2008-05-24, 09:02
Medlem
jag är inte så haj när det kommer till hårdvara och jag undrar om någon kan hjälpa mig genom att svara på de frågor jag jar angående ram.minne nu när jag bestämt mig för att köpa mer ram.

jag har nu ett ram-minne som heter:

Infineon
HYS64D64300HU-5-C
512mb,DDR,400,CL3

och då undrar jag,
1. kan jag köpa villket ddr minne som hälst eller är det just ett visst slags minne jag måste ha ?
2. kan någon vara så sjyst att kanske tipsa om just villket ram.minne som är värt att köpa så man får ut mäst ram till lagom mycket pengar.

tack på förhand.
Citera
2008-05-24, 09:46
Medlem
För att vara på säkra sidan ska du köpa ett som har 512mb,PC3200,CL3. Stödjer ditt moderkort inte dualchannel så är det friare, så vad har du för moderkort?
Citera
2008-05-24, 09:50
Medlem
white_rabbit_s avatar
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86005

Nu är jag inte 100% på det där minnet, så någon annan får bekräfta först.

För vad jag har förståt av minnen så är det bra om dom använder sig av lika mycket minne samt samma CL, lägre CL desto bättre men eftersom ditt förra minne hade CL3 så tjänar du inget på att ha CL2,5 till exempel.

Samma sak när du väljer frekvens, du har 400MHz effektivt (200MHz x 2). Vet inte ens om om olika frekvenser är kompatibla med varandra men men.

Men som sagt, någon annan får bekräfta det jag säger då jag inte är helt 100%.
Citera
2008-05-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
För att vara på säkra sidan ska du köpa ett som har 512mb,PC3200,CL3. Stödjer ditt moderkort inte dualchannel så är det friare, så vad har du för moderkort?

okej.
jag är inte så haj på hårdvara som jag skrev tidigare så jag har ingen anning om vad jag har för moderkort. men jag antar att det kan kollas upp i enhetshanteraren .. man ska bara veta under villken av alla flikar ..
Citera
2008-05-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av white_rabbit_
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86005

Nu är jag inte 100% på det där minnet, så någon annan får bekräfta först.

För vad jag har förståt av minnen så är det bra om dom använder sig av lika mycket minne samt samma CL, lägre CL desto bättre men eftersom ditt förra minne hade CL3 så tjänar du inget på att ha CL2,5 till exempel.

Samma sak när du väljer frekvens, du har 400MHz effektivt (200MHz x 2). Vet inte ens om om olika frekvenser är kompatibla med varandra men men.

Men som sagt, någon annan får bekräfta det jag säger då jag inte är helt 100%.

okej. tackar.
kan jag köpa flera 1024MB minnen då och bara ha dem i burken.
alltså om jag skippar att mitt jag har i nu då borde jag ju få ut mer av datorn då jag bara har 4platser för ram.minne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in