2008-05-26, 02:40
Medlem
Gurlies avatar
Budget (kr): ~10-14k ( Rimligt? )

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande: Ja
-Bildredigering: Ja ( Stora bilder i photshop etc )
-Videoredigering: Nej ( mindre klipp i vegas o win moviemaker enbart )
-Musikproduktion: Nej
-Annat:
Laddar ner mycket, har ofta många program igång samtidigt.

Typ av spel kommer att spelas?:
WoW, Conan, Crysis, GTA4, COD4, World in conflict, HL2 osv. Många krävande spel.

Ska operativsystem ingå?: Är osäker, vad tycker ni?

Ska skärm ingå?: Nej, kommer köra på en 22lcd typ, o ibland en 42" hd-redy. ska gå smidigt att koppla därimellan förresten.

Kommer du att bygga datorn själv?: Vad tycker ni? Jag skulle vilja göra det, har inte tummen mitt i handen och har pillat in nya minnen o grafikkort och sånt tidigare. Dock aldrig byggt en dator från scratch.

Är överklockning aktuellt?: Ja, lite.

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator?: Ja, iallfall ~1000kr.

Andra speciella krav/önskemål:

Ska köpa ny dator, jag kan nästan inget om detta så skulle behöva hjälp att plocka ihop ett paket.

Vill ha ett bra och stilrent chassie, inga lampor etc.

Vill ha en riktigt bra dator, mycket ramminne, runt 750 gig hdd, bra grafikkort, ljudkort som fixar 5.1, vill kunna koppla datorn till tvn smidigt. Spelar mycket, redigerar mycke bilder.

Den som fixar ihop något jag väljer får en invite till TTI eller seedhours
Citera
2008-05-26, 07:50
Medlem
Naikons avatar
kolla på på det här paketet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346269, sen kan du ju alltid köpa till ett ljudkort, men det är redan 7.1 surround på moderkortet
Citera
2008-05-26, 08:48
Medlem
George Wittigs avatar
Kolla in datorn som Sweclockers redaktion plockat ihop. Totalt pris 9500:- utan operativsystem.

http://www.sweclockers.com/recension/?id=6064
Citera
2008-05-26, 11:32
Medlem
Buckners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Kolla in datorn som Sweclockers redaktion plockat ihop. Totalt pris 9500:- utan operativsystem.

http://www.sweclockers.com/recension/?id=6064

Ja det är ett väldigt prisvärt system som "bör" klocka till 3.6GHz utan problem.
Citera
2008-05-26, 18:14
Medlem
Continental Ops avatar
enda invändningen jag kan ha mot sweclockerssystemet är valet av grafikkort, som jag ser det är det antingen pröjsar man 1500 för ett 8800GT eller så pröjsar man 2300 för ett 9800GTX, ett 8800GTS är lite snabbare än det förstnämnda men det är inget att pröjsa för
Citera
2008-05-26, 20:19
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
enda invändningen jag kan ha mot sweclockerssystemet är valet av grafikkort, som jag ser det är det antingen pröjsar man 1500 för ett 8800GT eller så pröjsar man 2300 för ett 9800GTX, ett 8800GTS är lite snabbare än det förstnämnda men det är inget att pröjsa för

Och ett 9800GTX är ett överklockat 8800GTS 512Mb...
Citera
2008-05-27, 12:08
Medlem
Gurlies avatar
Så jag borde satsa på ett 8800GT ? Jag har pengar att lägga på bättre, omdet är värt det dvs...

Med ett P182 Chassi och Noctua 800 rpm fläktar borde det bli tyst va?
Vilken prosessorkylning borde jag satsa på?
Räcker det med bara kylflänsar till grafikkortet eller behövs fläkt där?

Behöver man köpa några extra kablar eller får man med allt som behövs för respektive del?
Citera
2008-05-27, 12:30
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurlie
Så jag borde satsa på ett 8800GT ? Jag har pengar att lägga på bättre, omdet är värt det dvs...

Med ett P182 Chassi och Noctua 800 rpm fläktar borde det bli tyst va?
Vilken prosessorkylning borde jag satsa på?
Räcker det med bara kylflänsar till grafikkortet eller behövs fläkt där?

Behöver man köpa några extra kablar eller får man med allt som behövs för respektive del?

om du har extra pengar över, kan du ju såklart lägga pengarna på ett ännu bättre grafikkort.

Ja P182 har jag för mig ska vara ganska tyst.
Vad har du för processor? om du köper en intel så kommer det med en kylare som är okej om man inte ska överklocka.
nej du ska egentligen inte behöva någon fläkt till graffekortet, inget att oroa sig för om man har ett P182-chassi

ibland kan det hända att det fattas någon liten kabel, men oftast gör det inte det. annars är det lätt att fixa
Citera
2008-05-27, 12:42
Bannlyst
Har du tid tycker jag att du skall vänta på att de nya ATI-korten kommer ut, d.v.s. 4xxx-serien, som tydligen skall vara ungefär dubbelt så bra som 3xxx-serien.

Som processor bör du välja E8400, den klart bästa processorn i nuläget i förhållande till pris om du skall köra krävande spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in