• 1
  • 2
2008-05-27, 23:48
Medlem
Som sagt, är det möjligt?

Jag och tjejen har haft avbrutet samlag några gånger (dumt som fan, jag vet) Och då har vi oftast slutat innan jag kommit öht.

Tjejen sa för någon dag sen att hennes mens vart uppskjuten 2 veckor, började bli lite småorolig. Så idag tänkte vi traska ner till apoteke toch köpa ett graviditetstest för att va säkra.

När jag träffade henne var hon sjukt glad och kramade om mig och sa att hon fått sin mens idag.

Så är det möjligt att vara gravid trots att man får mens? Hon har tidigare hav "sen" mens, det var för ett halvår sen då hon hade körtelfeber. Hon har dock inte varit sjuk sedan dess.
Citera
2008-05-28, 00:20
Medlem
Klosterss avatar
Möjligt - tja, men mycket ovanligt. Förekommer i literaturen, har aldrig sett det själv. Dock kan blödningar i samband med graviditet missupptattas som mens. Varför inte göra gravtestet om ni är oroliga? Det ger säkert svar. Och kanske läge fundera på hur ni undviker den här ångesten varje månad i fortsättningen...
Citera
2008-05-28, 00:31
Medlem
Klosters hmm okej, jo även tjejen var nästan säker på att det inte var ngt, men vad förklarar då den sena mensen?

Jo vi har redan bestämt oss för att aldrig mer köra med avrbutet samlag. Anledningen till att hon inte testar sig asap är för att hon åker på festival imorgon på morgonen och kommer hem på söndag.
Citera
2008-05-28, 00:46
Medlem
gomans avatar
Det är ganska vanligt med småblödningar under graviditeten, men det är ju skillnad på en normal mens och dessa blödningar. Det säkraste är givetvis att göra att gravtest ändå.

En grej till - Använd för i helvete kondom om ni inte är beredda att bli föräldrar!
Citera
2008-05-28, 00:51
Bannlyst
stress, ångest och psykisk oro kan skjuta upp mensen, likaså viktminskning.
Citera
2008-05-28, 10:43
Medlem
Wendigos avatar
En kvinna kan aldrig ha mens samtidigt som hon är gravid, det är biologiskt omöjligt eftersom livmoderslemhinnan i så fall redan är "upptagen" och en avstötning skulle innebära att det befruktade ägget stöttes ut tillsammans med det obefruktade, d.v.s. en naturlig abort. Så nej, det går inte. Nidationsblödningar är rätt vanliga dock, speciellt för förstagångens-gravida.
Citera
2008-05-28, 11:26
Medlem
Zorshas avatar
En tjej kan helt klart blöda fast hon är gravid.
Jag har flera väninnor som upplevt detta.
Citera
2008-05-28, 14:40
Medlem
minous avatar
kul att ha mens på festival
men som svar på frågan, blödningar i början av graviditet kan förekomma men då är festival inget att rekommendera om en vill behålla den lilla alien i magen.
(eftersom vila då är att rekommendera)

en menscykel kan vara på 21-50 dagar men de flesta får den ganska regelbundet med 26-30 dagars mellanrum. man räknar första blödningsdag till dagen före nästa första som cykelperiod. ägglossningen sker vanligtvis 14 dagar före nästa blödningsdag. (vilket betyder att vissa som har korta cykler har sin ägglossning typ dagen efter hon slutat blöda)

ägglossningen är ungefär 24 timmar lång och har ni oskyddat upp till 5 dagar före ägglossningen är chansen/risken relativt stor att hon blir gravid.
en del känner av ägglossningen som molvärk precis över äggstockarna och när smärtan släpper reagerar ganska många med en överdriven kåthet.

stress, sjukdom, oro över att vara gravid, viktminskning, depression kan skjuta upp mensen och faktiskt verkar den lyda under murphys lag och dyker "alltid" upp när en minst vill ha den - tex dagen före en ska åka på festival eller nått annat mysigt
Citera
2008-05-28, 14:52
Medlem
det mesta är redan sagt, men det finns en annan förklaring nämligen tidigt missfall, det är väldigt vanligt att graviditeten avbryts tidigt och blödningen som då blir är som en vanlig menstruationsblödning. Gör ett test, för om det visar pluss så kanske hon behöver skrapas!
Citera
2008-05-28, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minou
kul att ha mens på festival
men som svar på frågan, blödningar i början av graviditet kan förekomma men då är festival inget att rekommendera om en vill behålla den lilla alien i magen.
(eftersom vila då är att rekommendera)

Enda gången det finns anledningt till att ta det så lugnt att man inte åker på festival är om man är i åttonde månaden, eller har en dokumenterad avstötningsproblematik som har konstaterats av gynekolog eller obstetriker. Annars är det bara att köra på som vanligt. Tunga lyft kan naturligtvis bli knepigt om man inte är vältränad innan. Däremot är festivalspriten en big no-no under graviditet. Microblödningar under graviditet är normalt. Tala med din gynekolog/barnmorska.

