Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Ingen fara, jag har själv funderat lite i de banorna, jag skall prova att
konkretisera min fundering.
Jag tror att det jag funderar över är vad det är inom religionerna som ofta
leder fram till fanatism och avsaknad av källkritik samt förnekande av
vetenskapliga rön.
Jämförelsen mellan religiösa fanatiker och sportsliga fanatiker ligger lite i
att det verkar vara samma bakomliggande mekanismer som driver det
fanatiska beteendet framåt.
Shine On!
Greve Rutger MacLean
Jag är med i din jämförelse. Känner mig träffad, är själv rätt engagerad i en supporterklubb, ajaj. Jag motsäger dig inte, religion kan leda till fanatism inget snack om saken, det blir bara dumt att förneka då empirin visar snabbt motsatsen. Jag har valt att inte förkasta religionen utan har själv funnit min tro, därmed inte sagt att jag ställer mig bakom fundamentalism som finns inom min tro. ID-kreationister, Young-earth kreationister osv, anser även jag förkastar vetenskapen på ett sätt som jag har svårt att stå bakom.
Det du säger om att samma mekanismer kan ligga bakom inom en supporterförening och inom religion för att fanatism ska utvecklas är intressant. De upplevelser jag har haft inom supporterkulturen är att just det sociala grupptrycket skapar fanatiska strömningar, detta kan utmynna i antingen våld eller extatisk glädje. Jag har sett båda sidor men jobbar för det sistnämnda, sport är härligt just för att det är känsloladdat. Inom sport kan jag se tjusningen med "fanatismen" så länge det inte utmynnar i våld eller liknande.
Kort kan man kanske säga att låt oss vara fundamentalistiska på rätt sätt. Så länge det är glädjen som får komma till uttryck ser jag inga problem. Inom religion försöker jag vara mer objektiv så att förnuftet fortfarande kan närvara i min trosuppfattning, det kan jag inte säga om min relation till idrottslaget, jag är alltid lika naivt lycklig inför säsongen för att sedan bli bedrövad.
Nu menar jag inte att det inte är några känslor inblandade i religionen, utan själsligt samspel ihop med trosläran så är det en bräcklig tro om den enbart bygger på intellektuella konstruktioner. Däremot ser jag en klar distinktion mellan den oförnuftiga kärleken till ett idrottslag och tron på en religion.