• 1
  • 2
2008-05-24, 23:03
Medlem
wemas avatar
Jag har ett problem som jag brottats med under en längre tid nu.
Jag kan inte på något av alla dem sätten jag försökt installera Windows uppdateringar. Enligt Microsofr Baseline Security Analyzer:36 security updates are missing. 3 service packs or update rollups are missing.

Jag får upp samma felmeddelanderuta på samtliga installationsförsök. Och den lyder: "Det gick inte att hitta posten för HAL.DLL i SETUP.LOG som bestämmer vilken HAL som ska uppdateras".

Det var väldigt längesen jag laddade hem en windowsuppdatering. OCh kanske borde jag tagit tag i problemet tidigare. Jag har surfat runt i timmar och sökt efter en lösning. Men INGENTING hjälper.

Läste någonstans att det kunde vara en registrycleaner som fuckat upp det. Vilket jag också använder. Men som sagt, frågorna hopar sig men inget svar hittas.

Noterbart är att jag inte kan få upp tjänsten "services.msc" i kör. INte heller när jag går "klickvägen".

En dator i kris. Snälla hjälp mig?
Citera
2008-05-25, 01:26
Medlem
wemas avatar
Jag söker fortfarande som en galning. På microsofts hemsida finns inte ens felmeddelandet registrerat.
Det är ju väldigt kritiska uppdateringar. Nån borde veta vad som är problemet. Snälla hjälp mig?
Citera
2008-05-25, 02:07
Medlem
Aldains avatar
Hm, aldrig stött på detta. Finns lite info om man söker men verkar saknas lösning. Några möjligheter är:
1. Spyware/adware/virus. Kör en ordentlig scan av hela datorn.
2. Antivirus/brandvägg/antispyware som stör Windows Update. Stäng av eventuellt antivirus/brandvägg när du uppdaterar (du kan slå på Windows brandväggen under tiden tex, eller om du sitter bakom en router..)
3. Windows Update Engine är korrupt/trasig. Bästa rådet här verkar vara en Repair Install, alternativt full ominstallation.

Utöver det kan det vara lite olika smaskiga saker som kräver att du måste in och redigera en del filer i system32. Ominstallation är nästan lättare än att sitta och trixa med olika "fixes" som ärligt talat är en chansning.
Felkoden är 0x8007F00B, kanske du har lite bättre tur att söka på det än jag hade. Dock är det skumt att du inte kan få igång services.msc, tyder nästan på något illasinnat program, eller helt enkelt ganska så korrupt windows installation

Edit: Som sagt dock, detta är ett fel jag aldrig stött på, så ta inte detta som absolut sanning. Kan säkert vara något enkelt avhjälpt, eventuellt finns här lite mer folk imorgon som kanske har bättre insikt Men att scanna datorn och stänga av säkerhetsprogram medan du uppdaterar är ju i alla fall smal sak, liksom att försöka Repair Install.
Senast redigerad av Aldain 2008-05-25 kl. 02:11.
Citera
2008-05-25, 02:13
Medlem
wemas avatar
Det där med att stänga av brandväggar har jag faktist redan provat.
Och scanna gör jag varje dag. Så min dator borde vara relativt ren från skit.
Repair install dock. Vad är det?

Citat:
Ursprungligen postat av Aldain
Hm, aldrig stött på detta. Finns lite info om man söker men verkar saknas lösning. Några möjligheter är:
1. Spyware/adware/virus. Kör en ordentlig scan av hela datorn.
2. Antivirus/brandvägg/antispyware som stör Windows Update. Stäng av eventuellt antivirus/brandvägg när du uppdaterar (du kan slå på Windows brandväggen under tiden tex, eller om du sitter bakom en router..)
3. Windows Update Engine är korrupt/trasig. Bästa rådet här verkar vara en Repair Install, alternativt full ominstallation.

Utöver det kan det vara lite olika smaskiga saker som kräver att du måste in och redigera en del filer i system32. Ominstallation är nästan lättare än att sitta och trixa med olika "fixes" som ärligt talat är en chansning.
Felkoden är 0x8007F00B, kanske du har lite bättre tur att söka på det än jag hade. Dock är det skumt att du inte kan få igång services.msc, tyder nästan på något illasinnat program, eller helt enkelt ganska så korrupt windows installation

Edit: Som sagt dock, detta är ett fel jag aldrig stött på, så ta inte detta som absolut sanning. Kan säkert vara något enkelt avhjälpt, eventuellt finns här lite mer folk imorgon som kanske har bättre insikt Men att scanna datorn och stänga av säkerhetsprogram medan du uppdaterar är ju i alla fall smal sak, liksom att försöka Repair Install.
Citera
2008-05-25, 02:17
Medlem
Aldains avatar
http://support.microsoft.com/kb/315341

Vad det låter som, den installerar över nuvarande (och fixar på så sätt förhoppningsvis korrupta/skadade filer).
Se dock till att ta backup på viktiga grejer först.
Citera
2008-05-25, 02:26
Medlem
wemas avatar
Citat:
http://support.microsoft.com/kb/315341

Vad det låter som, den installerar över nuvarande (och fixar på så sätt förhoppningsvis korrupta/skadade filer).
Se dock till att ta backup på viktiga grejer först.

Nu har ju inte jag någon Xp-skiva. Polaren som gjorde detta valde att installera
proffessional istället för medföljande Home Edition som jag hade.
Men den jag har nu är legitim enligt Microsofts hemsida.
Eller kan han på något vis installerat en "fejk" som efter ett tag slutade gälla?
Men hur som helst när jag verifierar den på MS hemsida (Senast för några timmar sen) så fungerar det.
Citera
2008-05-25, 02:36
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Nu har ju inte jag någon Xp-skiva. Polaren som gjorde detta valde att installera
proffessional istället för medföljande Home Edition som jag hade.
Men den jag har nu är legitim enligt Microsofts hemsida.
Eller kan han på något vis installerat en "fejk" som efter ett tag slutade gälla?
Men hur som helst när jag verifierar den på MS hemsida (Senast för några timmar sen) så fungerar det.

Låter inte särskilt troligt, nej. Om WGA säger att den är legitim är det antingen sant (sic!), eller så installerade han bara en relativt hyfsad piratad version.
Få tag i polaren och kräv att han kommer över med skivan Alternativt bita i det sura äpplet, göra backup på allt, formatera och installera den XP version du faktiskt har. Vilket dock känns lite överdrift när vi inte vet säkert om det åtgärdar felet (men men, Lösningen på alla Windows problem är att ominstallera...)
Citera
2008-05-25, 02:48
Medlem
wemas avatar
Att be han komma över är uteslutet. När han byggde datorn åt mig bodde vi i samma by. Nu bor vi ungefär 60 mil ifrån varandra.
Sheezez, vad kostar en ny xp-skiva då? (Vista vill jag inte ha)
Och HUR viktiga är dessa uppdateringar? För min dator fungerar bra till det den används för. Och den har nu ca 6 år på nacken trots allt.
Det enda problemet nu är att jag inte kan installera nya microsoftprylar som jag egentligen klarar mig utan.

Citat:
Låter inte särskilt troligt, nej. Om WGA säger att den är legitim är det antingen sant (sic!), eller så installerade han bara en relativt hyfsad piratad version.
Få tag i polaren och kräv att han kommer över med skivan Alternativt bita i det sura äpplet, göra backup på allt, formatera och installera den XP version du faktiskt har. Vilket dock känns lite överdrift när vi inte vet säkert om det åtgärdar felet (men men, Lösningen på alla Windows problem är att ominstallera...)
Citera
2008-05-25, 02:58
Medlem
Aldains avatar
En XP Pro SP2 skiva går loss på 1400 spänn, inget jag kan rekommendera.
Du kan ju alltid köra en piratad version själv Finns ett stort antal, eller om du föredrar att hålla det legitimt, en massa olika linux-distributioner att välja mellan (spelar du dock mycket blir det lite tufft, finns Wine och Cedega men det är sällan helt problemfritt att lira Windows spel på Linux).

Vissa uppdateringar fixar ju stabilitet, det mesta är dock diverse säkerhetsuppgraderingar. Värt att notera att nyare drivrutiner brukar uteslutande testas på SP2, så får du strul med drivisar lär det inte bli någon hjälp från tillverkaren (inte för att de är till stor hjälp annars).
Skulle nog säga att de är ganska viktiga, särskilt om det är en surfdator.
Något av en svår situation det där.
Citera
2008-05-25, 03:20
Medlem
boo`s avatar
Tanka detta program:

http://wiki.djlizard.net/Dial-a-fix

Kryssa i WU-rutorna och MSI (windows installer), och klicka på GO.
Kan ta ett litet tag innan den är klar, prova starta om och sedan uppdatera igen.
Citera
2008-05-25, 03:28
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boo`
Tanka detta program:

http://wiki.djlizard.net/Dial-a-fix

Kryssa i WU-rutorna och MSI (windows installer), och klicka på GO.
Kan ta ett litet tag innan den är klar, prova starta om och sedan uppdatera igen.

Hur pass mkt kan jag lita på detta? Så inte hela datorn blir förstörd
Citera
2008-05-25, 03:33
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Hur pass mkt kan jag lita på detta? Så inte hela datorn blir förstörd

Dial-a-fix är rätt välkänt. Kolla filen med någon online scanner om du är orolig, typ Kaspersky http://www.kaspersky.com/virusscanner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in