2008-05-27, 15:13
Bannlyst
Detta har varit på tapeten förut, men det verkar aldrig ske någon bättring.

Alla dessa rubriker som inte avslöjar någonting om vad trådskaparen vill ha sagt. Hur fan ska man kunna förstå vad som menas med rubriker som:

Vad är detta?

Hjälp mig med ett problem

I morse

Musik

Är det verkligen så svårt att plita ner ett par ord till så att läsarna förstår vad som ska diskuteras?

Ofta stöter man även på missvisande rubriker som t ex:

Nakenbilder på Carola Wow! tänker man. När man sedan går in i tråden så visar det sig att TS frågar efter bilder! Hur svårt hade det varit att sätta ett frågetecken efter meningen så man kunde scrolla vidare?

Enligt mig är rubrikerna det som ska få mig att bli intresserad - därför borde rubriksättning ha högre prioritet än en del annat tjafs som jag ibland kan tycka är petitesser.

Det har länge haft hög prioritet bland moderatorer att låsa trådar på grund av att inledningsstycket saknar en tydlig frågeställning. Detta har, enligt mig, ibland drivits in absurdum (eftersom man oftast som läsare kan förstå trådskaparens intention ändå), men jag hoppas att man hädanefter ägnar samma energi åt rubriksättningsmisären.
Citera
2008-05-27, 17:17
Medlem
nollans avatar
Instämmer. Hur jävla svårt skall det vara för en trådskapare?

Håller med om problematiken i synnerhet eftersom vi bestulits på mouseover-funktionen (jag vet att den funkar halvdant med FlashScript efter lite meck men har inte pallat installera den på nya datorn).

Dock tycker jag mig ha sett en närmast obönhörlig behandling av de request-trådar som saknar frågetecken vilket är helt rätt agerat. Dessutom gläds jag åt de fall där moderatorerna klämmer in en mer korrekt rubrik på galna rubriksättningar - mer sånt.

EDIT: Tycker nog att cruelstein borde satt en bizarr rubrik på denna tråd to prove his point
Citera
2008-05-27, 17:21
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Även om det dyker upp en hel del idiotrubriker så är nog ändå den generella standarden här ganska hög.
Och moderatorerna är ju inne och rättar till ivarjefall en del av de dåliga.
Citera
2008-05-27, 17:21
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Håller med om att det här är ett stort problem, men det är ju inte moderatoerarnas fel. De kan ju inte sitta och ändra rubriker hela tiden. Det vore bättre att på något sätt banka in i trådskaparnas huvuden hur rubrikerna ska vara. Skriva det bland lagarna kanske =).
Citera
2008-05-27, 17:24
Medlem
Megalomanias avatar
Jag brukar redigera värdelösa rubriker när jag stöter på sådana och det tror jag de flesta mods gör. Det är trots allt ett regelbrott att inte sätta en beskrivande rubrik.

Ibland tänker man emellertid inte på det och vissa trådar missas helt. Skicka RP när du ser felaktiga rubriker så ska du se att de kommer att åtgärdas.
Citera
2008-05-27, 17:26
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
Håller med om att det här är ett stort problem, men det är ju inte moderatoerarnas fel. De kan ju inte sitta och ändra rubriker hela tiden. Det vore bättre att på något sätt banka in i trådskaparnas huvuden hur rubrikerna ska vara. Skriva det bland lagarna kanske =).
Fast egentligen är det inget större besvär att rätta till felaktiga rubriker. Det har helt enkelt inte blivit av att jag gör det om inte TS själv eller någon annan påpekar en felaktig rubrik. Det tar väl en 30 sekunder så är det ändrat och klart. Jag får väl börja med att ändra felaktiga rubriker och så får ni komma med synpunkter om det inte blir bra.
Citera
2008-05-27, 17:30
Medlem
micaeles avatar
Så man vet hur det fungerar; har moderatorerna fullt tillstånd att ändra rubriker efter eget tycke utan att någon ber om det?
Citera
2008-05-27, 17:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Så man vet hur det fungerar; har moderatorerna fullt tillstånd att ändra rubriker efter eget tycke utan att någon ber om det?

Citat:
Ursprungligen postat av Reglerna
0.01. Rubriken ska visa vad diskussionstråden handlar om

Är ditt inlägg huvudsakligen en fråga skall rubriken sluta med ett frågetecken.
Om man stödjer sig på detta ska det gå bra att ändra rubriken, men jag anser att man ska vara försiktig när man ändrar och dessutom skriva det i rubriken. Om TS själv har bett om en ändring tycker jag inte att man behöver skriva det i rubriken eftersom h*n då övervakar det hela och säger till om h*n inte är nöjd.
Citera
2008-05-27, 17:54
Medlem
Labolinas Linas avatar
Jag håller med TS till 110%

Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Jag brukar redigera värdelösa rubriker när jag stöter på sådana och det tror jag de flesta mods gör. Det är trots allt ett regelbrott att inte sätta en beskrivande rubrik.

Ibland tänker man emellertid inte på det och vissa trådar missas helt. Skicka RP när du ser felaktiga rubriker så ska du se att de kommer att åtgärdas.

Så du menar att ni struntar i rubrik-regeln för att ni kan ändra det sedan? Kan vi inte låta er skriva inläggen också? Ni kan väl börja korrekturläsa och ändra saker ni inte gillar?

Eller så ger ni tillsägelse för en missvisande rubrik, en varning borde inte sitta fel. På det sättet förstår användaren och lär sig av sina misstag. Om ni bara ändrar så skiter man väl i det.
Citera
2008-05-27, 18:04
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Jag håller med TS till 110%

Så du menar att ni struntar i rubrik-regeln för att ni kan ändra det sedan? Kan vi inte låta er skriva inläggen också? Ni kan väl börja korrekturläsa och ändra saker ni inte gillar?

Eller så ger ni tillsägelse för en missvisande rubrik, en varning borde inte sitta fel. På det sättet förstår användaren och lär sig av sina misstag. Om ni bara ändrar så skiter man väl i det.

Om alla trådstartare med halvkassa rubriker skulle varnas så tror jag att det behövs fler moderatorer. Vad sägs om följande tillvägagångssätt; Dålig rubrik= Stängd tråd.
Citera
2008-05-27, 18:07
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Om alla trådstartare med halvkassa rubriker skulle varnas så tror jag att det behövs fler moderatorer. Vad sägs om följande tillvägagångssätt; Dålig rubrik= Stängd tråd.

Det skulle nog fungera, men snacka om många låsta trådar isf.
Citera
2008-05-27, 19:36
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina

Nej, jag menar inte att vi gör på ett visst sätt. Säger jag att jag gör något så menar jag enbart att det innefattar mig. Vissa ger säkert tillsägelser för usla rubriker men själv har jag aldrig gjort det om det varit det enda regelbrottet. Jag försöker dela ut tillsägelser sparsamt och anser att även om felaktiga rubriker är ett otyg så finns det värre regelbrott.

På samma sätt slänger jag inte bra trådar i papperskorgen heller om det enbart är fel på rubriken. Om diskussionen redan har kommit igång så skapar det ännu mer irritation att låta samtliga börja från början istället för att bara fixa till den. Ogenomtänkta skittrådar med uselrubriksättning är en annan femma däremot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in