlv, att XP r bttre men vad vet jag dom kanske har andra behov.

Fr XP r det ju bara att tanka tex
Microsoft.Windows.XP.Professional.Retail.SP3.Integ rated.SWEDiSH-ETH0
och sedan kra en
Windows.Genuine.Advantage.Validation.v1.7.69.2.CRA CKED-ETH0
Citera
2008-05-29, 02:09
Medlem
skulle definitivt hellre vlja winXP.
Citera
2008-05-29, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Skulle tipsa att du tar tex Microsoft.Windows.Vista.ULTIMATE.x86.SP1.Integrate d.April.2008.OE
M.DVD-BIE som jag har fr mig r en bra release av 32-bit. I nfo str det:
"... have fun! No Serial and no Activation needed!"

Kan man slnga in den kta nyckeln i den versionen d? Den som medfljde deras dator allts. Vitsen med det hela r ju att f en ren installation utan allt skrp som Acer slngt med. Men den ska vara en kta version med en riktig nyckel inte en patchad version som frmodligen man mste patcha om inom snar framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Min frga r dock vad fan dom ska med Vista o gra? Laptopen har ju skert 1gb eller 2gb minne vilket r i lgsta laget fr Vista samt att de knappast kommer utnyttja DirectX 10 och d ser jag personlgien, ven d jag gillar Vista och kr det sjlv, att XP r bttre men vad vet jag dom kanske har andra behov.

Det r ingen laptop (aspire finns ven som stationr)
Och den har 3Gb interminne vilket borde rcka gott och vl fr premium-versionen utav Vista.
Citera
2008-05-29, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwb
skulle definitivt hellre vlja winXP.

Mina frldrar vill ha Windows Vista p sin dator och inte Windows XP (vilket jag ocks fredrar)

Men vill dom ha det s fr dom ju ha det liksom.
Frgan det handlade var inte vilket OS som r bst utan om det r mjligt att installera en kta cd-nyckel p en nedladdad iso-version utav Vista.
Citera
2008-05-29, 08:08
Medlem
kanulas avatar
Du kan frmodligen installera en piratkopierad version av Home Premium och kra med nyckeln (Svida inte skaparna har lagt in en massa crackar etc.). Men du lr inte kunna anvnda den kta nyckeln till Ultimate. Alla versioner finns med p Vista dvdn och det r nyckeln som bestmmer vilken version du kan installera.
Citera
2008-05-29, 09:16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det bsta, som funkar klockrent med en kta licensnykel r att lna en Vistaskiva (samma version= Home premium) av ngon som har en och anvnda den fr att installera en "ren" Vista med er licensnykel.

Tnk dock p att beska dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till grafikkort, ljudkort & ntverkskort etc.
Spara dessa Drivrutiner till t.ex. USB-minne/Cd-skiva d du br radera befintliga partitioner och drefter skapa nya, s att inget gamalt skrp fljer med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in