2008-05-25, 17:59
Medlem
Kinors avatar
Hej!

Jag funderar på att avinstallera IE, då det programmet bara segar ner datorn och är ett säkerhetshål i mitt fall. Får upp en massa pop-ups och skit när jag startar det. Sedan använder jag också ett par nätverksplatser, men då verkar datorn hämta filerna därifrån via IE (fullkomligt idiotiskt).

Så jag undrar, hur bra idé det är att avinstallera programmet? Kommer vissa funktioner inte fungera längre? Jag använder Firefox, kommer datorn hämta filerna från nätverksplatserna via det istället?

Tacksam för svar.
Citera
2008-05-25, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinor
Hej!

Jag funderar på att avinstallera IE, då det programmet bara segar ner datorn och är ett säkerhetshål i mitt fall. Får upp en massa pop-ups och skit när jag startar det. Sedan använder jag också ett par nätverksplatser, men då verkar datorn hämta filerna därifrån via IE (fullkomligt idiotiskt).

Så jag undrar, hur bra idé det är att avinstallera programmet? Kommer vissa funktioner inte fungera längre? Jag använder Firefox, kommer datorn hämta filerna från nätverksplatserna via det istället?

Tacksam för svar.
Google är din bästa vän, inte jag
http://support.microsoft.com/kb/927177
EDIT: Denna tycker inte jag ska ligga i IT säkerhet heller.
Citera
2008-05-25, 18:04
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacay
Google är din bästa vän, inte jag
http://support.microsoft.com/kb/927177

Nu var det ju hela IE han ville avinstallera och inte bara från 7 till 6.
Citera
2008-05-25, 18:11
Medlem
Barbafettos avatar
Tror IE är för integrerat i Windows för att kunna avinstalleras.

Gör Firefox till din standard webläsare så borde väl inte IE öppnas per automatik?

Jag vet inte hur du menar att du använder ett par nätverksplatser och att IE hämtar filer därifrån?

Jag använder Firefox till 95% eller så men vissa sidor funkar inte med den och då får man använda IE.

Startar du den inte så dra den ju inga systemresurser och vad gäller pop-up-förnster så har väl IE7 en pop-up-blockerare? Är den aktiverad?

Du har inga virus/trojaner på datorn för dessa kan väl alstra pop-up-förnster med, t.ex..

Använder du XP eller Vista?
Citera
2008-05-25, 18:28
Medlem
StickyFingers avatar
Kontrollpanelen, Lägg till eller ta bort program, Lägg till/ta bort Windows-komponenter (finns i vänster sida).
Citera
2008-05-25, 19:09
Medlem
Kinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Gör Firefox till din standard webläsare så borde väl inte IE öppnas per automatik?
Det fungerar inte så. Jag har valt Firefox som standard, men windows använder IE ändå.

Citat:
Jag vet inte hur du menar att du använder ett par nätverksplatser och att IE hämtar filer därifrån?
Det finns en ftp-tjänst i Windows som heter Mina nätverksplatser. Där skriver man in en adress till en ftp-server, som man sedan kan öppna som ett vanligt explorerfönster. jag använder den tjänsten väldigt ofta, och om jag vill ha ner 'fil_1' till 'mapp_1' på hårddisken så kopplar datorn upp sig till servern och hämtar fil_1 via Internet Explorer.

Citat:
Startar du den inte så dra den ju inga systemresurser och vad gäller pop-up-förnster så har väl IE7 en pop-up-blockerare? Är den aktiverad?
Jo, det är den. Filtret var satt till mellan. Valde Hög nu, så den skall blockera alla popup-fönster numera. Får se om det blir bättre.

Citat:
Du har inga virus/trojaner på datorn för dessa kan väl alstra pop-up-förnster med, t.ex..
Jag är osäker på om jag har det. Panda Antivirus säger att den blockerar "farliga funktioner" emellanåt, men vet inte vad dessa är för funktioner. Tänkte att om jag avinstallerar IE kanske den här skiten försvinner, eftersom att alla popupfönster kommer upp i det programmet. Det har det bara gjort en gång i Firefox.

Citat:
Använder du XP eller Vista?
Windows XP Home Edition, SP2
Intel Pentium M 1.86 GHz
1 GB RAM
Citera
2008-05-25, 22:42
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickyFinger
Kontrollpanelen, Lägg till eller ta bort program, Lägg till/ta bort Windows-komponenter (finns i vänster sida).

Om man markerar Internet Explorer i den listan står det under: "Lägger till eller tar bort tillgång till Internet Explorer från startmenyn och skrivbordet"

Är säker på att det inte är SÅ lätt att bli av med Internet Explorer!

Citat:
Ursprungligen postat av Kinor
......

Det finns en ftp-tjänst i Windows som heter Mina nätverksplatser. Där skriver man in en adress till en ftp-server, som man sedan kan öppna som ett vanligt explorerfönster. jag använder den tjänsten väldigt ofta, och om jag vill ha ner 'fil_1' till 'mapp_1' på hårddisken så kopplar datorn upp sig till servern och hämtar fil_1 via Internet Explorer......

Okej.. då förstår jag hur du menar! Kan inte hjälpa dig med den delen tyvärr..
Citera
2008-05-26, 00:13
Medlem
SweHackers avatar
Jag avinstallerade IE förut,..skulle jag inte ha gjort. För mycket kör just med IE, fanns saker som cp'ade sig när jag körde. Så jag låter den vara men kör bara med Firefox. (Ny dator etc nu, så vågar inte testa att ta bort igen)
Citera
2008-05-26, 10:36
Medlem
Kinors avatar
Okej. Då låter jag väl bli då. Får försöka få tag till en serial/crack till Ad-Aware så jag får tillgång till Ad-Watch. Det kanske hjälper mig få bort skiten.

Tack ändå!
Citera
2008-05-26, 15:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Varför inte bara låta bli att använda IE efter en färsk ominstallation? Du får inte in en massa skit bara genom att låta Windows köra FTP genom IE så säkerhetshålet där är nog så nära noll du kan komma.
Citera
2011-07-16, 21:27
Medlem
WindowsSetups avatar
Du kan avintallera genom att gå till lägg till/tag bort program på kontrollpanelen. Använd lägg till/tag bort Windows komponenter och när en guide startas avmarkerar du IE från listan. har du intellerat senare version av IE så tar du bort den som andra program. Obs! Har du SP3 går det inte att avinstallera internet explorer!
LYCKA TILL!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in