2008-05-28, 15:44
Medlem
Hej bullen.

Satte igång första bränningen på min labmaster den ser exakt ut som http://i28.tinypic.com/33tqwls.jpg
http://i25.tinypic.com/33lds1c.jpg (slutkylare och kylrör på samma ställe och likadan kollon typ)

iaf så brände jag ut 96% 2dl heads efter ett att ha ändrat kylvatten hela tiden för tempen gick upp och ner som fan även fast jag ändrade skitlite med kylvattnet.

Tempraturen går mellan 65 och 82 garder och ändras på några min så först är den uppe i 82 då drar jag på med lite mer kylvatten (har nästan ingenting alls först) sen blir den kall igen och går ner till 70 grader innan jag minskar vattnet igen. Notera att jag inte jag på jättelite kylvatten hela tiden och när jag ökar flödet så är de max 20% mer men de blir ändå kallt dirrekt.

Jag tror att problemet är att jag tryckt i för mycket kollonfyllning men jag vete fan de är ju min andra brännare och den förra var en plastis så den var de ju bara att sätta på. Så om nån med erfarenheter av kollonbrännare skulle kunna säga hur mycket fyllning man ska ha i nätet (vet att raiche ringar och skurbollar är bra, just nu har jag ett stålnät som är som skurbollar) skulle de va snällt.

btw den står på en kokplatta och kärlet är så jävla varmt så att man bränner sig på de.
Citera
2008-05-28, 17:19
Medlem
stilltons avatar
låter som du har termostat på kokplattan.. hör du ett litet klick från den, en gång per halvminut/minut ungefär?
Citera
2008-05-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
låter som du har termostat på kokplattan.. hör du ett litet klick från den, en gång per halvminut/minut ungefär?
Den är steglös och jag har inte hört några klick.
Citera
2008-05-28, 20:00
Medlem
stilltons avatar
ok, om det är en vanlig platta med ett steglöst vred, och inte en steglös effektregulator på sidan, så gissar jag nog ändå på att det är en platta med termostat.. du kanske kan ta några närbilder på din egen apparat?

kylningen gör inte sån stor nytta där nere i kolonnen, den bör flyttas upp närmare toppen om du har möjlighet. det du kan göra är att helt koppla förbi kolonnkylningen och bara använda produktkylaren för att se om det är den som ställer till problem.. om du har en stabil temperatur med den setupen, så bör du prova att ställa in ett flöde på kylningen så att du får ner mot 60 grader i toppen och låter den stå så. om inte temperaturen ökar inom en halvtimme så bör du öka på effekten i mäsken, eller kör du redan för fullt?

fyllningen bör vara "välfylld" men inte packad.. svårt att ge nån bra beskrivning på det antar jag.. beror ju på vad det är för nät du har osv.. prova blås genom kolonnen.. eller köp helt enkelt ett gäng skurbollar, dom kostar inte mycket och ger god valuta för pengarna
Citera
2008-05-28, 21:06
Medlem
bogarleffes avatar
Kan du andas genom kolonnen så är det bra. Skurbollar kan vara svåra att få ner i en sådan med kylrör där nere, men om du provar ska 15-20st vara bra för en 2"-kolonn på en meter.
Citera
2008-05-28, 23:30
Medlem
Jag kunde andas genom kollonen och hade full effekt på plattan och de bubblade som fan man hörde de jävligt tydligt att de kokade.

Vet att man ska flytta upp kylrören men jag byggde på en gammal ritning och har inte möjlighet att flytta upp skiten nu.

Har dragit ut lite fyllning nu och de va rätt mycket i får se om de funkar imorn annars får borrar jag hål till en doppvärmare och isolerar kärlet med ett liggunderlag.

Får väll köpa en dimmerknapp till doppvärmarn med.

Edit: tack för svaren. Kan inte skicka bild eftersom min mobil föll 50 m ner för ett berg
Senast redigerad av Fistor 2008-05-28 kl. 23:33.
Citera
2008-05-29, 20:18
Medlem
bogarleffes avatar
Nej nej köp ingen doppvärmare, det är alldeles för klent för en apparat med kolonn. Du kan använda spisplattan, men du måste koppla förbi termostaten.
Citera
2008-05-30, 02:01
Medlem
the barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Nej nej köp ingen doppvärmare, det är alldeles för klent för en apparat med kolonn. Du kan använda spisplattan, men du måste koppla förbi termostaten.
Är helt n00b på kolonnbrännare osv. men detta låter intressant.
Vilken effekt tror du behövs för att uppnå önskad värme? Kan man använda ett värmeelement ur en vattenkokare på ca 2200W tro?
Citera
2008-05-30, 12:07
Medlem
Varför kan man inte ha en doppvärmare? Om jag drar en handduk runt kärlet,värmet upp mäsken med doppvärmarn och plattan sen stänger av plattan. Borde inte doppvärmaren kunna hålla temperaturen då?

De är väll 15-20 liter mäsk. Stängde av den igår vid 1 och den va fortfarande jävligt varm vid 7 på morgonen även fast jag tagit bort handduken.

De borde väll funka med 2 doppvärmare iaf?

Edit: fy fan tog ut 1 liter 90% igår (dåligt) och jag hade tätat kärlet med en gummislang och lim men de limmet tålde INTE sprit så allt luktar lim är är odrickbart.

Vad kan man täta med? Nått som tål typ 120 grader och är tåligt mot sprit?
Senast redigerad av Fistor 2008-05-30 kl. 12:52.
Citera
2008-05-30, 13:39
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Varför kan man inte ha en doppvärmare? Om jag drar en handduk runt kärlet,värmet upp mäsken med doppvärmarn och plattan sen stänger av plattan. Borde inte doppvärmaren kunna hålla temperaturen då?

De är väll 15-20 liter mäsk. Stängde av den igår vid 1 och den va fortfarande jävligt varm vid 7 på morgonen även fast jag tagit bort handduken.

De borde väll funka med 2 doppvärmare iaf?

Edit: fy fan tog ut 1 liter 90% igår (dåligt) och jag hade tätat kärlet med en gummislang och lim men de limmet tålde INTE sprit så allt luktar lim är är odrickbart.

Vad kan man täta med? Nått som tål typ 120 grader och är tåligt mot sprit?

man brukar väl använda en vanlig o-ring mellan kolonn och kokkärlet..
ang doppvärmare.. du har säkert mellan 800-1500W i spisplattan, en doppvärmare är på 300W. krångla inte till det med en sån när du redan har en riktig brännare. du ska kunna köra den på spisplattan hela koktiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in