Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Då skall man inte ta ateisten på allvar när h*n säger att det inte finns en gud. Det är mer ett ordstäv, eller?
Alltså, när man som t.ex. Sam Harris säger att det är bevisat att det inte finns en Gud, eller när man hävdar att Dawkins har bevisat att det inte finns en Gud, skall man alltså tolka det som att de förhåller sig skeptiska till den Gud som presenteras av religionerna men faktiskt inte vet mer än de som säger att de vet. Korrekt?
Inte för att känner att jag ska ta ansvar för, eller stå till svars för, vad andra påstår, men nog kan man anse att det är en adekvat respons på ett horribelt påstående, möjligtvis följt av: ..."tills motsatsen bevisats", eller liknande om man nu vill vara extremt övertydlig. Men jag förstår ärligt talat inte varför du hänger upp dig på detta så till den milda grad.
Citat:
Om man just saknar lite vanlig bildning och läser en pocketbok av nämda författare kan man ju annars bländas av deras titlar och tolka dem bokstavligt, och det är ju tråkigt för då är vi inne i det som du upplever som tramsigt. Ateismen blir en irrationell tro, som inte har något med vetenskap och vetenskaplighet att gör.
Aha, här kanske vi finner orsaken till ditt dilemma. Ateism är inte en irrationell tro som du tycks tro, utan en rationell ståndpunkt.
Sen är det ju självklart så att ateism inte har ett smack med vetenskap eller vetenskaplighet att göra. Var har du fått det ifrån?
Ateism är en logisk ståndpunkt som svar på förnuftsvidriga påståenden. Det finns ingen tvungen koppling mellan ateism och ett vetenskapligt synsätt även om det så klart är tämligen vanligt. Är man ateist så köper man inte ett specifikt bisarrt påstående (dvs det finns en gud). Dock finns det inget som hindrar att man som ateist accepterar drösvis med andra bisarra påståenden. Det är dock förmodligen vanligt med en relativt hög och välutvecklad skepsis hos de flesta ateister.
Citat:
Angående meningsfullheten är Gud i allra högsta grad meningsfull i människors liv. Jag tycker dock att Gud är en personlig angelägenhet som vare sig har i politik och akademi att göra. Däremot måste religiösa människor ha samma rätt som alla andra att vara akademiker och framföra politiska åsikter. Alltså: inga lagtexter eller forskning med grund i "Gud tycker", eller "det står i.." Däremot "jag som männsika som också råkar vara religiös tycker/tänker".
Håller med till 100%
Jag menade inte att tron på gud är meningslös hos många människor, utan att det inte är meningfullt att gräva ner sig i lingvistiken när en ateist säger: "det finns ingen gud", eftersom det aldrig kan gå att bevisas och det är heller inte poängen (vilket det flesta ateister såklart vet).