Citat:
en menscykel kan vara på 21-50 dagar men de flesta får den ganska regelbundet med 26-30 dagars mellanrum. man räknar första blödningsdag till dagen före nästa första som cykelperiod. ägglossningen sker vanligtvis 14 dagar före nästa blödningsdag. (vilket betyder att vissa som har korta cykler har sin ägglossning typ dagen efter hon slutat blöda)

50 dagar långa menscykler är mycket ovanliga och sker oftast bara om kvinnan är utsatt för ett mycket hårt klimat.

Citat:
ägglossningen är ungefär 24 timmar lång och har ni oskyddat upp till 5 dagar före ägglossningen är chansen/risken relativt stor att hon blir gravid.
en del känner av ägglossningen som molvärk precis över äggstockarna och när smärtan släpper reagerar ganska många med en överdriven kåthet.

Och hur menar du när du skriver att ägglossningen är 24 timmar lång? Ägglossningen är när äggfollikeln brister och utstöter ett ägg. En process som går betydligt snabbare än så. Efter ovulering passerar ägget fallopia och är redo att fästa i livmodern om det har befruktats, vilket sker inom 6 - 12 dagar efter ovulering. Samlag mer än 24 timmar innan ovulering leder i normalfall inte till graviditet då spermierna stoppas av slemproppen.

Fru D, MD, Leg gyn.
Citera
2008-05-28, 21:11
Medlem
minous avatar
till demiurg2

jag syftade mest på festivallivet när jag skrev att jag inte kunde rekommendera att åka på festival, inkl sprit och andra berusningsmedel

jag sa inte att det var vanligt med en cykel på 50 dagar, men att cykeln _kan_ vara upp till 50 dagar. det är en stor skillnad

med 24 timmar menade jag en fri tolkning av följande information:
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
De osäkra dagarna är från omkring fyra dygn före ägglossningen första dag och två dagar efter. Alltså den period då chansen för graviditet är störst.

Notera att spermierna kan överleva inne i kvinnan i cirka 3-4 dygn och "vänta" på att ett ägg skall komma. Ägget överlever däremot endast 12-24 timmar.

något mer du vill skriva mig på näsan om?

minou - fd ofrivilligt barnlös under flera år
om nu titeln spelar någon roll på fb
Citera
2008-05-28, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minou
jag syftade mest på festivallivet när jag skrev att jag inte kunde rekommendera att åka på festival, inkl sprit och andra berusningsmedel

jag sa inte att det var vanligt med en cykel på 50 dagar, men att cykeln _kan_ vara upp till 50 dagar. det är en stor skillnad

med 24 timmar menade jag en fri tolkning av följande information:

något mer du vill skriva mig på näsan om?

minou - fd ofrivilligt barnlös under flera år
om nu titeln spelar någon roll på fb

Nu har min fru tyvärr gått till arbetet. Men jag svarar åt henne här. Hon i likhet med de flesta som arbetar har en tendens att tala rakt ut och säga vad de tycker och tänker när någon säger något som de i tyngd av sin utbildning och erfarenhet helt enkelt vet mer om. Jag är övertygad om att hon mycket väl vet vad hon pratar om med tanke på att hon har det som yrkesverksamt liv. Men till och med jag som inte är läkare vet att överlevnadstiden för spermier i normalfall har att göra med hela förloppet. Dvs genom hela simturen.

Just skillnaden mellan lekman och yrkesman är för övrigt anledningen till att jag inte skriver i det forum här på FB som har med mitt arbete att göra. Amatörer har helt enkelt en tendens att bli för förbannade när man säger att de har fel eller misstolkar saker.

Nu vet jag inte om du är frivilligt barnlös, men jag tolkar det som att du numer har barn. Grattis i så fall!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in