Citat:
Ursprungligen postat av saifer
Tjo gott folk!
Var med och hjälpte päronen köpa ny dator idag. Det blev en Acer Aspire.
Den kom förinstallerad med en OEM-version utav Windows Vista Home Premium. O så alla vet så slänger ju företagen bakom "märkesdatorerna" in en massa skräpprogram och annat som bara drar onödigt med resurser och minne.
Så jag undrar om det är möjligt att göra en ren ominstallation utav Vista med hjälp utav en "piratutgåva" som tex Microsoft.Windows.Vista.OEM.32Bit.SWEDiSH.READ.NFO -ETH0 och sedan ange den cd-nyckel som medföljde datorn (står på sidan av burken)
Fungerar detta tro eller kan man göra något annat för att få en ren installation utav Windows Vista Home Premium och göra den "äkta" med hjälp utav den cd-nyckeln dom äger från den befintliga OEM-installationen?
Skulle tipsa att du tar tex Microsoft.Windows.Vista.ULTIMATE.x86.SP1.Integrate d.April.2008.OE
M.DVD-BIE som jag har för mig är en bra release av 32-bit. I nfo står det:
"... have fun! No Serial and no Activation needed!"
Min fråga är dock vad fan dom ska med Vista o göra? Laptopen har ju säkert 1gb eller 2gb minne vilket är i lägsta laget för Vista samt att de knappast kommer utnyttja DirectX 10 och då ser jag personlgien, även då jag gillar Vista och kör det själv, att XP är bättre men vad vet jag dom kanske har andra behov.
För XP är det ju bara att tanka tex
Microsoft.Windows.XP.Professional.Retail.SP3.Integ rated.SWEDiSH-ETH0
och sedan köra en
Windows.Genuine.Advantage.Validation.v1.7.69.2.CRA CKED-ETH0