Citat:
Ursprungligen postat av saifer
Tjo gott folk!
Var med och hjlpte pronen kpa ny dator idag. Det blev en Acer Aspire.
Den kom frinstallerad med en OEM-version utav Windows Vista Home Premium. O s alla vet s slnger ju fretagen bakom "mrkesdatorerna" in en massa skrpprogram och annat som bara drar ondigt med resurser och minne.
S jag undrar om det r mjligt att gra en ren ominstallation utav Vista med hjlp utav en "piratutgva" som tex Microsoft.Windows.Vista.OEM.32Bit.SWEDiSH.READ.NFO -ETH0 och sedan ange den cd-nyckel som medfljde datorn (str p sidan av burken)
Fungerar detta tro eller kan man gra ngot annat fr att f en ren installation utav Windows Vista Home Premium och gra den "kta" med hjlp utav den cd-nyckeln dom ger frn den befintliga OEM-installationen?
Skulle tipsa att du tar tex Microsoft.Windows.Vista.ULTIMATE.x86.SP1.Integrate d.April.2008.OE
M.DVD-BIE som jag har fr mig r en bra release av 32-bit. I nfo str det:
"... have fun! No Serial and no Activation needed!"
Min frga r dock vad fan dom ska med Vista o gra? Laptopen har ju skert 1gb eller 2gb minne vilket r i lgsta laget fr Vista samt att de knappast kommer utnyttja DirectX 10 och d ser jag personlgien, ven d jag gillar Vista och kr det sjlv, att XP r bttre men vad vet jag dom kanske har andra behov.
Fr XP r det ju bara att tanka tex
Microsoft.Windows.XP.Professional.Retail.SP3.Integ rated.SWEDiSH-ETH0
och sedan kra en
Windows.Genuine.Advantage.Validation.v1.7.69.2.CRA CKED-ETH0