Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Det är nog en ganska bra sammanfattning. Vad annat kan Gudsbilden bygga på? Jag hade ljugit om jag sagt att jag hade bevis, men det finns något som jag behöver undersöka, gå till botten med. Försanthållande är väl ett bra ord. Vad händer om jag försöker göra verklighet av det, om det är sant. Hittills ser jag många positiva effekter, varför jag fortsätter mitt sökande.
Citera sig själv har man inte gjort så många gånger...
Nåja. Jag har tänkt vidare och det är inte riktigt ärligt att säga att jag, i min praxis, är så öppen som jag kanske kan läsa i detta inlägg. Eftersom jag inte kommer fram till något svar, vare sig för eller emot, så tror jag att jag i mycket parentessätter alla osäkerheter och så vidare. Försanthållandet blir i praktiken att jag ser det som sant, alltså, Jesus, den Helige Ande, mirakel, the works. Den modell jag presenterade handlar inte om bara en inre process, en Gud i min kammare, utan en Gud som jag tror om kunna utföra underverk och som i allra högsta grad vandrat ibland oss. Det är inte en rationell meditationsfilosofi även om jag har någon sorts dragning och fascineras åt det hållet. Det jag lever efter är att Gud är verksam, i världen, och i synnerhet i den metafysiska gemenskap kallad Kyrkan; de människor som låtit sig påverkas av subjektet. Att jag kan se mig själv och mina tankar i andra människors situationer och tankar över tid 200-tal till nu, ja ännu längre med profeterna etc., från olika kulturer, olika samfund, olika allt, ger mig någon sorts visshet om att det finns något att upptäcka. Berättelserna konvergerar.
Jag vet att vi diskuterat detta tidigare och din plausibla förklaring då var att det är inom samma diskurs (tror inte du använd ordet men det var andemeningen) utifrån vilken man drar samma slutsatser.
Så.. Jag önskar inte frisera min tro. Den är vad den är.