• 1
  • 2
2011-10-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Kokosfett har ungefär samma konsistens som smör i rumstemperaturur, så jag har svårt att se att man dricker det. Jag använder det bara till att fritera klenäter i,
Vad fan var det jag köpte nu då? Har slängt burken tyvärr men för mig det stod 25 % kokosfett och det mesta av resten var vatten. Smakade som vanlig mjölk fast bättre faktiskt.

Har även rent kokosfett i kylen och det är nästan lika hårt som is. Vilken anledning har du att inte steka annat med kokosfett?
Senast redigerad av litenfisk 2011-10-17 kl. 22:33.
Citera
2011-10-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfisk
Vad fan var det jag köpte nu då? Har slängt burken tyvärr men för mig det stod 25 % kokosfett och det mesta av resten var vatten. Smakade som vanlig mjölk fast bättre faktiskt.

Har även rent kokosfett i kylen och det är nästan lika hårt som is. Vilken anledning har du att inte steka annat med kokosfett?

För att jag antar att det är bättre att göra det med vanligt smör eller olja. Kokosfett beter sig inte alls likadant som smör, och är gissningsvis rätt svårt att steka i.
Citera
2011-10-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
För att jag antar att det är bättre att göra det med vanligt smör eller olja. Kokosfett beter sig inte alls likadant som smör, och är gissningsvis rätt svårt att steka i.
Googlat lite och hittat massor som använder det i stekning, däremot ingen som säger sig stött på problem jämfört med att använda smör.
"Dr dahlkvist":
Citat:
Kokosfett är ett annat, mättat, vegetabiliskt fett som är utmärkt att äta. Det är mycket inflammationsdämpande.

Enda anledningen för oss att hellre äta smör är att det produceras i vårt land. Kokosfett produceras i tropikerna och måste importeras för att vi ska äta det.
Det kokosfett som säljs i silverpaket i livsmedelsbutiken är inte rent. Riktigt ekologiskt kallpressat kokosfett kan köpsas i hälsokosten eller från inköpsställen på nätet.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistan..._style_margin1
Citera
2011-10-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfisk

Kanske menar du kokosolja, som oftast säljes i en glasburk. Kokosfett brukar förpackas i ett folieratpapper.
Det enda jag har anvät kokosfett till är ischoklad.
Citera
2011-10-19, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Kanske menar du kokosolja, som oftast säljes i en glasburk. Kokosfett brukar förpackas i ett folieratpapper.
Det enda jag har anvät kokosfett till är ischoklad.
Om jag har fattat det korrekt så är kokosolja och kokosfett samma sak. Anledningen till missförstånd här är temperaturen som kokos smälts vid, i väst så är den i fast form men i Asien oftare/lättare flytande.

Jo, mjölkfrämjandet verkar ha lyckats bra med sitt kampanjerande för att göra så många som möjligt i befolkningen beroende av komjölk.

Det jag köpte var kokosmjölk (ej att förväxlas med kokosvattnet som finns i kokosnöten), 25% kokosfett och resten vatten. Skitgott som sagt. Finns recept hur man gör själv så ska testa, ska dock inte vara komjölk i som det är i vissa.

Temperaturen för antändning är även högre än vanligt matfett&olja .
Senast redigerad av litenfisk 2011-10-19 kl. 01:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in