2008-05-31, 15:43
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Vad är det för anmärkningsvärt med uttalet av Bjursås?
Bjursås uttalas ofta och skrivs ibland Bjurs. Lokalt duger ett förkortat namn bra.
Örnsköldsvik kallas Övik lokalt. Det verkar praktiskt.
Citera
2008-05-31, 16:19
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Bjursås uttalas ofta och skrivs ibland Bjurs. Lokalt duger ett förkortat namn bra.
Örnsköldsvik kallas Övik lokalt. Det verkar praktiskt.
Men det handlar ju om en kortform av namnet och inte om ett alternativt uttal av stavningen.
Citera
2008-06-01, 11:27
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Men det handlar ju om en kortform av namnet och inte om ett alternativt uttal av stavningen.

Inte nödvändigtvis. Byn Bjus i Orsa har exakt samma etymologi som Bjursås något längre söderut, men någon namnvariant som slutar med -ås finns inte längre ens i de mest officiella sammanahang.
Citera
2008-06-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous
Ok, då får jag be om orsäkt. Det var uppenbarligen någon annan "Déagol" som skrev följande: Det var ju där Edinburgh med uttalat g på slutet dök upp första gången...

Jag pratar om g:t du stoppade in i mitten av ordet - ÄddinGburg.

Citat:
Det vanligaste uttalet är väl Edinburj med ett "j" på slutet. Ungefär som de flesta säger "Jöteborj" medan ganska få säger "Jötebörj" (eller det skämtsammare "Jötelabörj", ett uttryck som stör mig riktigt mycket f.ö.).

Jaså, jag har aldrig hört någon uttala det Eddinburj. Den var helt ny för mig. Det vanligaste (enligt min uppfattning) är att folk säger EddinböörG eftersom de tror att det uttalas så på engelska. På samma sätt som de flesta tror att country uttalas cown-try. Andra typexempel är som sagt internatshonal, ultimejt, syndicejt, templejt och Ajron Mejden. De som vet hur man uttalar dessa ord är så sällsynta att man måste åka taxi mellan dom. Jag påstår inte att jag har järnkoll på hur alla ord uttalas, men dessa är väldigt vanliga och jag tycker att engelsklärare borde tjata lite mer om dom.
Citera
2008-06-07, 22:36
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Inte nödvändigtvis. Byn Bjus i Orsa har exakt samma etymologi som Bjursås något längre söderut, men någon namnvariant som slutar med -ås finns inte längre ens i de mest officiella sammanahang.
Ja men det beror ju på att byn bara heter Bjus och inte Bjusås så det finns ju ingen anledning att kalla den för något som den inte heter i officiella sammanhang.
Citera
2008-06-07, 23:03
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ja men det beror ju på att byn bara heter Bjus och inte Bjusås så det finns ju ingen anledning att kalla den för något som den inte heter i officiella sammanhang.

Ja, jag hade nog lite bråttom och var inte särskilt tydlig. Bjusparallellen var egentligen inte relevant för huvudfrågan – lokalt/inhemskt kontra icke-lokalt/uthemkst uttal, vilket gäller Bjursås kontra Bjurs lika mycket som svenskt kontra engelskt/spanskt uttal av London/Sevilla etc. Det kan bli ganska besvärligt om man ska försöka dra en gräns mellan ”kortformer” och ”alternativa uttal av stavningen”, även om vissa fall naturligtvis utan tvekan hamnar långt från själva gränsen.

(Men Bjursåssituationen har varit aktuell för Orsa också, då Bjus tidigare hette Bjusås, och möjligen kommer Bjursås någon gång att bara heta Bjurs.)
Citera
2008-06-07, 23:18
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous
En engelsman säger "Kållån" när du säger "Köln" därför att staden heter Cologne (utt: Kållån) på hans språk och Köln på ditt språk. Vad de som bor i Köln säger eller inte säger kan både du och engelsmannen skita i.
Cologne uttalas [kə'ləʊn] på engelsk och [kə'loʊn] på nordamerikansk standardengelska. ['kəʊlən]/['koʊlən] – vilket väl är det som ligger närmast "kållån" – betyder 'grovtarm' eller 'kolon'.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in