2008-05-24, 13:42
Medlem
Köpte nyligen en ny sata-hårddisk som inte hittas, jag misstänker att det beror på att jag har kopplat den fel men fanns inga instruktioner med. I alla fall så har jag bara kopplat i strömkabeln men inte den andra kabeln (som sitter bredvid strömkabeln på den första hårddisken). Är det meningen att man ska ha två av den andra kabeln eller? Fick inte med någon sådan.

Finns två uttag på moderkortet, Sata-0 och sata-2, där den i nuläget sitter på sata-0.

Tack på förhand
Citera
2008-05-24, 14:02
Medlem
Nate Blacks avatar
Rulla ner till slutet av inlägget. Säg till om du fortfarande inte kan lösa det.
Citera
2008-05-24, 14:17
Medlem
Hejsan1s avatar
http://i2.photobucket.com/albums/y38...ata-ide_lg.jpg
Den undra bilden är S-ATA. Den vänstra kabeln där är strömkabeln (denna kan se lite olika ut men passar bara på ett ställe) och den högre är S-ATA-kabeln (denna kan vara olika färg men ser annars likadan ut som bilden). Plugga bara i dom som på bilden sen ska S-ATA-kontakten in i moderkortet på ledig plats och strömsladden ska få ström från nätaggregatet. Lycka till.
Citera
2008-05-24, 14:43
Medlem
Hmm, det är i så fall en sata-kabel till den andra hårddisken som saknas.
Det fanns två strömuttag på strömkabeln i datorn så det har jag. Bör man inte ha fått med denna kabel?
Citera
2008-05-24, 14:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingly
Det fanns två strömuttag på strömkabeln i datorn så det har jag. Bör man inte ha fått med denna kabel?
Nej den får du köpa själv ifall du inte fick med en extra med datorn...
Citera
2008-05-24, 15:39
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:

Om det är en icke-paketdator så kan du ha fått med extra S-ATA-kabel med moderkortet, bara att kika i lådor osv om du har kvar. Annars får du tyvärr köpa en ny för 50kr eller vad dom nu kan kosta.
Citera
2008-05-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Om det är en icke-paketdator så kan du ha fått med extra S-ATA-kabel med moderkortet, bara att kika i lådor osv om du har kvar. Annars får du tyvärr köpa en ny för 50kr eller vad dom nu kan kosta.

Nog fan var det en paketdator alltid, aja, får beställa en sådan, fungerar båda sata-150 och sata-300-kablar till en hårddisk som är sata-300?
Citera
2008-05-24, 16:35
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Nog fan var det en paketdator alltid, aja, får beställa en sådan, fungerar båda sata-150 och sata-300-kablar till en hårddisk som är sata-300?
Japp. Fast du gör nog bäst i att köpa en sata-300. Inte för att det gör någon större skillnad, men har för mig att de kostar lika mycket.
Citera
2008-05-24, 17:20
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Japp. Fast du gör nog bäst i att köpa en sata-300. Inte för att det gör någon större skillnad, men har för mig att de kostar lika mycket.

Skillnaden är väl bara kopieringshastighet på just den hårddisken.. eller liknande, vill jag minnas. Inte säker dock. Men som sagt ja väldigt lite skillnad.
Citera
2008-05-24, 17:52
Medlem
Utgår från att sata2 = sata-300. Kommer troligen köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=300720
Citera
2008-05-24, 17:55
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Utgår från att sata2 = sata-300. Kommer troligen köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=300720

Låter bra, men jag hoppas du inte tänker beställa från internet eller att du kan hämta ut det i varje fall, blir ju liksom högre fraktkostnader än själva grejjen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in