• 1
  • 2
2008-05-27, 16:46
Medlem
mexicolas avatar
Ber om ursäkt om det här redan finns uppe nånstans, jag har i så fall sökt dåligt.

Hur som helst:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2224167.ab

Jag tycker att det är lite småroligt, och undrar så smått hur han har tänkt sig detta? Visst, jag begriper att han vill få ut nåt av det hela sen, men att vara så jävla sepe så att man går och söker patent på't..?

"För att ett varumärke ska bli kommersiellt gångbart måste folk associera det med en produkt och en positiv känsla. Jackie Arklöv börjar minst sagt i uppförsbacke."

No shit, Sherlock.
Citera
2008-05-28, 01:31
Medlem
Johan_kalys avatar
Jag ser inget fel i det hela Kanske ska patnentskydda mitt namn med, känd lär man ju bli nån gång..
Citera
2008-05-28, 09:38
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_kaly
Jag ser inget fel i det hela Kanske ska patnentskydda mitt namn med, känd lär man ju bli nån gång..

För vad, om man får fråga?
Polismord?
Citera
2008-05-28, 10:11
Medlem
Det är väl en varumärkesregistrering och ingen patentansökan...? Varför pratar ni om patent? Du kan naturligtvis inte patentskydda ett namn...
Citera
2008-05-28, 10:25
Medlem
Danj3Ls avatar
Jackie Arklöv, stackarn har dom bankat vettet ur honom?
Citera
2008-05-28, 12:01
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Det är väl en varumärkesregistrering och ingen patentansökan...? Varför pratar ni om patent? Du kan naturligtvis inte patentskydda ett namn...

Från länken jag angav i början:

Ansökan till Patent- och registreringsverket, PRV, lämnades in av Katja Wåhlström på Fryshusets program för avhoppade extremister – Exit – som Jackie Arklöv anslöt sig till för sex år sedan.

/.../

Juridiskt sett innebär registreringen av Jackie Arklöv att andra hindras från att döpa sig likadant. Andra hindras också från att registrera en kommersiell verksamhet under samma namn.

Nu ska man visserligen ta allting som Aftonhoran skriver med en nypa salt som motsvarar Döda Havet, men nog verkar det som att "Jackie Arklöv" numera är patentskyddat.
Citera
2008-05-28, 12:02
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danj3L
Jackie Arklöv, stackarn har dom bankat vettet ur honom?

Du menar att han hade mer av den varan innan han åkte in i finkan..?
Citera
2008-05-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mexicola
Från länken jag angav i början:

Ansökan till Patent- och registreringsverket, PRV, lämnades in av Katja Wåhlström på Fryshusets program för avhoppade extremister – Exit – som Jackie Arklöv anslöt sig till för sex år sedan.

/.../

Juridiskt sett innebär registreringen av Jackie Arklöv att andra hindras från att döpa sig likadant. Andra hindras också från att registrera en kommersiell verksamhet under samma namn.

Nu ska man visserligen ta allting som Aftonhoran skriver med en nypa salt som motsvarar Döda Havet, men nog verkar det som att "Jackie Arklöv" numera är patentskyddat.

Nej, pucko. Gör om, gör rätt och läsa på...

Du kan naturligtvis inte patentskydda ett namn. Ett namn är ingen teknisk uppfinning eller metod, vilket är vad som (i Sverige) kan patentskydda. Grundläggande samhällskoll (typ 7:ans samhällskunskap) borde ge detta vid handen.

Däremot kan du under vissa omständigheter varumärkesskydda ett namn. Det är rimligen det som Arklöv gjort. Så frågan kvarstår varför det pratas om "patentskydd"...

/J
Citera
2008-05-28, 15:37
Medlem
Danj3Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mexicola
Du menar att han hade mer av den varan innan han åkte in i finkan..?

Förlåt jag rättar mig,det lilla han hade kvar.
Citera
2008-05-28, 16:16
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Nej, pucko. Gör om, gör rätt och läsa på...

Du kan naturligtvis inte patentskydda ett namn. Ett namn är ingen teknisk uppfinning eller metod, vilket är vad som (i Sverige) kan patentskydda. Grundläggande samhällskoll (typ 7:ans samhällskunskap) borde ge detta vid handen.

Däremot kan du under vissa omständigheter varumärkesskydda ett namn. Det är rimligen det som Arklöv gjort. Så frågan kvarstår varför det pratas om "patentskydd"...

/J

Ok pucko (jag tar seden dit jag kommer). Kontentan av tråden är egentligen inte patentets/varumärkningens vara eller icke vara, snarare varför han har gjort det och vad som kan tänkas komma ut ur det hela. Det skulle vara intressant att försöka föreställa sig frukten av Hr. Arklövs (antar jag) konstnärliga ansträngningar.
Men du får mer än gärna gräva ner dig i bruket av ordet patent, om det gör dig lite gladare.
Citera
2008-05-28, 16:21
Bannlyst
Han kan kanske göra sånnadära drogromantiska reggae-grejer, under namnet Jackie Knarklöv?
Citera
2008-05-28, 16:26
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Han kan kanske göra sånnadära drogromantiska reggae-grejer, under namnet Jackie Knarklöv?

Haha, fy fan, ordvitsar är den lägsta formen av humor, ändock skrattar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in