Citat:
Ursprungligen postat av najas
Fast problemet där är att du inte förstår betydelsen av meningfullhet i argumenten. Man kan rabla upp ett oändligt antal icke testbara teser.
Alla nedanstående är "icke testbara teser":
-det finns inga troll i skogen
-det finns ingen midgårdsorm
-det finns ingen gud
-det finns inget flygande spagettimonster
-det finns ingen tekana i omloppsbana runt jorden
-det finns ingen jultomte
-det finns ingen röd smurf på månen som enbart äter gorgonzolaost
-det finns inga spöken
Eftersom de religiöst troende med emfas egendomligt nog hävdar att en av dessa faktiskt är sann, är det en helt adekvat respons att hävda motsatsen rent språkligt sett. Att därifrån anse att man på något sätt argumenterar intelligent och rationellt genom att påstå att ateister "för fram sin egen trosuppfattning, att gud inte finns", är faktiskt mest tramsigt.
Och sen trodde jag inte att det fortfarande argumentades för att ateism skulle vara en tro. Lite vanlig bildning och ordförståelse kan man väl begära. Läs på om ekvivokation, och kom sen tillbaka.
Klart som fan att tomten finns, fråga vilken unge som helst! Jag har själv träffat honom ett antal gånger under min barndom, av någon anledning slutade jag få besök när jag blev lite äldre men sörjer inte detta det minsta. Jag vet att han finns och jag skriver listor och ber om klappar inför varje jul. Det bästa med allt är att mycket av det jag ber om faktiskt förverkligas, det är mer än jag kan säga om gud......
Gud har:
Aldrig besökt mig
Aldrig givit mig något
Aldrig svarat på mina brev
Aldrig visat sig för någon jag känner
Aldrig låtit mig eller någon annan (mig veterligen) sitta i hans knä
Allt ovan har tomten gjort, så vem vågar säga att han inte finns?
Tomten finns omtalad i minst lika många böcker och historier som gud och han har även dykt upp i filmer och program på tv. Hans utseende och bravader är grundligt och detaljerat beskrivna, han förespråkar fred och att varje individ följer sitt hjärta och sträcker ut en hjälpande hand. De som väljer att ignorera detta väcker tomtens vrede och han kommer inte med klappar. Tomten har en hel del fantastiska egenskaper som visserligen inte kan mäta sig med gud, men den årliga trippen till samtliga barn världen över under ett dygns tid är snudd på ett mirakel. För att inte tala om hans coola renar som slår Jesus apostlar med "renlängder".....
Fråga valfritt barn vem som med störst trolighet existerar, tomten eller gud. Ställ sedan samma fråga till en vuxen individ. Skåda sedan hur ett barn som berövats sin världsbild av tomtens existens, ersätter denne med en ny "fantasifigur".