• 1
  • 2
2008-05-25, 17:50
Medlem
Ska läsa på GU nu till våren och trodde att jag fanns med i kö listan hos SGS sen förra året. Men pga en skit regel att man måste logga in regelbundet så har jag fått anmäla mig på nytt igen.
Tänkte höra hur det är med detta i Göteborg, tror ni det finns chans att få en lägenhet ändå?
Om inte, hur lång väntetid är det på lägenheter i t.ex. bergsjön? Behöver ju helst ha en hyra under 2500kr
Citera
2008-05-25, 18:05
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Ska läsa på GU nu till våren och trodde att jag fanns med i kö listan hos SGS sen förra året. Men pga en skit regel att man måste logga in regelbundet så har jag fått anmäla mig på nytt igen.
Tänkte höra hur det är med detta i Göteborg, tror ni det finns chans att få en lägenhet ändå?
Om inte, hur lång väntetid är det på lägenheter i t.ex. bergsjön? Behöver ju helst ha en hyra under 2500kr

Det finns lägenheter det är aldrig kört men du är verkligen sent ute. Under 2500kr blir nog svårt men inte omöjligt håll koll på SGS även om din kötid gick ut kan du få lägenhet på sista minuten sidan.

GU gör att om du e registrerad på boplats.se kan du söka Chalmers studentlägenheter (Dyra, 18 kvadrat för ca 2800kr tror jag) annars finns rum på studentlyan eller något liknande info finns på boplats, Lycka till och välkommen till soliga göteborg!
Citera
2008-05-25, 18:49
Medlem
Astromans avatar
Behöver nog inte vara så svårt att fixa lght i typ Bergsjön eller Länsmansgården. Kolla blocket osv om du inte nödvändigtvis måste ha eget förstahandskontrakt. Via SGS har du nog fortfarande chans på studentrummen i Johanneberg. Får man inte också nån form av företräde om man flyttar för att plugga ifrån en ort som inte ligger på pendlingsavstånd?
Citera
2008-05-25, 23:57
Medlem
Brukar komma ut en del sista minuten på SGS där man ringer in på lediga lägenheter och först till kvarn gäller. Där borde du kunna få tag på nåt.
Citera
2008-05-26, 15:40
Medlem
Själv var jag också ute sent, ännu senare än dig, anmälde mig på boplats och SGS några dagar innan jag drog till Göteborg. Ett tips är att du vänder dig till mäklare som tar hand om privat uthyrda lägenheter. Kommer nog inte var helt lätt att få något på den vägen heller, men kanske lite lättare än via boplats eller SGS om du har kort kötid. Sen finns ju en del sidor på Internet där man kan söka efter andrahandskontrakt och lite annat, kanske går att hitta något där. Det kan också hända att du får flytta några gånger innan du får någon lägenhet som är bra. Var faktiskt i Bergsjön och kollade på en lägenhet en gång, den var grymt billig tyckte jag innan jag kom dit och insåg hur den såg ut. Sen finns ju som sagt sista minuten på SGS, kanske du kan få tag på något där.

Hursomhelst, välkommen till Göteborg, och lycka till med sökandet!
Citera
2008-05-26, 15:43
Medlem
pernil90s avatar
Inte för att detta har med studentlägenheter i Göteborg att göra men jag kan ju skriva här så slipper jag skapa en ny tråd...

Ska plugga i Lund, börjar hösten 09 om allt blir som det ska. Kan man ställa sig i kö till en lägenhet redan nu? För det lär väl vara ännu värre hysteri där än i Göteborg?

Tack
Citera
2008-05-26, 15:49
Medlem
C M Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Inte för att detta har med studentlägenheter i Göteborg att göra men jag kan ju skriva här så slipper jag skapa en ny tråd...

Ska plugga i Lund, börjar hösten 09 om allt blir som det ska. Kan man ställa sig i kö till en lägenhet redan nu? För det lär väl vara ännu värre hysteri där än i Göteborg?

Tack

När du har blivit antagen till en utbildning kan du börja köa.
Citera
2008-05-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
När du har blivit antagen till en utbildning kan du börja köa.

Det systemet förstår jag mig inte på, antagen blir man som tidigast i Juli och då är det sällan mycket mer än en månad kvar tills terminstart.
Citera
2008-05-26, 19:25
Medlem
svennens avatar
Har haft kompisar som inte haft några som helst problem med att få ett rum på johanneberg, genom sgs.
Sista minuten är det som gäller, och det är antingen 18.5 kvm på olofshöjd eller ngt av de andra områdena, hyran ligger på cirka 3000, och man delar kök.
Hade bostad där under ett år och jag trivdes!
Citera
2008-05-27, 15:39
Medlem
elevators avatar
jag kapar tråden och ställer en relaterad fråga.
jag kommer inte kunna betala min hyra för min studentbostad i gbg den här månaden förrän pengarna för sommarkurser kommer i mitten av juni, brukar sgs blir upprörda över detta? jag har mejlat och hört mig för om det är möjligt att skjuta på det, men inte fått något svar ännu. kan jag räkna med påminnelseavgift?
Citera
2008-05-27, 18:48
Bannlyst
Klart du får en lägenhet. Finns ju midnre atraktiva ställen at bo på. Ta Blendasgata, där anmäls det mest brott i Göteborg. Men mina vänner som bor där märker inte av något. Väldigt bra kommunikationer med buss 18 och 19.
Citera
2008-05-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicklasKO
Klart du får en lägenhet. Finns ju midnre atraktiva ställen at bo på. Ta Blendasgata, där anmäls det mest brott i Göteborg. Men mina vänner som bor där märker inte av något. Väldigt bra kommunikationer med buss 18 och 19.

Från en annan tråd på fb
Citat:
Tänk inte ens tanken på att flytta in i SGS hus på Blendas Gata, det är här utanför det huset allt ”löst” folk hänger på kvällarna. Det har varit grymt mycket sabotage på huset, inbrott, krossade glasrutor, uppbrutna brevlådor, fast det har lugnat ner sig nu. Polisen är nog här varje kväll och hälsar på.

Jag tror inte du behöver vara rädd för att inte få tag på någon lägenhet innan hösten(du skriver våren?!). Inte om du är beredd att betala lite mer än 2500 ett tag till du hittar någon bättre. När jag flyttade till gbg för några år sen så började jag söka nångong vid denna tiden eller ännu senare och det löste sig ganska snabbt. Att sgs snart öppnar sitt nya hus ute vid Lindholmen gör förmodligen att det blir lite lättare att få något med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in