2008-05-24, 18:21
Medlem
Hur ska jag göra för att göra ett litet häfte i Indesign? Det ska vara A3, 8 sidor sammanlagt, 2 st A4 med text på båda sidorna alltså. Någon som kan förklara för mig eller ge mig någon mall eller något?

Tack i förhand!

Vet inte om jag lagt tråden rätt
Citera
2008-05-25, 00:31
Medlem
überlords avatar
Starta InDesign
Välj file - new document eller (ctrl+n)

en dialogruta ploppar upp, i den väljer du format A4 antal sidor 8
sen klickar du på OK

vips. det kommer fram 8 st A4 sidor som du kan placera texter, bilder och illustrationer i.

ctrl+d använder du när du vill lägga in en bild (eller så greppar du och drar bildfilen)

samma sak gäller med texter. du kan placera in hela word eller excel dokument med denna funktionen.

sen flyttar du omkring grejern med den svarta pilen osv. väldigt simpelt faktiskt.

en sak att tänka på.
det sparas inga bilder i indesign dokumentet utan det skapas genvägar till dom platsen där bilden ligger på din dator. därför är det viktigt att du packar dokumentet (file - package) inna du skickar det någonstans.

annars exporterar du PDF filer direkt ur programmet på file - export

lycka till.
Citera
2008-05-25, 12:10
Medlem
Jag får det inte som jag vill ha det. Jag vill ha det som när man viker ett A4 på mitten så det blir ett litet häfte? Går det inte att göra?
Citera
2008-05-25, 22:29
Medlem
überlords avatar
förstår jag dig rätt nu?

Du vill skriva ut på 2 st A3 ark och sen vika dom på mitten så att du får en 8-sidig A4 broshyr i stående format?

Då kan det hänga en del på skrivaren som du skall dra ut jobbet på.
är det en skrivare med A3 fack och Duplexfunktion?

Om du inte har tillgån till en sådan skrivare med Duplex så får du skapa ett dokument i A3 format fast liggande.
sen får du tänka till ordentligt hur sidorna landar när du viker och häftar.
samt hur du lägger tillbaka papperet i skrivaren så att det inte blir uppochner på andra sidan osv...

Kolla vad du har för resurser och återkom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in