Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-05, 10:00
Medlem
klaxels avatar
Bord är en möbel, men såvitt jag vet heter det ett bord. Jag har alltid sagt ett Gameboy.
Citera
2011-08-05, 17:33
Medlem
Bitmasters avatar
En/ett handlar ju om utrum/neutrum. I den utsträckningen någon bryr sig om skillnaden är ordet Gameboy ett solklart n-ord. Alltså heter det ett Gameboy.

"En Gameboy" låter ju som om man syftar på en person av något slag.
Citera
2011-08-08, 21:18
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Ditt/Mitt Din/Min Gameboy? sammanfogad med huvudtråden, och rubriken ändrad för att täcka engelskspråkiga konsolers svenska genus i största allmönhet.
/Mod.
Citera
2015-04-30, 07:48
Bannlyst
En eller ett xbox?

Som rubriken säger. Jag säger alltid ett xbox för en xbox låter fett efterblivet. Men vad är egentligen rätt?
Citera
2015-04-30, 07:54
Medlem
Jag vet inte vad som är rätt, men "ett" xbox låter ju helt klart bättre imo.
Citera
2015-04-30, 07:57
Medlem
Aceofspades.s avatar
Klart det är ett xbox. Kommer säkert någon som säger en är rätt, men dom kan dra åt helvete
Citera
2015-04-30, 07:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusj99
Som rubriken säger. Jag säger alltid ett xbox för en xbox låter fett efterblivet. Men vad är egentligen rätt?

Det finns minst en tråd redan:

(FB) Min/Mitt Xbox/Gameboy etc.?
Citera
2015-04-30, 08:25
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusj99

Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Jag vet inte vad som är rätt, men "ett" xbox låter ju helt klart bättre imo.

Citat:
Ursprungligen postat av Aceofspades.
Klart det är ett xbox. Kommer säkert någon som säger en är rätt, men dom kan dra åt helvete

Det heter en xbox

En xbox konsol

Ett xbox konsol

Vad låter bäst?
Citera
2015-04-30, 08:50
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Det heter en xbox

En xbox konsol

Ett xbox konsol

Vad låter bäst?

Tänker likadant; man får gå bortom varumärket och titta på vad det faktiskt rör sig om för pryl, i det här fallet en tv-spelskonsol.

Precis som att det alltid heter en bil oavsett om det är en Renault, Ferrari, Volvo, etcetera.
Citera
2015-04-30, 09:28
Medlem
Völunds avatar
Svenska språket har en ypperlig regel, och det är att man vid sammansatta ord går efter det andra ordet för att avgöra om det är en/ett. Exempel:

En husbil (ett hus, en bil)
En kontorsstol (Ett kontor, en stol)
En Xbox (ett x (förkortning för Direct X-box, förövrigt), en box)

osv osv osv...

edit: Det har ingenting att göra med att man säger en spelkonsol (som förövrigt stämmer överens med reglerna ett spel, en konsol), även om det stämmer överens i detta fallet.
Citera
2015-04-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Tänker likadant; man får gå bortom varumärket och titta på vad det faktiskt rör sig om för pryl, i det här fallet en tv-spelskonsol.

Precis som att det alltid heter en bil oavsett om det är en Renault, Ferrari, Volvo, etcetera.

För då spelar inte bilmärket roll...? Jag säger i alla fall ett bilmärke. En bil.

Det är helt enkelt fråga vad vi talar om. En spelkonsol, en xbox. Varan är en x-box, en konsol som är en låda, ett ting. Därav kan det väl också sägas att ett xbox är rätt. Så, välj själv vad du syftar när du talar om xboxen.
Citera
2015-04-30, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Det heter en xbox

En xbox konsol

Ett xbox konsol

Vad låter bäst?
Ett xbox låter ju mycket bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera