2008-05-26, 12:12
Medlem
Neroxxs avatar
Så du menar att religon är vetenskapligt grundad, inte en chans du. Man ska inte tror på allt man läser som det brukar hetta.
Citera
2008-05-26, 12:16
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Och sen trodde jag inte att det fortfarande argumentades för att ateism skulle vara en tro. Lite vanlig bildning och ordförståelse kan man väl begära. Läs på om ekvivokation, och kom sen tillbaka.

Ok, en läsning till så såg jag raden om ateism...

Ja, visst, så kan man se det. Det finns inga bevis för en Gud, det finns ingen anledning att tro på en Gud.

Jag hävdar fortfarande att det finns en gräns man går över när man säger att "det finns ingen Gud." Om det är som du säger att det inte menas bokstavligt, då har jag inget att anföra...
Senast redigerad av excelsis 2008-05-26 kl. 12:20.
Citera
2008-05-26, 12:17
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Så du menar att religon är vetenskapligt grundad, inte en chans du. Man ska inte tror på allt man läser som det brukar hetta.
Det har jag aldrig hävdat.
Citera
2008-05-26, 12:27
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Då skall man inte ta ateisten på allvar när h*n säger att det inte finns en gud. Det är mer ett ordstäv, eller?

Alltså, när man som t.ex. Sam Harris säger att det är bevisat att det inte finns en Gud, eller när man hävdar att Dawkins har bevisat att det inte finns en Gud, skall man alltså tolka det som att de förhåller sig skeptiska till den Gud som presenteras av religionerna men faktiskt inte vet mer än de som säger att de vet. Korrekt?

Inte för att känner att jag ska ta ansvar för, eller stå till svars för, vad andra påstår, men nog kan man anse att det är en adekvat respons på ett horribelt påstående, möjligtvis följt av: ..."tills motsatsen bevisats", eller liknande om man nu vill vara extremt övertydlig. Men jag förstår ärligt talat inte varför du hänger upp dig på detta så till den milda grad.

Citat:
Om man just saknar lite vanlig bildning och läser en pocketbok av nämda författare kan man ju annars bländas av deras titlar och tolka dem bokstavligt, och det är ju tråkigt för då är vi inne i det som du upplever som tramsigt. Ateismen blir en irrationell tro, som inte har något med vetenskap och vetenskaplighet att gör.

Aha, här kanske vi finner orsaken till ditt dilemma. Ateism är inte en irrationell tro som du tycks tro, utan en rationell ståndpunkt.

Sen är det ju självklart så att ateism inte har ett smack med vetenskap eller vetenskaplighet att göra. Var har du fått det ifrån?

Ateism är en logisk ståndpunkt som svar på förnuftsvidriga påståenden. Det finns ingen tvungen koppling mellan ateism och ett vetenskapligt synsätt även om det så klart är tämligen vanligt. Är man ateist så köper man inte ett specifikt bisarrt påstående (dvs det finns en gud). Dock finns det inget som hindrar att man som ateist accepterar drösvis med andra bisarra påståenden. Det är dock förmodligen vanligt med en relativt hög och välutvecklad skepsis hos de flesta ateister.

Citat:
Angående meningsfullheten är Gud i allra högsta grad meningsfull i människors liv. Jag tycker dock att Gud är en personlig angelägenhet som vare sig har i politik och akademi att göra. Däremot måste religiösa människor ha samma rätt som alla andra att vara akademiker och framföra politiska åsikter. Alltså: inga lagtexter eller forskning med grund i "Gud tycker", eller "det står i.." Däremot "jag som männsika som också råkar vara religiös tycker/tänker".

Håller med till 100%

Jag menade inte att tron på gud är meningslös hos många människor, utan att det inte är meningfullt att gräva ner sig i lingvistiken när en ateist säger: "det finns ingen gud", eftersom det aldrig kan gå att bevisas och det är heller inte poängen (vilket det flesta ateister såklart vet).
Citera
2008-05-26, 12:27
Medlem
Skrt^s avatar
Om någon påstår att Dawkins har bevisat att gud inte existerar är denne lite skev i skallen då Dawkins själv påstår att det finns en möjlighet att gud finns. Men som någon sa tidigare här så är det väl rimligast att utgå ifrån att gud inte finns tills det har blivit bevisat. Precis som med alla andra myter.
Citera
2008-05-26, 12:29
Medlem
najass avatar
till excelsis:

ok nu blev det kanske lite rörigt, jag såg din editering först efter jag skrev mitt inlägg.
Citera
2008-05-26, 12:58
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
till excelsis:

ok nu blev det kanske lite rörigt, jag såg din editering först efter jag skrev mitt inlägg.
Det är lugnt. Jag har lärt mig något och känner mig nöjd.
Citera
2008-05-26, 13:07
Medlem
Xploits avatar
Jag har än så länge inte träffat någon som aktivt påstår att de vet att Gud inte finns. Jag tror inte att Gud, men liksom Dawkins så tror jag inte på att en sådan existerar i brist på bevis, på samma sätt som att jag inte tror på det flygande spaghettimonstret eller tomten. Däremot säger jag inte att jag har 100% säker på att dessa finns.

Däremot har jag träffat på kristna och andra religösa som påstår sig vara 100% säkra på att Gud finns; det, om något om vi skall utgå från din definition, är ovetenskapligt.
Citera
2008-05-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag har än så länge inte träffat någon som aktivt påstår att de vet att Gud inte finns. Jag tror inte att Gud, men liksom Dawkins så tror jag inte på att en sådan existerar i brist på bevis, på samma sätt som att jag inte tror på det flygande spaghettimonstret eller tomten. Däremot säger jag inte att jag har 100% säker på att dessa finns.

Däremot har jag träffat på kristna och andra religösa som påstår sig vara 100% säkra på att Gud finns; det, om något om vi skall utgå från din definition, är ovetenskapligt.

Exakt. Som den vetenskapliga människan jag är kan jag ärligt säga att den dag som gud visar sig för mig så kommer jag börja tro på honom. Tills detta sker ser jag ingen anledning till att godtyckligt börja tro att gud finns när det lika gärna kan vara så att det egentligen är antigud som är det korrekta. Eller spagettimonster, eller Oden, eller Vishnu, eller Greger (som jag hittade på precis nu och som det finns precis lika lite bevis för som någon annan gud) osv osv.
Citera
2008-05-26, 14:10
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Alla nedanstående är "icke testbara teser":

-det finns inga troll i skogen
-det finns ingen midgårdsorm
-det finns ingen gud
-det finns inget flygande spagettimonster
-det finns ingen tekana i omloppsbana runt jorden
-det finns ingen jultomte
-det finns ingen röd smurf på månen som enbart äter gorgonzolaost
-det finns inga spöken

Flera av dina påståenden är fullt falsifierbara. Du kanske skall läsa på om vetenskapsteori innan du läxar upp andra angående ordförståelse.
Citera
2008-05-26, 14:14
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit

Ja, och nog inte särskilt ärligt...
Citera
2008-05-26, 14:16
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metatron
Ateister påstår att det inte finns några högre makter. Detta är ovetenskapligt, eftersom det inte finns några bevis för att så är fallet (det finns varken bevis "för" eller "emot"). Avsaknad av bevis ger inte automatiskt bevis för motsatsen. Är man verkligen vetenskaplig så kan ens svar endast bli "jag vet inte", eftersom vetenskapen enbart utgår ifrån vad som bevisats.

Ateister är i själva verket fanatiker, eller värre, eftersom de håller fast vid en åsikt trots trots att den är fullständigt ogrundad.
Din åsikt är djupt ovetenskaplig eftersom du poängterar att:

"Avsaknad av bevis ger inte automatiskt bevis för motsatsen"

som om detta i sig automatiskt skulle legitimera troende att fortsätta hävda sin tro utan belägg för dess riktighet.

De icke-troende representerar, till en övervägande majoritet, dem som har åsikten att evolutionen är den kraft som genom det naturliga urvalet skapat flora och fauna. Bevisen för detta är överväldigande och stöds av en oerhört stor majoritet av den vetenskapliga världen. De icke-troende har alltså valt att låta sig övertygas av den långa raden av bevis och argument för evolutionen - en långsam utvecklingsprocess som genom urvalet (efter miljötrycket) frambringar allt mer komplexa organismer. Sist men inte minst inser de icke-troende att argumentet att ingenting kan skapas utan en medveten kraft faller platt till marken inför de troendes påstående att det mest komplexa av allt (som den tänkta Guden måste vara) alltid måste ha funnits och aldrig behövt skapas - från vetenskaplig synpunkt en klart oärlig växling av argument.
Senast redigerad av Nickep 2008-05-26 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in