• 1
  • 2
2008-05-28, 10:23
Medlem
aschaess avatar
Några tips på hur man kan ge någon matförgiftning?
Citera
2008-05-28, 13:05
Medlem
Harikiriis avatar
Jag vet! Blev nämligen matförgiftad för några år sedan. Lägg en kyckling (tillagad) i kylen och låt den vara där kanske 1-2 veckor. Sen äre bara att göra någon form av paj av kycklingen. Fyfan för gammal kyckling säger jag bara!

Vettefan om man får salmonella på köpet, eller är det bara om den är "smutsigt" slaktad?

Hursomhelst så är gammal kyckling väldigt, väldigt effektivt.
Citera
2008-05-28, 13:11
Medlem
aschaess avatar
Smakar det illa?
Citera
2008-05-28, 13:33
Medlem
Harikiriis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aschaes
Smakar det illa?

Smakade som vanlig kyckling! Det går rätt fort också, redan efter ca 10-30 minuter kände magen att det var något fel.
Citera
2008-05-28, 13:42
Medlem
aschaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harikirii
Smakade som vanlig kyckling! Det går rätt fort också, redan efter ca 10-30 minuter kände magen att det var något fel.
Hur länge höll det i sig?
Och varför åt du kycklingen?
Citera
2008-05-28, 13:50
Medlem
Harikiriis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aschaes
Hur länge höll det i sig?
Och varför åt du kycklingen?

Min polares mormor bjöd mig på kyckling paj. Det höll i sig från kl 17:00 tills sent på natten. Var spelklar nästa dag.
Citera
2008-05-28, 15:06
Medlem
Lorelei Lees avatar
Matförgiftning - några tips:

- köp ett tråg med sådana där groddar och låt dem stå i kylskåpet tills de börjar sunka till sig. Klipp ovanpå smörgårs (bröd, smör, skinka, tomat, specialgroddar) VOILA!

- servera stekta kycklingfileer. Låt dem vara lite råa innuti. VOILA!

- om personen har en skärbräda av trä som man drar ut så gnid in den med rå kyckling och låt det gro tills de använder den nästa gång. VOILA. Undvik att äta middag hos denne person på ett tag....

- servera en sallad. Skölj grönsakerna i smutsigt vatten och låt salladen stå och goa sig några timmar

- Köp en ask leverpastej (nasty när det gäller bakterietillväxt). Låt asken stå öppen i solen en dag. Servera på smörgår (med gurka).

Citera
2008-05-28, 15:17
Medlem
Harikiriis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorelei Lee
- om personen har en skärbräda av trä som man drar ut så gnid in den med rå kyckling och låt det gro tills de använder den nästa gång. VOILA. Undvik att äta middag hos denne person på ett tag....

Okej, detdär var väldigt sunkigt.
Citera
2008-05-28, 19:15
Medlem
knekt sparvs avatar
jag är bara lite nyfiken: vem är det du är sur på? ett gammalt ex?
Citera
2008-05-29, 06:39
Medlem
aschaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
jag är bara lite nyfiken: vem är det du är sur på? ett gammalt ex?
Nej, det är ingenting jag tänker göra mot någon annan.
Finns det inget som gör att det håller i sig längre?
Citera
2008-05-29, 16:46
Medlem
Benzo_Manns avatar
blir man verkligen dålig av att äta rå kyckling?

Detta förutsätter att all kyckling då skulle innehålla bakterier som man blir sjuk av ?
Citera
2008-05-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
blir man verkligen dålig av att äta rå kyckling?

Detta förutsätter att all kyckling då skulle innehålla bakterier som man blir sjuk av ?

Om kyckling innehåller salmonella eller campylobacter så ja. Dock är det bara runt 0.4% av svenska kycklingar som har salmonella så de flesta smittas av det på utlandssemster. Campylobacter är vanligare och ligger på mellan 10-14%, dock så smittas bara omkring 2000 varje år inhemskt (enligt smittskyddsinstitutets statisitk) så kanske är mindre vanligt när det gäller kycklingarna som skickas till handeln, eller så hanterar de flesta kyckling bra innan de äter.
Senast redigerad av Morkevicius 2008-05-29 kl. 18:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in