2008-05-28, 16:16
Bannlyst
Nu har jag råkat lämna kylen på glänt i ungefär 18 timmar, en springa på två centimeter. Jag har mest pålägg, typ ost, skinka, medwurst och smör osv. Kan jag äta det eller är det raka vägen till sophinken?
Citera
2008-05-28, 16:17
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Nu har jag råkat lämna kylen på glänt i ungefär 18 timmar, en springa på två centimeter. Jag har mest pålägg, typ ost, skinka, medwurst och smör osv. Kan jag äta det eller är det raka vägen till sophinken?

Det har nog klarat sig rätt bra. Slå igen kylen och smaka på det senare.
Citera
2008-05-28, 16:18
Medlem
Tråknicks avatar
Lukta och smaka på det som stod längst fram, antagligen har det inte hunnit bli jättevarmt i kylen på den tiden.
Citera
2008-05-28, 16:18
Medlem
ernolds avatar
Jag är knappast någon expert inom ämnet men känn runt (sidorna, överst, underst, längst in) hur varmt det är och försök jämföra med hur det är i vanliga fall (du borde ha någorlunda koll).
Citera
2008-05-28, 16:20
Medlem
IKAROZs avatar
Citat:

sophinken.men se det ljusa:du har ju frostat av kylen iaf
Citera
2008-05-28, 16:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
När man lämnar en liten glipa, så brukar kylen kompensera med att sätta på termostaten på fullt. Dvs, den är i konstant "ON" läge.

Jag tror m a o inte att det är någon fara, undantaget de varor som stått alldeles intill öppningen. Dem bör du konsumera först.

~Paul~
Citera
2008-05-28, 16:52
Medlem
Gravity2s avatar
Bör vara lugnt, jag lämnade kylen öppen på fyllan en gång (och då vidöppen). Märkte det ~8 timmar senare (när jag var bakis och skulle ha bakfyllekäk), men det var faktiskt ingenting som luktade eller smakade illa. Till och med den öppnade mjölkbacken som stod i dörren gick ner fint. Så jag tror inte du behöver oroa dig.
Citera
2008-05-28, 17:53
Medlem
kollade du smöret ? Om det inte var jättemjukt så har ju ändå temperaturen i kylen varit relativt låg.
Citera
2008-05-28, 21:57
Medlem
Är medvursten och skinkan rökt är det nog ingen större fara, inte med osten eller smöret heller.
Citera
2008-05-29, 00:53
Medlem
Kiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKAROZ
sophinken.men se det ljusa:du har ju frostat av kylen iaf

Det är ett vanligt problem med massiv isbildning i kylen. Helst borde man frosta av ett par gånger per månad.
Citera
2008-05-29, 04:06
Medlem
Ät det, det är ingen fara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här