2008-05-27, 23:55
Medlem
i slutet av juli fyller min sambo 30 år och det ska firas!

jag behöver lite tips på vad man kan göra för mat, tanken är att det ska bli lite "grillbuffe" typ. vi kommer bli cirka 30 personer.

nån som har något bra tips?
Citera
2008-05-28, 02:00
Medlem
Chilimans avatar
Jag vet ju inte vad du har för matlagningskunskaper, men det bästa tipset jag kan ge dig är att göra det du är bra på och göra det i stora mängder. Krånglar du till det över din förmåga blir det inte lika bra som det du kan, det säger ju sig självt.

Sen kan du alltid piffa till det lite extra, ha väldigt många olika tillbehör, gör en fruktsallad med exotiska frukter på ett stort fat, gör en stor hink margerita osv osv.. Men laga inte själva huvudrätten på något nytt sätt, utan håll dig till det du kan när det gäller bjudningar. Det är mitt ödmjuka tips. Sen kan du och din sambo experimentera med nya saker på grillen när ni är själva, så har ni nya rätter när det är dags för nästa kalas.

Hälsa grattis till sambon från mig.
Citera
2008-05-28, 08:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraz
i slutet av juli fyller min sambo 30 år och det ska firas!

jag behöver lite tips på vad man kan göra för mat, tanken är att det ska bli lite "grillbuffe" typ. vi kommer bli cirka 30 personer.

nån som har något bra tips?
Liksom Chiliman skriver så anser också jag att du nog inte bör krångla till det men dock finns det en del avgörande frågor:

- Vilken typ av gäster handlar det om och i vilka ålderskategorier?
- Kommer det barn?
- Finns det vegetarianer bland gästerna?
- Finns det folk från länder där man inte äter vissa typer av kött?
- Hur mycket vill du lägga ut på maten (drycken)?
- Skall ni äta inne eller ute? Du skriver visserligen grillbuffé men man kan tolka det lite olika.

Faktum är att en buffé för 30 personer kräver nästan lika mycket planering som en för 100, det är ingen större skillnad.

~Paul~
Citera
2008-05-28, 14:33
Medlem
blueninjas avatar
Grilla till 30 pers är ingen liten uppgift, kräver sin grill. Varför inte göra nåt enkelt som grillspett med lite vanligt jox på? Går att klämma på en bra hög med sånna på en gång och de är rätt snabba och enkla att grilla. Dessutom går det att göra ett gäng utan kött som veggosarna kan käka utan att känna sig utanför eller till besvär (det finns alltid några stycken veggisar i ett så stort sällskap). De går dessutom alldeles utmärkt att göra i god tid innan, köp bara en drös med stora ziplock-påsar där du slänger i spetten och öser på marinad. Kan ligga länge i kylen då.

Sen nån slags potatissallad till det, återigen enkelt och alla äter det. Kanske göra två varianter, en vit och en sån med olja/vinäger på för att få lite mer variation. Sen naturligtvis lite vanlig sallad, bröd osv.

Att köra nåt flott kött eller nåt krångligt kommer vara allt för mycket jobb med de mängderna vi pratar om.

Kommer småungar så köp läsk, korv med bröd och kanske lite små uteleksaker (typ boccia och nåt hopprep, beroende lite på ålder) så är de nöjda och glada.
Citera
2008-05-28, 16:01
Medlem
Skrt^s avatar
Jag måste tipsa om det jag och min far gjorde när min fars fru hade 50-årsfest. Vi gjorde en STOR kreolsk gryta. Alla fick ta själva ur grytan. Till det bakade min syster ett bröd. Denna gryta var GRYMT uppskattad och nästan inget jobb... Bara att skiva/hacka alla ingredisenser och sen får någon stå och röra ett tag

Serverade grytan med basmatiris och en rejäl sallad.
Citera
2008-05-28, 17:38
Medlem
Gravity2s avatar
http://www.hornfeldt.se/chili.html
Det måste ju gå att praktisera, glöm inte Tequilan!

Nej, men seriöst, grillspett lät jäkligt bra. Smidigt som fan, lätt att förbereda och jag som vegetarian skulle inte känna mig utanför (Fan vad trött jag blir när alla andra äter dyrt, fint kött och jag får äta snustorr quornfilé ).
Till vegetarianer fungerar alla grönsaker plus något mer "matigt", Tofu fungerar bra på grillspett.

Till ungarna fungerar korv alldeles utmärkt, vill du så går det ju bra att göra "grillspett" åt de också, smäll på korvbitar och köttbullar bara.

Dock så kommer vi till problemet; vad äta till?
Potatissallad, visst, men gör egen i så fall. Potatis är billigt, och det känns lite mer "ombonat" på något sätt än att bara ställa fram en stor hink...
http://www.recept.org/Fransk_Potatissallad.html
Det receptet har jag följt, och det blir väldigt bra

I drickaväg kan det vara idé att ta en tysklandssväng om du bor i södra Sverige. Ska du mest ha vin och sprit så kan det bli billigare att bara åka till danmark, men då är det lika bra att handla bärsen på systemet.
Ska Ni ha "fest" eller bara en middag? Är det meningen att det ska bli fest så är det bättre att köpa för mycket än för lite.
30 pers ger väl:
Öl: 4-5 plattor för att vara säker. Köp två olika sorter, en ljus och en lite mörkare. Beror iofs på mat också.
Vin: Åker du till danmark så kan du lika gärna köpa ett gäng BiB'ar. Ta tre vita och tre röda så är du på det torra.
Övrigt: Se till att ha åtminståne en pava halvfin whiskey till gubbarna, och ett gäng Bacardi Breezer eller något. Fungerar bra att göra fulversion och handla billig vodka + ingredienser till bål också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in