2008-05-28, 00:22
Medlem
Siouxsies avatar
Jag försöker göra en "ls -R >>file.txt", men vill inte att den ska gräva sig ner till botten.

Om jag har mappen ROOT/ som innehåller A/, B/ och C/, varje "bokstavsmapp" innehåller A1, A2, A3 respektive B1, B2, B3 och C1, C2, C3. Dessa mappar i sin tur innehåller filer a.ext, b.ext ... z.ext

Jag vill göra så att ls -R bara gräver ett visst antal steg ner i trädstrukturen, så att jag kan få en lista som ser ut:
Kod:
A
B
C

A/
 A1
 A2
 A3

B/
 B1
 B2
 B3

C/
 C1
 C2
 C3

Listan ska alltså inte innehålla alla enstaka a-z-filer i varje [A-C][1-3]mapp. Borde inte detta vara lätt att flagga ut?
Tack på förhand.
Citera
2008-05-28, 11:12
Medlem
Ralf2s avatar
Nä, det går nog inte, men däremot kan du pröva find --maxdepth <valfritt nummer>
Citera
2008-05-28, 11:59
Medlem
moniturs avatar
kan du inte göra ls */* eller någon variant på denna?
Citera
2008-05-28, 14:18
Medlem
Hitta alla kataloger till djup X
$ find -maxdepth X -type d

Annan variant, pipar till xargs och kör ls ifall du vill ha rättigheter och liknande utskrivet.
$ find -maxdepth X -type d | xargs ls -ld

borde gå att skippa t.ex dotdirs och liknande med hjälp av regex.
Citera
2008-05-28, 22:57
Medlem
kanske
du --max-depth=2 /ROOT
gör vad du önskar?
Citera
2008-05-28, 23:13
Medlem
Siouxsies avatar
Underbart, tack för hjälpen!

Jag använder du, det passar mig bäst. Går det inte att sortera resultatet i bokstavsordning? Det vore väldigt praktiskt. Det gör ju ls.
Citera
2008-05-28, 23:53
Medlem
Cofis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siouxsie
Underbart, tack för hjälpen!

Jag använder du, det passar mig bäst. Går det inte att sortera resultatet i bokstavsordning? Det vore väldigt praktiskt. Det gör ju ls.

Det går alldeles utmärkt. Pipa till sort. I detta fallet vill du sortera efter andra kolumnen antar jag.

du --max-depth=2 /ROOT | sort -k 2

Om du nu följde toorimas förslag
Citera
2008-05-29, 00:00
Medlem
Siouxsies avatar
Jag älskar UNIX, önskar att jag hade orkat lära mig mer =) Men det kommer nog =D
Citera
2008-05-29, 07:03
Medlem
Michael Milkens avatar
Beroende på vilken information som efterfrågas kan det vara på sin plats att tipsa om kommandot tree, som ritar upp en ASCII-representation av en kataloghierarki. Stöd för maximalt djup finns, genom flaggan -L.
Citera
2008-05-29, 13:11
Medlem
Siouxsies avatar
Tack, jag ska testa tree när jag kommer hem! Jag tror jag har ett bildminne av hur det ser ut.. Men vi ska se om det funkar bättre än du -hd2 -I ... | sort -k 2 >>.txt som jag använder nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in