Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-26, 11:12
  #1
Medlem
Skogswalds avatar
Tjo!

Är en av de få som sitter i en stuga på landsbygden utan Internetuppkoppling. Då 8.04 LTS / hardy utgåvan släpptes laddade jag ner och brände och tog hem och installerade. Upptäckte dessvärre att basic paket som build-essentials var frånvarande/totalt okonfigurerade, så jag kunde inte kompilera några som helst program the good old way. Då jag kom på arbetsplatsen och en Ubuntustation där körde jag auto-update i GNOME och fick då en rejäl uppsamling paket i /var/cache/apt/archives. Drog allt på ett fickminne och tog hem och 'dpkg - i *.deb' rakt av. Sedan dess har kompileringar och allt annat smidit på hyfsat smärtfritt.

Så, har nu mer eller mindre blivit beroende av att fetcha paket på jobbet och plocka hem. Men att overwritea fickminnet med hela apt-archives mappen gång på gång känns ju lite wickeddi-wack eller vad man säger. Så jag vill typ nyttja det fina med hur apt-get suger beroenden och sånt i samma näve som valda paket i fråga, men nyttja -d (download only) switchen fast välja destination så jag kan kategorisera nya / gamla paket i mappar osv. Man kan dessvärre inte välja destination i samband med -d switchen, utan alla paket hamnar ändå i apt-archives mappen. Finns det nån smidig work-around? Nu får alla l33tg33ks gnugga geniknölarna utan att smiska mig på fingrarna va

Ja jag vet, detta är ett slags i-lands-problem, men jag klär i svart!
Citera
2008-05-26, 12:29
  #2
Medlem
acuras avatar
Med rsync -rv --delete /path/deb-paket /usbminne så kommer endast icke existerande och nyare filer kopieras och har någon fil rederats bland de i deb-mappen så kommer dom tas bort från USB-minnet.
Citera
2008-05-26, 14:54
  #3
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Med rsync -rv --delete /path/deb-paket /usbminne så kommer endast icke existerande och nyare filer kopieras och har någon fil rederats bland de i deb-mappen så kommer dom tas bort från USB-minnet.

Du är en klippa, stort tack!

..hör ni det nu allesammans, så där gör man!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback