2008-05-26, 13:06
Medlem
AE23s avatar
Som rubriken lyder, men låt mig först presentera netlabeln ifråga, och för den oinvigde ge en kort förklaring vad begreppet innebär.

En "netabel" definieras enling Internet Archive (som är den största platformen för "fenomenet") såhär:

"...netlabels' are non-profit, community-built entities dedicated to providing high quality, non-commercial, freely distributable MP3/OGG-format music for online download in a multitude of genres."

Jag, och många andra med mig, ser denna form av musikditribution/organisation som framtiden (eller åtminstonde en stor del av den).
Trots att fenomenet i sig funnits sedan bredbandsuppkopplingar började bli var mans egendom och högvalitativa mp3-format och/eller lossless encoding (.flac, .ape osv) inte längre tog en hel dag att ladda ner så är begreppet "netlabel" relativt okänt.

Netlabels operar nästan exklusivt under Creative Commons standarden för att skydda publicerat material, detta kan liknas med ex. freeware, gpl, eller open source inom mjukvaruindustrin. Något tal om DRM-skydd och liknande har jag aldrig stött på.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Om Kallisti Gold (recordings
Jag, Alexis Erisian (aka Dennis Lindfors), driver Kallisti Gold (recordings) (förkortat KAU(rec)), fram tills alldeles nyligen har jag endast publicerat musik skapad av mig själv + personliga vänner som medarbetare och har inte varit i något behov av PR då jag skiter fullständigt i om min musik blir "stor/upptäkt" eller inte (men har ändå under åren samlat på mig en mindre fanbase på kanske ett hundratal personer).

Dock så har jag de senaste månaderna startat ett hyllningsprojekt till bandet Non Credo (med deras medgivande och välsignelse såklart), samt varit i kontakt med två utomstående artister/band som vill släppa sitt material på KAU(rec), de utomstående parterna har (antagligen) lite större ambitioner än jag har, problem uppstår då jag är totalt värdelös på att promotion (mina få försök har snarare givit motsatt effekt ).

Detta är något jag upplyst samtliga parter om, men jag vill gära kunna erbjuda något mer än en distributionspaltform samt den lilla (om det ens finns någon) "prestige" det innebär att kopplas till KAU(rec).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Så vad jag eftersöker är en eller flera personer med någorlunda vass tunga/penna och ett visst anlag för marketing, samt gärna ett nätverk där de har ena foten inne hos publikationer/radiostationer osv som kan vara intresserade av vårat material.

Även den minsta hjälp skulle uppskattas enormt (ex. någon som är bra på att skriva band/artist presentation, någon med kontakter/är villig att knyta kontakter, eller ens något så litet som någon med större social kompetens än mig).

Vi (dv.s jag) kan inte erbjuda någon form av betalning då vi operar under "nollbudget", de enda pengar jag kan skrapa ihop skulle isåfall gå till skrivarbläck och cd-r-skivor i promotionsyfte samt porto för utskick (vilket iofs. kommer att bestå av så hög kvalitet som är möjligt med den typen av produktion/budget, fullfärgstryck på både sleeves och skivor).

Som läget ser ut just nu så har vi nästan uteslutande elektronisk musik (i det bredaste möjliga spectrum, från "utmanande" experimentella alster till mer eller mindre lättilgänlig electro-pop/synth) till förfogande.

Vad som komma skall är en utbredning av gengrer till ex. metal/"goth", jazz/prog och förhoppningsvis allt möjligt.

Om någon vänlig själ med lite tid över och en passion för independentmusik (i ordets mest extrema betydelse) är intresserad så pm:a mig.
Och fattarna ni inte referensen i labelns namn så gör det inget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in