Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Snackar vi "reseobjektiv" så är OS klart givande om du inte vill släpa på ett fett stativ hela tiden. 500/6,3 utan bildstabilisering eller stativ är ju rätt värdelöst i min mening. Antagligen helt omöjligt att handhålla så fort det är annat än strålande solsken.
Jag har ingen jättekoll på Sigmas teleobjektiv, men det finns ett 120-400/4,5-5,6 OS HSM också som är lite billigare och en liten skvätt lättare och mindre.
Tillägg: Omfånget 50-150 skulle jag personligen se som rätt ointressant med så låg ljusstyrka som f/4,5 och nedåt. Där kan du gott fylla ut med exempelvis ett bra makro kring 100/2,8 eller kanske 85/1,8 som båda är hyfsat billiga i sammanhanget.
Jo, det är därför jag velar så mycket. OS gör mycket för familjen (och för mig, i dåligt väder

) men samtidigt gör faktiskt 50-150mm det också

det är själva objektivbytet vi vill undvika.
har faktiskt tittat på 120-400, men jag tror att jag vill ha den där extra hundringen

Vet du förresten vad 50-500 / 150-500 har för maxbländare i 400mm läget?
Helst skulle jag vilja ha båda, ett 50-500 för smidighetens skull, och ett 150-500 OS för kvalitetens skull... Eller om jag hade råd, ett fast 500mm från nikon