Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-27, 19:23
  #1
Medlem
penol700s avatar
I eftermiddags uppgraderade jag från 7.10 till 8.04 och allt gick fint som förväntat.
Nu till problemet: när jag startade om datorn ANDRA gången efter uppgraderingen så visar sig inte panelerna, hur kommer sig detta? Jag har inte haft nåt liknande problem i någon av de äldre versionerna på samma dator. Jag har googlat och det enda jag får fram är att jag bör installera om hela skiten och det pallar man ju inte... nån som kan/orkar hjälpa mig med det här?
Citera
2008-05-27, 20:17
  #2
Medlem
penol700s avatar
Ok, jag löste problemet själv genom att installera om ubuntu-desktop via terminalen.. onödig trådstart kan man tycka men det kanske jälper nån annan
Citera
2008-05-30, 22:48
  #3
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Ok, jag löste problemet själv genom att installera om ubuntu-desktop via terminalen.. onödig trådstart kan man tycka men det kanske jälper nån annan
Onödig bump av mig kanske, men bra att du skrev hur det löste sig, då slipper vi fler trådar om det problemet
Citera
2008-05-30, 23:01
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Skriv mera om hur du gjorde, jag har råkat ut för samma sak.
Om du menar att fönstren saknar den övre delen och man kan inte flytta dem!
Citera
2008-05-31, 00:59
  #5
Medlem
:Ericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Skriv mera om hur du gjorde, jag har råkat ut för samma sak.
Om du menar att fönstren saknar den övre delen och man kan inte flytta dem!
Han menar panelerna, där du har menyerna och sådant.
Testa typ metacity --replace.
Citera
2008-06-01, 09:01
  #6
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
I eftermiddags uppgraderade jag från 7.10 till 8.04 och allt gick fint som förväntat.
Nu till problemet: när jag startade om datorn ANDRA gången efter uppgraderingen så visar sig inte panelerna, hur kommer sig detta? Jag har inte haft nåt liknande problem i någon av de äldre versionerna på samma dator. Jag har googlat och det enda jag får fram är att jag bör installera om hela skiten och det pallar man ju inte... nån som kan/orkar hjälpa mig med det här?

Ett hett tips är att radera Gnome-konfigurationen i din hemkatalog om det strular, så slipper du installera om allt.
Nästa gång du startar Gnome så återskapas en default-konfiguration.

Detta brukar lösa konstiga problem med Gnome.
Citera
2008-06-01, 10:27
  #7
Medlem
rahanjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Ett hett tips är att radera Gnome-konfigurationen i din hemkatalog om det strular, så slipper du installera om allt.
Nästa gång du startar Gnome så återskapas en default-konfiguration.

Detta brukar lösa konstiga problem med Gnome.

Vart befinner sig gnome-configurationen då? Vilket kommando använder jag?
För själv hade jag gjort på följande vis:

Kod:
sudo apt-get remove gnome
sudo apt-get install gnome

Hehe he he dvs ta bort och instalklera igen
Citera
2008-06-01, 10:38
  #8
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
Vart befinner sig gnome-configurationen då? Vilket kommando använder jag?
För själv hade jag gjort på följande vis:

Kod:
sudo apt-get remove gnome
sudo apt-get install gnome

Hehe he he dvs ta bort och instalklera igen

Ovanstående raderar inte några konfigurationsfiler för Gnome i din hemkatalog.

Jag är inte något fans av Gnome, så jag har inte exakt koll vilka kataloger som innehåller konfigurationen i din hemkatalog, men en kvalificerad gissning är dolda kataloger, typ:
~/.gnome
~/.gnome2
~/.gconf
~/.gconfd

cd && rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd
Citera
2008-06-02, 19:15
  #9
Medlem
Jag har ett problem som eventuellt är relaterat. Jag är nöjd med min Ubuntu 8.04-installation i alla avseenden utom ett. När jag trycker på knappen "Avsluta" stannar allting, i upp till en minut innan rutan med "lås skärm", "växla användare", "logga ut" och så vidare kommer upp. Jag kan förvisso röra muspilen men jag kan inte göra något annat.

Ska jag göra som skrivs ovan, radera min Gnomekatalog? Eller finns det något mindre drastiskt jag kan göra för att åtgärda problemet?
Citera
2008-06-02, 19:17
  #10
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Jag har ett problem som eventuellt är relaterat. Jag är nöjd med min Ubuntu 8.04-installation i alla avseenden utom ett. När jag trycker på knappen "Avsluta" stannar allting, i upp till en minut innan rutan med "lås skärm", "växla användare", "logga ut" och så vidare kommer upp. Jag kan förvisso röra muspilen men jag kan inte göra något annat.

Ska jag göra som skrivs ovan, radera min Gnomekatalog? Eller finns det något mindre drastiskt jag kan göra för att åtgärda problemet?
ptja.. har det alltså alltid varit så eller precis uppstått?

om jag förstår problemet rätt relaterar denna tråd till ditt problem också
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=809293
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback