Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för chassi och nätaggregat. Så om någon har några bra förslag till det, eller kanske några invändningar mot de grejer jag har valt, så mata på
Senast redigerad av Marbas 2008-05-26 kl. 12:59.
DDR3 är onödigt dyrt. Prestandaförbättringen du får med att använda DDR3 istället för DDR2 är bara någon enstaka procent. Satsa på DDR2 istället, då kan du få 4096MB för runt 700:-.
Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för chassi och nätaggregat. Så om någon har några bra förslag till det, eller kanske några invändningar mot de grejer jag har valt, så mata på
Skulle vara bättre om du fyllde i formuläret så man visste vad du ska använda datorn till, hur mycket du vill lägga etc men jag gör en gissning och ett försök.
Tror du kan banta ner mycket här om inte du inte ska överklocka.
Moderkort för nästan 2000kr är riktigt mycket,satsa på 800-1000kr istället, Gigabyte GA-EP35-DS3 eller om du vill dra på lite högre DS4.
Core 2 Duo E8400 presterar väl nästan exakt som 8500 men kostar 800kr mindre? Tror 8500 blir prisvärd om nån månad eller så men just nu tycker jag inte den är det.
Grafikkortet är bra, om du vill kan du ta samma kort (8800GTS 512mb) fast från en annan tillverkare så blir det bättre pris, ungefär samma prestanda, ta tex ASUS, Gainward, Leadtek, Gigabyte etc. Om du vill lägga mycket på det så kör på det du valt där blir också bra.
Som George säger DDR3 är skit i princip, välj DDR2 från Corsair, Mushkin eller OCZ kring 700-1000kr, 4gb ska du ha gärna 2gbx2. PC2-6400 (800mhz) duger fint.
För chassi rekommenderar jag som vanligt Antec Nine Hundred och Antec P182, riktigt bra chassin. De flesta Antec kring 800-1200kr är bra.
Nätaggregat tipsar jag om Corsair HX-series 520W som är riktigt bra, tyst och kraftigt. Annars finns TX-serien som jag tror är lite billigare och kanske lite lägre kvalité (men med Corsair blir det aldrig dålig kvalité, bara lite mindre bra).
DDR3 är onödigt dyrt. Prestandaförbättringen du får med att använda DDR3 istället för DDR2 är bara någon enstaka procent. Satsa på DDR2 istället, då kan du få 4096MB för runt 700:-.
Va vad snackar du om? DDR3 äger sönder DDR2 TOTALT!
DDR2 och DDR är nästan samma dock, tror du blandar ihop dessa två med DDR3, för DDR3 äger men är dock lite för dyrt nu.
Jo, men DDR3 och DDR2 är ju som att jämföra Conroe och Penryn, varje ny sak har sin kostnad.
DDR3 kyler bättre och drar mindre ström, det är något av de bättre funktionerna med DDR3 och det är perfekt för överklockare.
Kör man mainstream så funkar DDR2 eller DDR annars okej, men DDR3 är fortfarande bättre och kommer att förbli ännu bättre när program börjar utnyttja dess funktioner mer.
Edit: Om DDR3 har liknande prestanda med DDR2 är det nog för att intel har problem med deras memory controller chipsets, DDR3 kommer bli bättre när intel fixat dessa problem.
Senast redigerad av arkehål 2008-05-26 kl. 16:27.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!